
Approved for Release: 2016/11/08 C06557563 

CENTRAL INTELLIGENCE AGENCY 
~},;,4(

/
5 

Q‘ 
£9" <1‘. 

LUG 
E/|,o6\ 

s,,%,~ wn%$w*/ 
\\_.__,»/’ 

QE 
JQN3 DIRECTORATE OF INTELLIGENCE 

23 June 2003 
EID23JUN03 

Eurasia Intelligence Digest <b><3> 

An intelligence support message 
for key policymakers 

0 The Russian Press Ministry this past Saturday cut off broadcasting of . 

the oligarch-owned TVS network, which was saddled with debt and an 

The EID is prepared by analysts in the Office of Russian and European Ana/vsis and features a first look at developing 
events. It is not coordinated outside of OREA.] Comments 
are welcome 

Approved for Release: 2016/11/08 C06557563 

b)(?>) 

NR 

unclear ownership picturel 
' 

(b)(3) 
NR 

/\/\ U 
CT 

\_/\_/ 
/\/\ 00 

00 
\_/\_/ 

(b)(3)



Approved for Release: 2016/11/08 C06557563 
(b)(?> 

NR 

Russia’s TVS Goes Off the Air. Russian Press Minister Lesin last Saturday abruptly cut off 
broadcasts of TVS, Russia’s channel 6, replacing the broadcasts "temporarily" with a state- 
owned sports channel. The demise of the debt-ridden station had been expected for several 
weeks, and the only surprise was Lesin ’s timing--shutting off the broadcasts on Saturday 
instead of Sunday deprived Chief Editor Yev eni Kiselev of a farewell address that he had 
planned for his weekly news program. 

TVS had been accumulating debts in the absence of a clear ownership structure. Employees 
had not been paid in months, and the city of Moscow earlier in June cut off cable 
transmissions to subscribers because of arrears. One group of owners, headed by United 
Energy Systems electricity monopoly CEO Chubays, had given up on plans to buy exclusive 
ownership rights from a rival group of owners led by Oleg Deripaska of "Base Element." 
Deripaska, according to press reports, dragged his feet in buyingout Chubays’s interests as 
the former held out for a lower price. 

0 Ownership of TVS became especially risky following a court ruling in April that essentially 
reinstated the charmel 6 broadcast license to MNVK, a company owned by Boris 
Berezovskiy, the London-based political opponent of President Putin.

2 

Approved for Release: 2016/11/08 C06557563 

(b)(3) 

(b)(3)



Approved for Release: 2016/11/08 C06557563 

I MNVK officials in Russia, however, have told the press that Berezovskiy’s team is willing 
to sell its stake, evidently recognizing that the Kremlin will not stand idly by while a 
company owned by one of Putin ’s main enemies is granted access to national airwaves. 

0 Journalists’ sources suggest that Deripaska will buy MNVK’s shares. It is too early to say 
whether he or any future owner will rehire Kiselev and his 

Putin and his Kremlin advisers over the past three years have ensured mostly docile TV 
news coverage, and the blackout of TVS represents more of a continuation of this status 
quo rather than a new state-sponsored attack on freedom of speech. In fact, the Kremlin 
arranged TVS’s complex oligarch ownership structure, overseen by senior statesmen 
Yevgeniy Primakov and Arkadiy Volskiy, last year, and Kiselev’s team since then had been 
careful not to press the boundaries of permissible coverage. Whoever obtains the license to 
broadcast on channel 6 will adhere to the same ground rules. 

(b)(3) 

(b)(3 

(b)(3) 

NR

3 

Approved for Release: 2016/11/08 C06557563 

(b)(3)



Approved for Release: 2016/11/08 C06557563

A 

(b)(?> 

NR 

\ \ 

(b)(3 

Approved for Release: 2016/11/08 C06557563



Approved for Release: 2016/11/08 C06557563

5 

(b)(3) 

NR 

(b)(3) 

Approved for Release: 2016/11/08 C06557563


