ST'p Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release 2012/02/09 : CIA- RDP90 00965R000403350015-4
LOS ANGELES TIMES
17 January, 1985

R Nt H_‘.'.".F-‘-"-tﬁ .

RSPV SR

UL@fmlggizes to Poland for Radio Slap

By NORMAN KEMPSTER, Times Staff Writer

WASHINGTON—The U.S. gov-

ernment apologized to Poland on .

Wednesday. for a broadcast by
Kadio Free Europe that, in a
heavy-handed attempt at humor
that left Warsaw unamused, com-
pared Polish Premier Wojciech Ja-
ruzelski with Adolf Hitler,

“The U.S. government dissoci-

" ates iteelf from that broadcast and

regrets any implication of similari-
ty between Nazi Germany and
present-day Poland, and particu-
larly between Adolf Hitler and
Ger. Jaruzelski,” State Department
spokesman Alan Romberg said,
reading from a prepared statement.

“Although Radio Free Europe

* receives funds from the U.S. Con-

v

gress, it is not a U.S. government
agency, nor is it subject to editorial
censorship by the U.S. govern-
ment,” Romberg said. “We learned
of the broadcast i in question after it
was aired.”

‘Propaganda Gangsterism’

Romberg was responding to a {

complaint by Polish government
spoxesman Jerzy Urban, who on
Tuesday branded the broadcast
“propaganda gangsterism.” He said
Poland could not seriously consider
Washington's announced interest
in improved relations unless Radio
Free Europe was restrained.

A U.S. official said the broadcast
apparently was taken word for
word, without credit, from a maga-
zine published in Paris by Polish
emigres. The item was contained in
2 sairical issue of the magazine,
but Radio Free Europe did not tell
1ts listeners that the broadcast was
intended as a joke.

The broadcast Jan. 7 was pur-
ported to be a speech given by
Hitler to members of his National
Socialist Party in 1939, the year his
government signed & nonaggres-
sicn pact with the Soviet Union.
The announcer described the
broadcast as “‘a cubbyhole of recol-
lections dadicated to W. Jaruzel-
ski.” It was the only reference to
the Polish leader.

Undoubtedly Phony |

The speech, replete with paral-
lels to conditions in present-day
Poland, is undoubtedly a phony
because some of the topics refer to .
events that did not happen in
Germany until after 1939. Never-
theless, the broadcast apparently

touched a responsive chord in
many anti-government Poles.
Radio Free Europe, once a-ClA
operation, now is financed openly
by the U.S. government and 1S
supervised by the presidentially
appointed Board for International .;

Broadcasting. It broadcasts in six '
languages 10 Eastern Eurooe from '

a_transmitter tuni 8
connection wnh the Noice of
America. the government'’s official
radio outlet, which broadcasts
around the world.

Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release 2012/02/09 : CIA-RDP90-00965R000403350015-4




