Sanitized Copy Approved for Release 2010/08/11 : CIA-RDP90-00845R000201250024-2

~What is one to do about journals
that, however unwittingly, have served
as transmission belts for Communist
propaganda and then refuse to correct
the record? The most that can be done,
apparently, is to expose such journals
when they engage in such outragcous
practices.

The Wall Street JoumaI and thei

Washington Post, we submit, are two

newspapers ‘which have served as such

transmission belts, and neither has
made any effort to rectify the grave

damage -it- has -:done-to -U.S." foreign’
policy. - Both "papers’ were obviously.

used by an ideological agent of the.

~

Soviets and the Cubans, Philip Agee, to

undermine Amencan policy in E!
Salvador and to help destroy the
American government’s thesis that the
Soviet bloc has been instrumental in
furnishing aid to the Salvadoran guer-
rillas. In so doing, they have helped
greatly to foster the leftist myth that the
guerrillas are nothing more than
reform-minded freedom ﬁghters bat-
tling a horribly repressive regime. -

On February 23 of this year, the
State Department, as was widely

reported, released a White Paper on El

Salvador which meticulously détailed
the Soviet Empire’s heavy hahd in

assisting the guerrillas. Relying on cap- |

tured documents, the dxscovery of hid-

den weaponry and critical intelligence : -

sources, the State Department docu-
ment disclosed that the Soviet Union,
and most of its thuggish satellites and
zllies, such as Cuba, Vietnam,
Ethiopia, the PLO, East Germany and
the like, had combined in an effort to
furnish the guerrillas the wherewithal
to overthrow the non-Communist
Salvadoran government.

* headline immediately informed the

STAT

~ The department said that the guer- t

rillas were promised 800 tons of mod-
ern weapons and equipment—machine
guns, rifles, mortars, anti-tank wea-
pons and other supplies—and that
at least 200 tons were known to have
been delivered. The arms shipments
were arranged by the leader of the pro-
Soviet Salvadoraa Communist party,
Shafik Handal, who traveled to the
Soviet Union and other Communist |
states during the period June 2-
Julv 22, 1980. The arms were trans-|
ferred to the gucmllas via Cuba and .
Nicaragua. "

The ‘release of the thte Paper
signaled the end of the Carter era prac-
tice of cozying up to the far Jeft in Latin
America. and the beginning of a get-
tough policy with Communist in-
surgents in the region. Clearly, the aim
of the document was to give justiﬁca-f
tion to-a policy of furnishing U.S. f
military aid to a Salvadoran govern-
ment menaced by Communist forces. -

- But this turn of policy was to be
‘deliberately undermined by both
the Journal and the Post, though -
neither would revea! that they -
became the pawns of Agee in lhe ,

. process.

.'On June 8, the Journal in nts lead
front-page piece, ran.acn article by
Jonathan Kwitny charging that the,
White Paper was rife with error. The,

reader of the article’s slant: “Apparent.
Errors Cloud U.S. ‘White Paper’ on;
Reds in El Salvador.”” The kicker read::
*“Tarnished Report?’” A subhead said:
“‘State Department Aide Says Parts
May be Misleading But Defends Con-
clusions.”

The ‘placement of the story, the

Ag&e

, -cle strongly echoed the Journal’s theme
, that ihe White Paper had highly exag-

lencthv lead niece in the rieht-hand col-

SRRY;
r’ \
V¢ 3

ETE

AR e

carping about the document, but that it !
was trying to destroy its credibility en- !
tirely. Indeed, the thrust of the Journal
story was that evidence of Soviet-bloc
interference in E! Salvador was virtu-
ally non-existent.

The foUowmg day the Washmgton
Post unléashed its own savage indict-
ment. In a front-page piece, above the
fold, the Post headlined its story:
““White Paper on El Salvador Is Faul-
ty.”” Written by Robert Kaiser, the arti-

gerated the evidence concerning Soviet-

bloc involvement \nth the Salvadoran

guemllas

~The articles in both papers had a tre-
mendously negative impact. Editorially,
the Post referred to it as the ““defective”’

‘White Paper. Hodding Carter I1I, the

moderator of the Public Television pro- [
praised the |

gram, ‘‘Inside Story,”
Journa! and the Post for raising
“serious questions’’ about the docu-
ment. Though the White Paper had.
been accepted as fact by Western of-
ficials, claimed Newsweek, ‘‘inde-
pendent investigations by the Washing-
ton Post and the Wall Streer Journal
have raised serious questions about the
accuracy of the rcport and the validity

- of its conclusions.”

. Thanks to the Journal and the Post,

‘C\Q,l,‘
&

P

Sanitized Copy Approved for Release 2010/08/11 : CIA-RDP90-00845R000201250024-2

I



