Sanitized Copy Approved for Release 2010/07/28 : CIA-RDP90-00845R000201230008-2

“What is one to do about journals
that, however unwittingly, have served
as transmission belts for Communist
propaganda and then refuse to correct
the record? The most that can be done,
apparently, is to expose such journals
when they enoage in such outrageous
pracnces '

The Wall Street Journal and the
Washington Post, we submit, are two
newspapers ‘which have served as such
transmission belts, and neither has
made any effort to rectify the grave
damage it has :done: ‘to 'U.S. foreign’
policy. " Both "papers* were “obviously |
used by an ideological agent of thc
Soviets and the Cubans, Philip Agec to”
undermine American. policy in El
Salvador and to help destroy the
American government’s thesis that the
Soviet bloc has been instrumental in
furnishing aid to the Salvadoran guer-
rillas. In so doing, they have helped
greatly to foster the leftist myth that the
guerrillas are nothing more than
reform-niinded freedom fi ghters bat-
tling a horribly repressive regime.

On February 23 of this year, the
State Department, as was widely
reported, released a White Paper on El
Salvador which meticulously detailed
the Soviet Empire’s heavy hand in
assisting the guerrillas. Relying on cap- |
tured documents, the dxscovery of hid-
den weaponry and critical intelligence
sources, the State Department docu-
ment disclosed that the Soviet Union,
a_nd most of its thuggish satellites and
allies, such as Cuba, Vietnam,
Ethxopxa, the PLO, East Gcrmany and
the like, had combined in an effort to
furnish the guerrillas the wherewithal
to overthrow the non-Communist
Salvadoran government.

SYENLDS
st 19 51

F[}A:I.&"
22 Aus

The department said that the guer- !
rillas were promised 800 tons of mod-
ern weapons and equipment—machine
guns, rifles, mortars, anti-tank wea-

pons and other supplies—and that
at least 200 tons were known to have
been delivered. The arms shipments
were arranged by the leader of the pro-
Soviet Salvadoraa Communist “party,

Shafik Handal, who traveled to the!
Soviet Union and other Communist
states during the period June 2-;
July 22, 1980. The arms were trans-|
ferred to the guemllas via Cuba and
Nicaragua.

The - rclcase of the Whlte Papcr
signaled the end of the Carter era prac-
tice of cozying up to the farleft in Latin
America. and the beginning of a get-
tough' policy with Communist in-
surgents in the region. Clearly, the aim ,'

" of the document was to give justifica- |

tion to a policy of furnishing U.S.: ]
military aid to a Salvadoran govem-l
ment menaced by Communist forces. '

But this turn of policy was to be
‘deliberately undermined by beth
the Journal and the Post, though -
neither would reveal that they -
became the pnwns of Agee in the _

i proc&ss

. :On June 8, the Joumal in 1ts lead
front-page piece, ran.an article by

. Jonathan' Kwitny charging that the;

White Paper was rife with error. The:

" headline immediately informed the:

reader of the article’s slant: "Apparent‘
Errors Cloud U.S. ‘White Paper’ on,
Reds in El Salvador.”” The kicker read::
*“Tarnished Report?’’ A subhead sald.i
““State Department Aide Says Parts|
May be Mislaading But Defends Con-|
clusnons.

The pIacement of the story, the

|

STAT

carping about the document, but that it
was trying to destroy its credibility en- !
tirely. Indeed, the thrust of the Journal |
story was that evidence of Soviet-bloc | |
interference in El Salvador was virtu- |
ally non-existent.

The following day the Washmgton
Post unléashed its own savage indict-
ment. In a front-page piece, above the
fold, the Post headlined its story:
““White Paper on El Salvador Is Faul-
ty.”” Written by Robert Kaiser, the arti-

, cle strongly echoed the_.lourna{’ s theme

that ithe White Paper had highly exag-

gerated the evidence concerning Soviet-

bloc involvement with the Salvadoran .
guchas -

. The articles in both papers had a tre-

mendously negative impact. Editorially,

the Post referred to it as the “‘defective’

‘White Paper. Hodding Carter 111, the

moderator of the Public Television pro-

gram, “Inside Story,”’ praised the

Journal and the Post for raising .
“serious questions’’ about the docu-
ment. Though the White Paper had,
been accepted as fact by Western of-
ficials, claimed Newsweek, *“‘inde-
pendent investigations by the Washing-
ton Post and the Wall Street Journal
have raised serious questions about the
accuracy of the rcport and the vahdny
of its conclusions.”

. Thanks to the Journal and the Post,

C;
\/1)-\

(»
<)
<

Sanitized Copy Approved ‘for Release 2010/07/28 : CIA- RDP90 00845R000201230008-2



