e
ARTICLE APPEARED
ON PAGZ_2[

NEWS MEDIA
e

Acts of omission: Did the tactics used by both CBS News and TV Guide obscure the truth?

NEWSWEEK
14 June 1982

Who Broke the Rules?

t was an unusual story-for TV Guide,

covered at extraordinary length: eleven
and one-half pages purporting to describe
“How CBS News broke the rules and ‘got’
Gen. Westmoreland.” The subject was
“The Uncounted Enemy: A Vietnam De-
ception,” a “CBS Reports™ documentary
broadcast last January that accused Gen.
William C. Westmoreland and his aides of
suppressing accurate estimates of growing
enemy troop strength in South Vietnam
before the 1968 Tet offensive. In television
spots and on the cover of its May 29 issue,
TV Guide promoted its exposé as the
“Anatomy of a Smear.” The story made
cighteen allegations against “CBS Reports”
producer George Crile and correspondent
Mike Wallace. Among the charges: CBS
ignored evidence that contradicted its con-
spiracy theory, rehearsed the interview of a
friendly source and grilled ‘“‘unfriendly wit-
nesses with prosecutorial zeal.”

The indictment was too detailed to be
shrugged off with a standard *“‘we stand by
our story” denial, and CBS clearly recog-
nized as much. CBS News president Van
Gordon Sauter immediately announced
that the network was undertaking an in-
ternal investigation to be headed by him
and veteran producer Burton Benjamin.
“Whether one thinks [the TV Guide
charges] are valid or not, they need to be
thoroughly examined—and that is what we
are doing,” Sauter said last week. “We'll
need another three weeks to complete the
job. It is a very serious series of allega-
tions.”” Meanwhile, no one at CBS was com-
menting publicly on the allegations—in-
cluding Crile, who some staffers believe
may be fired if the network concludes that
TV Guide’s attack was largely justified. For
the record, Crile remained confident. *1

talk about this until CBS completesiits inter-
nal review.”

There seems to be little doubt that CBS
was guilty of some questionable practices in
putting together “The Uncounted Enemy.”
As TV Guide noted, Crile and his col-
leagues went into the project with a precon-
ceived notion of what their conclusion
would be—and they demonstrated a dis-
concerting tendency to consign inter-
viewees who contradicted it to the cutting-
room floor. They also failed to interview
perhaps the most important participant in
the controversy—the chief of military intel-
ligence in Vietnam at the time.

Leak: Given CBS’s silence, it is difficult
to weigh its defense against TV Guide’s
claims. But in taking out after
CBS, the magazine may have
been guilty of some of the same
questionable tactics it attacked
the network for using. “Anato-
my of a Smear” owed its exist-
ence to a CBS insider who
leaked to TV Guide reporters
Don Kowet and Sally Bedell
unedited transcripts of all the
television interviews conduct-
ed by CBS for the documen-
tary. This gave the magazine
the opportunity to second-
guess every one of the net-
work’s editing decisions. After
comparing the transcripts with
what appeared on the tube, the reporters
decided that CBS had “misrepresented the
accounts of events provided by some wit-
nesses,” ignored other witnesses “altogeth-
er” and “pulled quotes out of context.”

One of the magazine’s strongest accu-
sations was that ‘““CBS’s own paid con-
sultant [former CIA analyst Sam Adams]

STAT]

’ Bernard Gaﬂr;d—Nmarz::
Producer Crile

vualgod. Aucuru.mg LU Adal,
the only help Wallace provided
was to tell him to shorten the
length of his answers—and in
any case he was clearly identi-
fied as a paid consultant at the
beginning of the program.
Too Low: The article also
raised questions about some of
the documentary’s most pow-
erful testimony against West-
moreland. It was provided by
Col. Gains Hawkins, an Army
intelligence officer who spoke of the “great
concern” Westmoreland expressed when
presented with high estimates of enemy
troop strength. Hawkins admitted that he
later defended what became known as the
“command position” on troop estimates—
even though he believed the estimates were
too low. According to TV Guide, those
statements presented a distorted picture of
Hawkins’s real views; Crile and his col-
leagues edited them selectively, the maga-
zine said, to conform to their own biases.
But last week Hawkins told NEWSWEEK
that his views had been presented accurate-
ly—and that he had told TV Guide reporter
Kowet as much. Kowet doesn’t dispute
that. “Hawkins had no problems with how
he was represented in the documentary,” he
conceded-—precisely the opposite of what
the article implied.
- There were other omissions
- as well. TV Guide never men-
tioned that Westmoreland had
telephoned Hawkins four times
after the broadcast to try to get
him to say that his remarks had
been taken out of context—and
that Hawkins had refused. It
did make a point of reporting
that Westmoreland had felt ill-
used by Crile, who he said had
been “‘very vague” about what
he would be asked on camera.
Butitneglected tomention that
the general publicly withdrew
the complaint after Crile pro-
duced a copy of aletter that had
been sent to Westmoreland before he was
interviewed in which the subjects CBS in-
tended to discuss with him were described.
CBS consultant Adams said he invited
Kowet to come stay at his house so that he
could look at “all the evidence—and he
never took me up on the offer.” (Kowet says
he interviewed Adams. for “seven hours”

““““ '* Sanitized Copy Approved for Release 2010/08/12 : CIA-RDP90-00552R000707160156-0




