


Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

Confidential

““]“mummmmummmmm”

FOREIGN

‘ BROADCAST
) INFORMATION
Wt

“WHlllul!nuunlllllHN””

TRENDS

in Communist Propaganda

Confidential

1 April 1970
(VOL. XXI, NO. 13)

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL

This propaganda analysis report is based ex-
clusively vn material carried in communist
broadcast and press media. It is published
by FBIS without coordination with other U.S.
Government components,

WARNING

This document contains information affecting
the national defense of the United States,
within the meaning of Title 18, sections 793
and 794, of the US Code, as amended. Its
transmission or revelation of its contents to
or receipt by an unauthorized person is pro-
hibited by law.

OROUP )
Encluded from avtomatic
downgrading and
declansification

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970
CONTENTS
Topics and Events Given Mejor Attentlon « v ¢« v ¢ & ¢ v v v o v o o o &
VIETNAM WEEKLY REVIEW
Highlights L] . L] L] . . . . . L] » L] . L] L] L] L] (] ] L] L] L L ] . L] L] L] L] L]
Paris Talks: 26 March 8ession . « + « « v o v 4 o o o o o o o o o &
Military Developments in the South « ¢« 4 &+ « v v 4 ¢+ s ¢ o o o o & 4
39th Anniversary of DRV Working Youth Union « + v ¢ ¢ s v ¢ ¢ 4 « « &
CAMBODIA
Vietnamese Communists Support "Liberation Struggle" . . . « « « o« + .
Sihanouk-Vietnamese Exchange of Messages Reported . . . + o « &« « o .
PRC Broadcasts Record Volume, But No Official Statements . . . . . .
LAOS

NLHX Sustains Attention to Peace Proposals, U.S. "Complicity" . . . .

PRC Foreign Ministry Warns of Possible Counteraction . . . . + « . .

DRV Press Suppcrts Peace Proposals, Sustains Attack on U.S. . . . . .

USSR Attacks U.S, Role, Refers to PRC Involvement « . « « o o o« o o+ &
SINO-SOVIET RELATIONS

RED STAR Cites "Provocative Nature" of PRC Border Actions . . . o . .
SINO-BURMESE RELATIONS

Burmese Insurgency Anniversary Marked by PRC Restraint . . . , . . .
PRC INTERNAL AFFAIRS

Congress Anniversary Editorial Calls for Continued Struggle . . . .
BERLIN AND GERMANY

Moscow Downplays Four-Power Talks, GDR Denies Western Rights . , . .
Eagt European Media Show Varied Reaction to Erfurt Sumit . . . . . .

CZECHOSLOVAKIA

RUDE PRAVO Editorial Imputes Trotskiyism to 1968 Reformers . . . . .
POLEMIC ON CZECHOSLOVAKIA

Prague Reopens Dispute With British Communist Perty . . . . . . . . .

CONFIDENTIAL
Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

ONON & 1

12
12

15
16
18
19

21

2k

26

28
31

33

35



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970
CONTENTS (continued)
ROMANIA AND USSR
Romania Reaffirms Right to Political, Economie Autonomy . . . « . . . 37
MIDDLE EAST
Moscow Calls Phantom Decision an Attempt to Placate Arabs . . . . . . Lo
PODGORNYY IN IRAN
USSR Hails Bildteral Relations During Podgornyy Viait to Iran . . . . 43
CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

FOR OFFICIAL USE ONLY FBIS TRENDS
1 APRIL 1970

-1 =

TOPICS AND EVENTS GIVEN MAJOR ATTENTION 23 ~ 29 MARCH 1970

Moscow (3639 items) Peking (3274 1ltems)
Podgornyy in Iran (0.1%) 9.5% Indochins (23%) 584
Indochina (18%) 8% [Cambodie (17%)  52%]
[Vietnam (7%) 3%] [Laos (2%) 5% ]
(Laos (T%) 2% ] [Vietnam (3%) 1%]
[Cambodia {2%) 1%] Domestic Issues (37%) 23%
China (1%) 6% Middle East - (14%) 6%
Middle Fast (6%2) 6% Pakistan National (=) 3%
RSFSR Writers' (-=) 5% Day
Congress
Supreme Soviet (1%) L4z
Elections

These statistics are based on the volcecast commentary output of the Moscow and
Peking domestic and International radio services. The term “commentary” is used
to denote the lenzthy item—radio talk, speech, press article or editorial, govern-
-ment or party statement, or diplomatic note. Items of extensive reportage are

counted as commentaries.

Figures In parentheses indicate volume of comment during the preceding week.

Topics and events givin major attention in terms of volume are not always
discussed in the body of the Trends. Some may have been covered in prior issues;
in other cases the propaganda content may be routine or of minor significance.

FOR OFFICIAL USE ONLY

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970

-1 -

VIETNAM WEEKLY REVIEW
HIGHLIGHTS

PARIS TALKS: Both the DRV and PRG delegates at the 60th session of the
talks on 26 March credited the United States with staging the 18 March
"ecoup" in Cambodia and claimed that the U.S. intent is to expand the
Vietnam war to all of Indochina. The VNA account of the session notes
that DRV delegate Nguyen Minh Vy read the DRV Government statement of
the 25th which voiced full support for Sihanouk's five-point proclamation
of the 23d. (VNA on the 30th reports that DRV delegation head Xuan
Thuy, in Stockholm for the "International Conference on Vietnam,"

held a press conference on the 27th at which, among other things, he
denounced the United States for "orgenizing the 18 March Cambodian
coup,”" and for "escalating' the war in Laos,)

The VNA account of the Paris session typically ignores the fact that
U.S5., delegate Habib rebutted the communist interpretations of events
in Cambodia and Laos. VNA also typically distorts the brief, formal
remarks of the allied delegates. Thus, it complaing that they agsain
raised the problem of prisoners of war but ignoree the GVN offer to

repatriate 343 sick and wounded prisoners to North Vietnam,

Moscow routinely charges 1,3, bad fgith at Paris. And TASS on the

30th reports an IZVESTIYA dispatch as saying that "certain U.S, circles"
regard the talks unot as an opportunity for a peaceful settlement but

as & "diplomatic cover" for "extremely dangerous expansionist plans"

in all of Indochina.

STOCKHOIM CONFERENCE: DRV and Soviet media report that the confereace
on Vietnam which opened on the 28th was attended by representatives of
some 50 countries, including Vietnam and numerous international organiza-
tions. A Mandarin-langusge broadcast over Moscow's Radio Peace and
Progress on the 3lst reviews the conference proceedings end the
resolutions and notes that the Soviet delegates stressed the need for
solidarity among the supporters of the Vietnamese struggle. The
broadcast notes that there was no Chinese delegation and says "the
present Chinese leadership sabotaged this important political activity,
as it has indeed been sabotaging every political activity which aims

y at bringing the quickest possible conclusion to the bloody war in Vietnam,"

The only reference to the Stockhclm conference in available Peking
propagands appears on the 3lst in NCNA English and Peking domestic
service broadcasts of Sihanouk's identical messages of greeting to
the Stockholm conference and the preparatory conference of nonaligned
covntries in Dar-es-Salsam,

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1l APRIL 1970

-2 -

MILITARY ACTION IN SOUTH VIETNAM: Vietnauese communist attention to
military developments includes the usual reports of scattered military
action. The ouly available report of the series of attacks on the
night of the 31st is an JPA item on 1 April which says only that
"powerful" ground and artillery attacks were launched on & series of
military targets throughout the South "causing serious losses'"to the
allies in lives and war means. On 30 March Hanoi radio broadcasts
the first installment of an article by "Chien Thang" (Victor) which
claims that U.S. partial troop withdrawal and the Vietnamization
policy prove that the allies are being defeated, Other comment
includes & 26 March Liberation Radio broadcast which discusses the
development of urban guerrilla warfare and cites terrorist attacks in
various areas including Saigon and Da Lat.

"PROVOCATIONS" AGAINST DRV: A 30 March DRV Foreign Ministry spokesman's
statement, carried by VNA and Hanoi radio that day, denounces the
United States for allegedly "raiding a number of populated areas

in Noong De and Muong Xen, Ky Son district, Nghe An Province, on

27 and 28 March., The spokesman routinely calls for & halt to U.S.
encrogchments upon the DRV's soverelgnty and security. Also on

30 March, Hanoi radio claims the downiug that day of a U.S. RF-4C

plane which was allegedly sent to "spy and attack the western area"

of Quang Binh Province. This latest claim brings Hanoi's total of
downed U.S, aircraft to 3,336,

PRG REGIONAL "REPRESENTATION": On 29 March Hanoi radio reports that a
ceremony was held on the 22d in central Trung Bo marking the formation
of "the PRG representation {(ban dqaij dieenj) in central Trung Bo."
The broadcast says that the delegates attending the ceremony--including
representatives from the provincial revolutionary administrations,
NFLSV committees, and the PLAF commend in central Trung Bo "warmly
welcomed the PRG decision to set up the representation.'" The
"representation" reportedly consists of nine members, including a
chairman and three vice chairmen. It is unclear what the relationship
is between this body and the various provincial-level "People's
Revolutionary Committees." Even those committees which were set up
after the June 1969 establishment of the Provisional Revolutionary
Governuent were not linked so explicitly with the PRG.

ATTACKS ON GVN: Liberation Radio on 25 March reacted to the land
reform act, signed by President Thieu on the 16th, with a commentary
calling the law "deceitful" and recounting sllied "crimes" against the
peasants such as bombings, defoliation, and "theft" of the land. On
the 27th the radio calls the law a "deceitful maneuver to get the
people's land" after the failure of pacification,

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970

-3

Comment on the student strike beginning on 23 March in protest of the
arrest of student leaders includes broadcasts of commentaries in

QUAN DOI NHAN DAN on the 27th end 30th and NHAN DAN on the 31st. The
comment claims that the students feel that "their legitimate
aspirations"” can be realized only by defeating the Americans end
overthrowing the GVN. VNA on 1 April reports that 12 students were
arrested during a hunger strike in front of the National Assembly

on the 30th, and that Saigon Buddhists have set up a committee to
supply financial aid and support for the students.

Liberation Radio on 27 March broadcasts a summary of an appeal from
the Bien Hoa People's Revolutionary Committee, dated the 20th, calling
on the people to boycott the upcoming people'’'s council elections

and declaring that the committee will not recognize any form of
administration "rigged up" by the Americans. Hanoi radio on the 29th
claims that only one~third of the voters participated in recent
people's council elections in Tay Ninh, and it condemns the councils
as a tool to control the people and carry out pacification.

ACTIVITIES IN THE DRV: On 31 March VNA publicizes the Vietnam Workers
Party (VWP) Secretariat instruction end slogans on the celebration of
the Lenin Centenary. On the 30th VNA explained that as part of the
centenary celebration it was republishing excerpts of Truong Chinh's
speech which had marked Marx's 150th birth anniversary in 1968.*%

The 39th anniversary of the Working Youth Union prompts a meeting on
24 March at which Truong Chinh spoke. According to VNA, the meeting's
presidium included Pr cident Ton Duc Theng and Defense Minister Vo
Nguyen Giap as well as Chinh,

* VNA notes that Marx's birthday is in May, but it does not give the
date of Truong Chinh's speech. A summary of the speech was carried by
VNA on 23 August 1968 and the complete text was broadcast by Hanoi
radio in five daily installments beginning on 16 Septemoer. That the
speech was delivered in August was evident by Truong Chinh's reference
to the eighth PLAF Command special communigue of 5 August.

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970

-4 -

Paris Talks: 26 MarcH SEsSION

ALLIED REMARKS The VNA account of the 60th Paris session complains
that the allies again raised the problem of prisoners
of war, but it ignores the GVN offer to repatriate 343 sick and
wounded prisoners to North Vietnam and the U.S, endorsement of this
offer as a humanlitarian gesture of good will which could lead to
progress on other questions. VNA asserts that as in the previous
59 sessions, the U.S, and GVN delegates "continued to elude the
fundamental problems": namely, a total, speedy and unconditional
allied withdrawal and the formation of a provisional coalition
government. GVN delegate Nguyen Xuan Phong, according to the account,
"tried his best to plead for the crimes perpetrated by the United
States and its puppets, such as persecuting and illegally arresting
and slaying Vietnamese patriots and other people in South Vietnam."
It says that Philip Habib, "acting head of the U.S. delegation,
endeavoured to defend the lackeys of the United States in Saigon."

DRV-PRG CRITICISM OF Both the DRV and PRG delegates routinely lambasted

U.,S. POSITION U.8. policy in Vietnam. Nguyen Van Tien, PRG
delegate, speaking first after the allied side,

denounced the United States for refusing to negotiate seriously, "thus

keeping the Paris conference at a dead center," according to VNA.

He charged that the U.S. Government did not consider Paris "as the

place to correctly settle the Vietnam problem," and that instead it

seeks to use Paris as a place to force the South Vietnamese people to

accept U.S. domination. Thus, Tien condemned the United States for

refusing to withdraw its troops end to renounce the Saigon administration,

and for posing conditions for a U.S. troop withdrawal and "asking the

Vietnamese to pay & price by 'mutual troops withdrawal.'" He also

charged that *the United States demanded elections, organized by the

Saigon administration, "with a view to legalizing that puppet regime,

and when this demand has not been met, seeks to play down the

importance and reduce the contents of the Paris conference, so as to

sabotage it." VNA notes that Tien also made standard denunciations against

the Nixon Administration for intensifying the war in Vietnam, "piling

up crimes," and stepping up Vietnamizetion and pacification.

DRV delegate Nguyen Minh Vy, according to VNA, reiterated the claim
that U.S. policy is not to end the war but to prolong it. And he
charged that the "so-called Nixon doctrine" outlined in the President's
foreign policy report on 18 February showed this, He also criticized
the United States for allegedly stepping up military operations and
bombing in the South and continuously violating DRV sovereignty and
security.

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970

-5

VNA, in reporting the communist delegates' additional remarks, says
they "sternly condemned" the U.S. delegate's "stubborn attitude in
deliberately eluding the fundamental problems in order to plead for"
prolonging the war and blocking the Paris talks. It says they
"rejected the threadbarc allegations' of the allied delegates

and pointed out that the United States and GVN must bear full
responsibility for the continuation of the war and the Paris deadlock,

ATTENTION TO The PRG delegate routinely condemned the United

LAOS, CAMBODIA States for escalating the war in Leos and "magsively
bombing Leos' liberated zone," according to VNA,

He also criticized the United States for sending more U.S. military

personnel and Thai "mercenaries'" to take part in the war in Laos.

VNA's account of DRV delegate Vy's remarks notes Le claimed that the

United States is escalating the war in Laos "in an attempt to retrieve

its defeats in Vietnam." It reports his charge that the Nixon

Administration is sending Thai troops to Laos, in furtherance of the

U.S. policy of "using Asiens to fight Asians." Vy, according to VNA,

recalled the 21 March statement of the Lac Patriotic Front and the

23 March DRV Foreign Ministry statement condemning the U.S. dispatch

of Thai troops to Laos and charging that the United States and

Thailand have "trampled" upon the 1962 Genevea agreements, of which they

are both signatories.

Both delegates credited the United States with staging the 18 March
coup in Cambodia. PRG delegale Tien charged that the United States
staged the coup in order to asbolish the independence and neutrality

of Cambodia, "pushing Cambodia into the U.S. camp" so that the United
States could use it as a base to expand the war in Indochina. Vy
echoed this charge, claiming that the coup proved the U.S. intent

is not only to prolong the Vietnam war, tut to expand it to all of
Indochina. VNA notes that he read an excerpt of the 25 March DRV
Government statement which it says voiced "full support to the five-
point proclamation" issued by Samdech Norodom Sihanouk on the 23d, and
"resolute support to the Khmer people's struggle led by Sihanouk
against the U.S. imperialists . . . . " VNA says that Vy pointed out
that recent events in Vietnam, Leos, and Cambodia show that the Nixon
Administration, while saying it wants peace, is "in fact stepping up
and prolonging the war," and while declaring there will be 'no more
new Vietnams,' is "in fact creating Vietnams in Laos and Cambodia."
Both delegates, according to VNA, point out that this is a "dangerous"
path to follow and can only lead to a more certain defeat for the
United States.

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970

-6 -

MiLITARY DEVELOPMENTS IN THE SoUTH

Hanoi radio on 30 March broadcaests whet is described as the first
installment of an article published in a "recent" issue of QUAN DOI
NHAN DAN by "Chien Thang" (Viector).* The article routinely describes
claimed allied defeats since the Tet offensive and their allegedly
forced shift from offensive to defensive strategy. Mentioning the
Paris talks, the commentator claims that the Americens have had to
seek a political solution, '"thus recognizing that the PRG does

exist in the South" and says that this is "tacit recognition" that the
GVN bas neither constitutional nor political force.

Liveration Radio on the 23d broadcast a roundtable discussion on
pacification by "Saigon correspondents'" which stresses ways of
defeating pacification. These include ennihilaeting support troops,
destroying GVN apparatus and functionaries, and attacking allied
bases and headquarters. It is suggested that putting the allies on
the defensive would meke them too busy for pacification., Describing
the fight as a protracted one, the correspondents declare that the
people must persist in waging a "see-saw struggle" until pacification
is foiled.

One of the periodic commentaries on urban guerrilla werrare, broadcast
by Liberation Radio on the 26th, describes terrorist activities since
January, including incidents in Saigon and Da Lat, The commentary
points to Lhe guerrillas' "close coordination with and assistance to
the people's uprisings."

394 AnNIVERSARY OF DRV Working YoutH UNIoN

VNA on 26 Maerch reports a "grand" meeting om the 24th which was
sponsored by the Central Committee of the Ho Chi Minh Working Youth
Union to 1ark its 39th anniversary and welcome the party's decision to
neme the Youth Union, the Young Pioneers Organization, and the
Children's Organization after President Ho Chi Minh.¥¥ According

to VNA, the meeting's procedures included President Ton Duc Thang,
Truong Chinh and Vo Nguyen Giap. Vu Queng, first secretary of the

¥ “Chien Thang's most recent previous article was one in May 1969
which reviewed the development of the war.

#%  VNA on 11 March carried the text of a resolution issued by the
Vietnam Workers Party Central Committee renaming the Vietnam Working
Youth Union, the Vietnam Young Pioneers Organizetion, and the Vietnam
Children's Organization after President Ho. See FBIS TRENDS, 18 March

1970, pp. 5-6.

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970

- T -

Ho Chi Minh Working Youth Union, made the opening speech, On behaif
of the party Central Committee, Truong Chinh delivered a speech and
presented each of the three youth groups with banners embroidered
with President Ho's portralt., The meeting unanimously adopted a
letter to the VWP Central Committee which was broadcast by Hanoi
radio on the 26th,

Truong Chinh's speech--broadcast by Hanoi radio on 25 March and
summarized by VNA on the 27th--is routine in nature, calling on the
three groups to follow Ho's virtues and teachings and urging them

to continue their efforts in such areas as fighting, production,
studies end training, and strengthening their orgenizations. A

NHAN DAk editorial "highlighting the current stirring emulation
movement among youth" to greet the anniversary and welcome the
naming of their union after Ho is broadcast by Hanoi radio on the
26th end summerized by VNA on the same day, It hailed and listed a
number of emulation drives launched among youths in the DRV, The paper
noted thal in order to maintain and develop their emulation movement,
the youth must endeavor to raise their scientific, technological,

and professional standards. In this context, NHAN DAN cites

Le Duan's 14 February article--which continues to be cited frequently
on & variety of subjecta--in which he stressed the need to master
modern sciences and technigues.

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8
CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970

-8 -

CAMBODIA
INTRODUCT 10N

The 25 March DRV Government statement expressing "total support" for
Prince Sihenouk's appeal on the 23d for a Cambodian liberation struggle
to overthrow the Lon Nol regime is followed by a similar government
statement by the PRG on the 26th, Hanoi gives further support to
Sihanouk's eppesl in comment in the army paper QUAN DOI NHAN DAN
pegged to allied ailr strikes in Cambodia and to pro-Sihanouk
demonstrations., The "temporary" suspension of diplomatic relatlons
and other Vietnamese communist activities is reported by Henoil uud
the Front. There has been no acknowledgment of the Lon Nol

regime's renewed request, reported by Phnom Penh on the 30th, that

the DRV and Front leaders enter into "immediate discussions" of their
differences.

Peking has issued no high-level pronouncements of ite own on Cambedie,
but its coverage* of Sihanouk's pronouncements and other developments
totals some 1700 commentary-length items, amounting to 52 percent of
Peking's total weekly comment on all subjects. During the past five
years Peking on no more than half a dozen occasions hay devoted mere
than half of its weekly comment to a single international issue,

There is no Chinese press comment and the must authoritative Chinese
reaction comes in a 30 March report by NCNA correspondents, carried by
Peking radio as well as NCNA, denying a UPI report that the Chinese
Foreign Ministry had told the Cambodien Ambassador that China was
"embarrassed" by Sihanouk's presence in China.

Moscow's cautious reaction to Cambodian developments is illustrated
by the fact that it did not acknowledge Sihesnouk's 23 March call for
the overthrow of the Lon Nol Government until the 27th. On that day
TASS also summarized the DRV Government statement of the 25th, but
Soviet media are not known to have carried to date the PRG Government
statement of the 26th. Routine Soviet comment professes concern over
the alleged U.S. intent to expend the Vietnam war to Cambodia.

¥ FBIS monitoring indicates that on or before 28 March Peking
assigned two additional shortwave transmitte:s, presumably located in
north and south China, to carry its three deily Cambodian-language
programs. Transmitter behavior suggests that the newly added
transmitters were intrcduced exclusively to augment the Cambodian
service-~they sign on and off as required to carry the Cambodian-
language programs.

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970

-9 -
VIETNAMESE COMMUNISTS SUPPORT "LIBERATION STRUGGLE"

The PRG Government statement* on the 26th volcing support for Silhenouk's
23 March call for a struggle to overthrcw the Lon Nol Government notes
Sihanouk's pest "unreserved" support and assistance for the Vietnamese
people in their struggle against the Americans. And it goes beyond

the DRV Government statement when it says that now the Vietnamese side
pledges to "support and assist" the Cambodian struggle "until victory."
Both Hanoi and the Front see allied action in Cambodia as further
evidence that the Lon Nol Government is a U.S. "stooge" and that the
U.S. plans to widen the war beyond Vietnam. Liberation Radio on the
27th says thet allied air strikes occurred in meny arcas "deep inside
Cambodian territory." It says that these strikes as well as ARVN
military incursions into Cambodia were carried out to "oppose by force
the Cambodiens' patriotic struggle.'" An indirect and derisive
acknowledgment that these actions were aimed at Vietnamese communist
military forces comes in a Liberation Radio commentary on the 29th which
says that on 24 March the U.S, Air Force "flew into Cambodian airspace
'to attack the communists,' as they have described it.," The continuous
and "brazen'" violations of Cambodian territory over the past few days,
the commentary seys, further demonstrate the "deceitfulness'" of the new
Cambodien government's repeated assertions of its desire to maintain
Cambodia's independence, neutral policy, and territorial integrity.

A QUAN DOI NHAN DAN commentary of the 28th notes reports of U.S. air
strikes in Cembodis on the 24th and says that whereas in the past the
Americans denied conducting air strikes against Cambodia, now they are
overtly reporting them. The intent of these latest alr strikes, the
commentary alleges, i to "massacre the Cambodian people¢, expand the war,
and repress the Khmer patriotic forces.'" The commentary adds that the
o4 March air strikes are "very serious acts of war on the part of the
Nixon clique," as well as acts of "shameless collusion' between the
United States and its Lon Nol-Sirik Matak "lackeys," enabling the latter
to protect themselves against the "patriotic struggle movement of the
Khmer people."

A QUAN DOI NHAN DAN commentary on the 29th carried by Hanoi radio claims,
in noting Western press reports of pro-Sihanouk cemonstrations in
Cambodia, that the "struggle movement of the patriotic Khmer people

has erupted" in Kompong Cham and Kampot provinces and "meny'" other

* On the 27th, VNA headquarters in Hanoi cabled its Moscow branch
suggesting that it transmit to "our" diplomatic missions abroad the
PRG statement in either English or French depending on the recipient
concerned.

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8
CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970

- 10 =

places in Cambodia. The commentary and o Hanol radlo broadcast of the
28th specificully note the reported 26 March disturbances in Kompong
Cham city where they saey, citing Weotern sources, 600 persons "arcoe"
and ransacked the Cumbodian government offices, The 28 March Hanoi
broadcast also notes similar demonstrations in Kampot Province,

the city of Snoul, and it cites AFP in rcporting that the "people in
Ratanokiri Province have stood up'" ugainst the new Cambodien
government., 'The QUAN DOI NHAN DAN commentary adds that the Vietnamese
people and armed forces acclaim the "unsubmissive fighting spirit"

of the Khmer people and says that Prince Sihanouk's 23 March 'national
salvation appenl" 1s currently being heeded by the Cambodian people.
"The patriotic struggle of the Khmer people is developing and the
national united f{ront against the U.S, imperialists end their henchmen
16 expanding," QUAN DOI NHAN DAN asserts. A VNA recport on the 3lst
continues to cite instances of anti-government activities in Cembodia.

Z1EGLER STATEMENT On the 29th VNA--citing AFP--tekes note of

Press Secretary Ziegler's statement of the day
before that U.S. military forces in South Vientam mey pursue the
"enemy" into Cambodia in accordance with the Inherent right of
gself-defense. VNA sees Ziegler's statement as further proof of the
U.S. design to expand the war into Cambodia and says that "world opinion"
regards this development as a "very serious act of war expansion,"
despite Ziegler's attempt to justify this rule of engagement as not
implying any extension of the Vietnam war. According to VNA, this
"new act of aggression" is "fraught with extremely serious consequences."
It adds that the "Khmer people will resolutely oppose' the United
States, its South Vietnamese "henchmen," and the pro-U.S. extreme
rightists in Phnom Peuh, ell of whom '"must bear full responslbility
for the consequences arising from their acts."

HOC TAP COMMENTARY On the 28th Honoi radio carried a commentary on
Cambodia that it says appears in the March issue
of the party's theoretical journal HOC TAP. The commentary repeats
earlier propeganda in asserting that the "U.S.-engineered coup" lies
within the framework of the U.S. "aggressive scheme" egainst Indochina
and is aimed at serving the Vietnamization plan in South Vietnam.
The commentary says the United States and its "lackeys" had "leapt
with joy" in having successfully conducted the coup "in a relatively
eesy manner," but it adds, they are "short-sighted and stupid" in not
foreseeing the"untold difficulties" for them resulting from the
18 March government changeover.

HOC TAP claims thet within rightwing Cambodian ruling circles there
are elements who are against the Lon Nol government and who have
definitely "sided with the people." The commentary adds that

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8
CONFIDENTIAL FBIS ''RENDS
1 APRIL 1970

- 1ll -

"Cambodiu's national united front ugainot U.S. imperialiom and its
henchmen has been expunded with the participation of new forces,”
adding thut the patriotic Cambodians are "holding aloft thelr national
banner" in estruggling for o "genuinely" independent, peaceful and
neutral country, HOC TAP places the Cambodiaen struggle in the same
context ns the Vietnamese and Loo struggles in cleiming thot "elosely
united in thc Indochinese people's united front against aggressive
U.S5. imperialism, the peoples of Vietnam, Cambodia, and Leos arc
otruggling resolutely ond will surcly win complete victory."

DENIAL. OF VC, DRV A Hanol radio commertery on the 3lst, citing
INVOLVEMENT Western press accounts, says that 17 Cambodian

provinces arc "in turmoil," that Phnom Penh is "cut
nff from mony regions," ond that as o result the Phnom Penh anthorities
are "thoroughly frightened" by the "struggle of the masses." The
commentary seys the regime has '"noisily cried" that the pro-Sihanouk
demonatrations were organized by the "Viet Cong," who in turn attacked
several Cambodian towns and villages. It lebels this a "fabrication"
and part of Phnom Penh's "fraoudulent tricks" to step up the "terrorism"
agoinst Vietnomese nationals in Cambodia, The commentary repeats that
the Vietnamese people "unswervingly" and "scrupulously" respect |
Cambodian independence, sovereignty, and territorial integrity, and
advocates noninterference in each other's internal affairs,

"

On the 1lst Hanol radio and VNA transmit a VNA authorized statement, dated
the same day, which "flatly" rejects Phnom Penh's "deceitful claims"
regarding Vietnamese involvement in Cambodia., VNA points out that
since 11 March--when the DRV-PRG embassies were ransacked--the Phnom
Penh authorities have conducted a "frenzied campaign" against Vietnam,
"slandering the latter for aggression against Cembodia." VNA notes

the Lon Nol regime spread such "rumors" as "North Vietnam and the Viet
Cong have attacked six Cambodien frontier provinces" and that the
Vietnamese pcople have "instigated and directed pro-Sihanouk demonstra-
tions." These "odious claims," VNA adds, were put forward to distort
the Khmer people's "just struggle," and they cannot cover up the
regime's "erime of serving the United States in opposing the Cambodian
people."

"TEMPORARY'" SUSPENSICON OF The "temporary" suspension of diplomatic
DRV, PRG ACTIVITIES relations between the DRV and Cambodia
‘ is announced by VNA on the 28th--the same

. day that the DRV-PRG staff personnel arrived in Hanoi. VNA points out

~ : that in view of the developments since 18 March and the "feverish anti-

Vietnamese campaign in Phnom Penh and a number of other places in
Cambodia," the DRV has decided to "temporarily" suspend "all activities"
of the DRV Embassy, commercial representation, and the VNA bureau in
Phnom Penh and recall the staff of these organs.

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONT'IDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970
- 12 -

On the same day Hanoi radio also reports that in compllance with a
decision of the PRG, the PRG Embussy temporurily suspended relations
with Phnom Penh, The radlo ulso says that Premier Pham Van Dong ond
Forelgn Minister Nguyen Duy Trinh on the 28th welcomed the returning
North Vietnumese personnel and greeted the PRG embassy and LPA
bureau personnel who stopped in Hanoi "on their way back to South
Vietnam."

An LPA commentary curried by Liberation Radio on the 27th said that

the temporary suspension of activities of Vietnamese organs in Phnom
Penh "does not at all mean that relations between Vietnam and Cambodia
are cut off.'" On the contrary, .t adds, these relations "will be

stre. gilicued more than ever, directing the spesarhead of attacks on the
common enemies--the U.S. imperialists and their country-selling lackeys."

The reported maltreatment of Vietnamese nationals in Cambodia is the
subject of a 29 March DRV Foreign Ministry spokesman's statement. The
statement "strongly" protests the "illegal" acts against Vietnamese
nationals and demands that Phnom Penh cease them.

SIHANOUK-VIETNAMESE EXCHANGE OF MESSAGES REPORTED

DRV, Liberation Front, as well as Chinese media all carry an exchange
of messages, released by Sihanouk in Peking on the 26th, with DRV
and Front leaders. NCNA as a rule initislly publicizes the messages
while Hanol and Liberation media subsequently carry them. Thus, on
the 26th NCNA publicizes messages of support sent to Sihanouk by
Pham Van Dong on the 19th and Nguyen Huu Tho-Huynh Tan Phat on the
20th, respectively, and =t the same time, carries thz Prince's reply
messages of thanks dated the 21st and 24th., Vietnamese communist
media carry them on the 26th,

The same procedure is generally followed when Prince Sihanouk sent
followup messages to Pham Van Dong (dated the 26th) and the PRG
leaders (dated the 28th) thanking them for their respective government
statements. Peking, followed by Vietnamese media, publicize these
messages.

PRC BROADCASTS RECORD VOLUME, BUT NO OFFICIAL STATEMENTS

Despite the voluminous Peking attention to Cambodia,* there is little
independent Chinese comment. Of the 1,700-odd items on Cembodia during

¥ During the past five years Peking has only on a half dozen occasions
devoted more than half of its weekly comment to a single international
issue: the Vietnam war has exceeded 50 percent of total Peking comment
during four different weeks since February 1965, and most recently

the Tet offensive in February 1968 accounted for 63 percent of total
weekly comment; and during two weeks in March 1969 Peking devoted

54 and T7 percent of its weekly totals to the Sino-Soviet border dispute.

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENIIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970

- 13 =

the week-~comprising 52 percent of Peking's total weckly comment~-more
than 40 percent 1s accounted for by reports of foreign reaction to
developments, particulurly reaction from Hanoi. Along with support
for Sihanouk, Peking propaganda stresses alleged U,S. involvement in
the ouster and the new government's pro-American slant,

NCNA on the 26th and 2Tth discusses both the alleged previous American
attempts to undermine Cambodien independence and the "behind~the-scenes",
U.S. machinations in sponsoring the 18 March removal of Prince Sihanouk,
NCNA comments in its 27 March report that in the face of the U.s.

"crimes of unbridled aggression," the Indochinese peoples "will unite
more closely and fight to the end to smash all the plots and plans of
aggression by U.S, imperialism in Indochine, and drive U.S, imperialism
out of Indochina."

On the 27th, twice on the 30th, and on the 3ist, NCNA notes reports of
pro-Sinanouk demonstrations in Cambodia. On the 2Tth, NCNA citec Western
press accounts of what it describes as the growing "mass struggle against
the rightwing group." On the 30th, NCNA says that the demonstrations

are spreading and, without citing any source, claims that "some 10,000
peasants and workers" reportedly demonstrated against the Lon Nol

regime in Takeo Province. It adds that "impressive mass demonstrations
broke out" in many areas of Prey Veng, Kratie and Kandal provinces and
comments that the Cambodian struggle "is in an excellent position."

Also on the 30th, NCNA notes reports of the Lon Nol government's

stated intention to enlarge the Cambodian Armed Forces in the face of

the "mounting discontent and resistance of the Cambodian people,"
according to NCNA. It adds that the Lon ol regime is "sitting on a
voleano" and that its attempts to "suppress the people's resistance

by enlarging the armed forces can only bring about greater struggle

of the Cambodian people." On the 3lst, NCNA says that the "surging
struggle" against the government is "gaining momentum and dealing

telling blows at the clique."

On the 30th, NCNA transmits a report--also widely broadcast by Peking
radio--relaying the Chinese Foreign Ministry's denial of a "rumor"
attributed to Cambodian National Assembly deputy Trinh Hoan, who
according to UPI said that the Cambodian Ambassador to China had asserted
that the Chinese Foreign Ministry was reportedly "embarrassed" by
Sihanouk's presence there. NCNA brands the report as a "sheer rumor
spread with ulterior motives," one of which, it says, is aimed at
"driving a wedge between China and Cambodian Head of State Semdech Norodom
Sihanouk." NCNA adds that "the solemn stand taken by the Chinese people
in support of Cambodian Head of State Samdech Norodom Sihanouk is well-
known. Nobody can undermine the profound friendship between the Chinese
people and the Cambodian people." This is the strongest expression of
support to date, but it seems noteworthy that it is credited to the
Chinese "people," not the government.

CONFIDENTIAL
Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONTFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970
- 1k -

CAMBODIAN "'COLLUSION" NCNA on 30 March discusses the departure of
WITH U.S. ALLIES the new Combodian government away from
Sihanouk's policy of peace, independence,
nonalignment, and maintenance of territorial integrity and ssys the Lon
Nol regime is acting in "collusion with the U.S. lackeys in South
Vietnam, Thailand, and other areae.," NCNA cites GVN President
Thieu's reported interest--in NCNA's words--of "collaborating
militarily with the Cambodian coup clique to oppose Jointly the
South Vietnam Liberation Armed Forces," and NCNA says that "in
fact" such military cooperation is "being intensified dailly and
has become more and more brazen." NCNA comments that "facts' show
it was "sheer humbug" on the part of the new Cambodlian government to
declare its adherence to the policy of independence, peace, strict
neutrality, sovereignty and territorial integrity. "Even western
news agencies and papers admitted," NCNA adds, "that the coup clique
in Cambodia had forced Cambodia to 'go into the American camp.'"
NCNA on the 318t notes press reports that the Cambodian authorities
are "eagerly begging'" for U.S. military aid in "suppressing" the
Cambodian people with U.S. weapons.

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970
- 15 -

LAOQOS
NLHX SUSTAINS ATTENTION TO PEACE PROPOSALS. U.S. “compLICITY”

Pathet Lao propaganda continues to press the NLHX five-point peace
proposal of 6 March as the basis for a political settlement in Laos
and to assall what it views as 71.S. "aggression" in complicity with
Thanlland and the forces of Prinu.: Souvanna Phouma. A 31 March Radio
Pathet Laoo broadcast reports that Souphanouvong's emissary, who had
delivered a message on the peace proposals to Souvanna in Vientilane,
returned to Sam Neua on the 29th. The broadcaest says that while the
emissary was carrying out his duties in Vientiune, "the U.S.
imperialists and their hirelings mobilized many types of U.S. war-
planes, including B-52's, to continuously bomb and strafe the
Laotian free zones" and they "arrogantly sent more Thai troops to
Laos." At the same time, the broadcast observes, Souvannea has not
yet answered Souphanouvong's message and this "clearly shows that he
and his men are ignoring the NLHX proposal to solve the Laotian
question [and] have not ceased serving the aggressive U.S. schemes
in Leos." Pathet Lao media apparently have not yet reported the

30 March decision of the Lao National Assembly to support the "idea
of conversations' with the Pathet Lao without advance conditions.

A NLHX Central Committee steiement on the 2Tth formally protests the
use of B~52's in Laos,¥ citing instances dating from 17 February when
these aircraft were employed in "saturation bombings" allegedly
resulting in the deaths of numerous civilians. Endorsing the five-
point peace proposal, the statement stresses that the United States
must stop escalating the war in Laos and unconditionally halt the
bombing of Laotian territory. On the 23d, NLHX Secretary General
Phoumi Vongvichit, in an "urgent message'" to the Geneva conference
cochairmen, focused on the Thai involvement. This message too toock
note of the five-point peace proposal.

SUPPORT FOR Radio Pathet Lao reports Sihanouk's 25 und 29 March
STHANOQUK messages to Souphanouvong in which he spoke of a
"united front" of Cambodian, Laotian, and Vietnamese
peoples against "imperialist oppression." And an NLHX Central
Committee statement on 27 March, reported by KPL on the 28th and by
Radio Pathet Lao on the 30th, discourses at some length on developments
in Indochina, including the allegedly U.S.-engineered overthrow of
Sihanouk on 18 March. The document welcomes Sihanouk's 20 and 23 March
statements in which he "called on all Khmer people to unite and rise up
to overthrow the reactionery clique." Noting the long-standing friendly

¥ KPL, in reporting the statement on the 28th. says it was issued on
27 March; Hanoi's VNA on the 30th, and NCNA oun the 1st, however,
indicate that it was issued on 26 March.

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8
CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970

- 16 -

relations of the NLHX with Cambodia, the Central Committee statement
says that "the Laotian people and the NLHX will make every effort to
gupport the Khuer people's Just struggle as Cambodian Chief of State
Prince Norodom Sihanouk set forth in his 23 March statement." The
Tiaotian people and the NLHX, the statement adds, will deal punishing
‘blows against the U.S. aggressors and their allles in Laos "in order
to protect the Laotian free zones and contribute to the Khmer and
the Vietnamese peoples' efforts in the liberation struggle against the
common enemy." The statement concludes that the Khmer people will
Join with the Laotian and Vietnamese peoples to carry out the
struggle against "U.S. imperialism and its henchmen."

DRV TROOPS An adamant denial of the presence of DRV troops in
Laos is issued by Sot Pretasi, the head of the Pathet
Lao mission in Vientiane, on 29 March. In an inter-
view published in Tokyo's SANKEI on 30 March, Sot Pretasli labels as
U.S. fabrications the contentions "that a Ho Chi Minh trail runs through
Laos, that North Vietnamese regulars are in Laos, and that North
Vietnamese troops have been tasken captive in Laos." Washington has
"cooked up such unfounded rumors," he says, to camouflage its war of
aggression in Laos.

PRC FOREIGN MINISTRY WARNS OF POSSIBLE COUNTERACTION

Peking's most substantial and authoritative treatment %o date of current
developments in Laos comes in the form of a 26 March Foreign Ministry
statement voicing the "firm support" of the Chinese Government and
people for the Laotian people. The last Chinese Foreign Ministry
statement related to Laos, on 29 March 1968, protested U.S. bombing

of the premises of the PRC's economic and cultural delegation in

Khang Khay. The current statement, pegged to the 21 March NLHX

Central Committee statement, assails the "criminal acts" of U.S.
imperialism and the "reactionary" Thai authorities who have sent more
"accomplice troops into Laos in the service of the United States."

The forelgn ministry statement puts the Laotian conflict in the
broader context of an Indochineve struggle, asserting that the "war of
aggression" in Laos is related to the "Vietnamization" of the war

in Vietnam and observing that "U.S. imperialism is the root cause of
all aggression, intervention, and subversion in Indochina and the
implacable enemy of the Indochinese peoples.'" The Chinese Government
and people, the statement says, are closely watching the development
"of the whole series of grave events" in which U.S. imperialism is
stepping up intervention and the expansion of its war of aggression

in Laos, Cambodia, and other parts of Southeast Asia.

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL I'BIS TRENDS
1 APRIL 1970
- 17 -

The statement observes that Laos is "China's close neighbor'* and

warns that the Chinese people "absolutely will not sit 1dly by while
U.S. imperielism acts wantonly in Laos." The vague threat of '"not
sitting 1dly by" has not appeared in Peking's elite propagandas on

Laos in recent years. It was used with some frequency through 1964,
however, in warning about encroachments against both "Indochina'
generally and Laos specifically. The threat of not sitting idly by has
also appeared in elite comment on Vietnam, Cambodia--but not during

the current crisis--and Indonesia.

The last elite usage of the phrase in connection with Laos was by
Chou En-lai in his 30 December 1964 report to the National People's
Congress . ** After condemning U.S. "aggression"in Laos, Cambodia, and
Vietnam, Chou said that "if the United States enlarges the war in
Indochina, China will absolutely not sit idly by." A PEOPLE'S DAILY
editorial on 16 June 1963 on U.S. "aggression" in Laos, noting that
China is a "next-door neighbor" to ILaos, said that the PRC "will not
look on idly while others violate the Geneva agreements, interfere in
Laotian affairs, and threaten China's security." Chen I in an

April 1961 press conference in Djakarta said that if SEATO troops

are sent to take part in the civil war in Laos and "if the Chinese
Government is requested by the legal government headed by Prince
Souvanna, we will not remain idle." Chen I went on to warn against
the use of "the 7,000 troops of the Chiang Kai-shek clique now concen-
trated in the vicinity of Luang Prabang," and recalled that the PRC
"sent our volunteers to take part in the Korean war'" when U.S. forces
approached the Yalu River and when the United States sent forces to
"occupy our territory of Taiwan."

OTHER In addition to the widely broadcast Foreign Ministry
COMMENT statement, Kuo Mo-jo in a 24 March banquet speech for a
visiting Japanese delegation also touches on the Laotian
situation. Including Laos among those Asian countries which have
suffered from imperialist aggression, he calls for strengthened unity

¥ On at least one other occasion during the current crisis Peking has
noted that military actions are taking place near the Chinese frontiers:
NCNA on 13 March said that American airmen fly support missions in
"liberated areas" and in "areas close to the borders of China and the
DRV."

¥* Three months later, in an interview with Edgar Snow, Chou said that
China "will nct stand by with its arms crossed"if the United States
intends to conguer Indochinaj his remarks, as carried on a Swiss
television broadcast, did not include a reference to Laos specifically.

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970

- 18 -

of "the people of China and Japan, the countries in Indochina and other
Aslan countries" in order to "deal crushing blows to the U.S. and
Japanese reactionaries for their new scheme of aggression in Asia."

Otherwise, Peking glves minimal attention to Laos. It continues to
publicize the "victories" of the Laotian patriotic forces and to assail
U.S. and Thal involvement. It maintains its silence on the substance

of the NLHX peace proposal of 6 March, NCNA on the 31st does, however,
note that a Radlo Puthet Lao commentaxy the day before had "pointed out
that after the Laotilian Patriotic Front issued a statement recently on
solving the Laotian problem, U.S. imperialism agaein sent more Thai
accomplice troops into Laos." The 8 March NCNA report of the 6 March
NLHX statement had also avoided acknowledging the fact that a peace
program was outlined: 7Tt said only that the NLHX statement called

for a settlement of the Laos problem "by the parties concerned" and
demanded that the United States stop escalating the war and uncondition=-
ally stop the bombing "to create conditions for the Laotian parties con-
cerned to meet."

NCNA on the 26th carries the text of Sihanouk's message to Souphanouvong
in which the former stated that the "Khmer people and I myself have nc
other way out but to join the Laotian and Vietnamese people in

forming a united front of struggle for completely liberating our three
countries from oppression by the U.S. imperialists and their lackeys."
And on the 29th, NCNA transmits Sihanouk's second message to
Souphanouvong welcoming a 27 March NLHX Central Committee statement on
developments in Indochina as encouragement to the Khmer people.

DRV PRESS SUPPORTS PEACE PROPOSAL. SUSTAINS ATTACK ON U.S.

Hanoi continues to attack U.S. involvement in the Laotian situation,
with current comment being highlighted by articles in NHAN DAN and
QUAN DOI NHAN DAN. Both articles, on the 27th and 29th, respectively,
are critical of Secretary Laird's remarks on plans for the continuation
of bombing in Laos and of Administration spokesmen's warnings of the
possible iantroduction of U.S. ground forces. And both deplore the
presence of Thai troops dispatched by the "U.S. imperialists.”

The QUAN DOI NHAN DAN article, which is broadcast by Hanoi's domestic
service, indicates continuing DRV support for the five-point NLHX
peace proposal in noting that Souvanna Phouma, '"on U.S. orders,"
refuses to accept the "logical and reasonable" peace plan. Citing AP,
the article concludes that Souvanna continues to "shamelessly deny
that there are Thai aggressors in Laos, and indicates that he will
reject the Pathet Lao's proposal for an unconditional and total halt
to U.S. bombings in Laos."

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970

- 19 -

VNA on the 28th reports that Souphanouvong's emissary to Vientiane was
greeted during a brief stopover in Hanoi by DRV and Pathet Lao officials
en route to Sam Neua. He told a VNA reporter, the dispatch says, that
he had stuyed in Vientiane for more than & week wulting for Souvanna's
reply to the NLHX peace proposal, but his wait was "to no avail."

USSR ATTACKS U.S; ROLE, REFERS TO PRC INVOLVEMENT

Moscow propaganda continues to endorse the NLHX plan for a peaceful
settlement in Laus and sustains its attack on U.S. involvement as an
extension of the "aggression" in Vietnam and an attempt to exercise
contrel in all of Indochina. A Radio Moscow commentary for North
American listeners on ‘the 29th, for example, cites Western news reports
for the observations that "the war in Vietnam has spread to Laos" and
that "there is a real prospect of the Vietnam war developing into another
Indochina war like the one that ended in 1954." The same commentary
says that developments in Laos "are beginning to resemble the first
months of the escalation of the dirty war in Vietnam. There is the same
sliding into war, the same denials, admissions, and misinformation."

And the commentary concludes that Washington wants the people of
Indochina "to give up neutrality."

TASS on the 29th reports that White House press secretary Ziegler has
indicated that the U.S. command in South Vietnam "has a right to sanction
the invasion of U.S. troops into the territory of Cambodia and Laos in
case a military need arises." This statement, TASS observes, "corrobo-
rates the apprehensions that Washington's policies in Southeast Asia are
fraught with the spread of war flames over to the territories of
countries bordering on South Vietnam."

IZVESTIYA commentator Osipov, in an article in that paper on the 2Tth,
says that the "sum total of recent reports from Leos, Cambodia, and
South Vietnam gives rise to reflections such as the fact that the
Washington Administration is still not content with its aims of
esteblishing its system only in South Vietnam, but has decided to over-—
turn the entire system of the 1954 Geneva agrecments."

PRC PRESENCE The Chinese presence in Laos is mentioned in an article
in NEW TIMES (No. 12, 19 March). It says that in
January and March 1970 representatives of the Vientiane government
"publicly admitted that that government is now worried about 'the
construction of & highway which is being carried out by the Chinese' in
northern Laos 'under the protection of six battalions of the Chinese
Army.'" The article goes on to state that thz half-brother of the
Laotian king told a New York TIMES correspondent "that a provisional

CONFIDENTTAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS

1 APRIL 1970
- 20 -

'line' has been established for the U.S. Air Force in northern Laos
'beyond which the United S“ales does not carry out bombing in Laos.'"
And it concludes by citing a West German paper for the observation
that China has long considered Leos "'as some kind of zone of its own

influence., The Laotian problem could serve as a first point for the
. . . game between Washington and Peking.'"

' CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS

1 APRIL 1970
-2 -

SINO-SOVIET RELATIONS
RED STAR CITES “PROVOCATIVE NATURE” OF PRC BORDER ACTIONS

The atmosphere surrounding the Peking talks has become still darker

as the Soviet polemical campaign moves across a broad front. TFollowing
up earlier Soviet attacks on the PRC's war preparations campaign, the
military paper RED STAR on 31 March accuses the Chinese of underteking
"openly provocative" military measures along the Soviet and Mongolian
borders and expresses indignation over Peking's anti-Soviet campaign.
The thrust of RED STAR's attack seems aimed at bolsteving Moscow's
position within the communist movement, an interest also reflected in
& SOVIET RUSSIA article on 28 March criticizing Peking's schismatic
line and a PRAVDA article by Poland's Gomulks on 31 March denouncing
Peking for dividing the socialist camp. At the same time two of
Moscow's allies, Czechoslovakia and Mongolia, have gone on record in

a joint cormunique signed in Ulan Bator deploring the effect on the
communist cause of Chinese policies.

In one of Peking's occasional polemical sallies against the Soviets, a
lengthy NCNA commentary on 24 March represents the first Chinese attack
on Soviet internal policies since the talks began. The commentary is
aimed at a particularly sensitive point in detailing Soviet economic
woes and playing on widespread speculation over a consequent Kremlin
leadership crisis.

MOS COW Highlighting extensive Soviet press attention to China, the
31 March RED STAR article, signed by Col. I. Makarov, dwells
on whet is described as widespread Chinese military activities along
the Soviet and Mongolian borders. As in other Soviet comment on Chinese
war preparations, RED STAR seems intent on building a case proving
Chinese provocation and Soviet restraint as the Peking talks drag on
without any signs of movement. The article mentions the valks at the
outset, observing that alleged Western efforts to aggravate Sino~Soviet
relations intensified after the opening of the talks. Again reflecting
Soviet sensitivity over appearing to be the intransigent and bullying
party in the talks, the article objects to reports that the Soviets
have concentrated military forces, including nuclear missile forces,
against China in order to exert pressure at the talks. It offers an
agsurance--along the lines of the 14 March TASS statement and a
17 March Mandarin broadcast noting that the "Dvina" maneuvers did not
teke place along the Sino-Soviet border--that Soviet troops in the Far
East and Central Asia are carrying out routine duties "within the
framework of the usual plans and programs." Peking "cannot help knowing
this too," the paper adds.

CONFIDENTTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS

1 APRIL 1970
- 22 -

RED STAR had previously discussed Chinese war preparations in a

21 January artlcle which, while discounting Peking's present. ability
to mount an attack, called attention to the PRC's military development
and its nuclear potential. In now presenting the Soviet defense
posture, RED STAR declares that the Soviets "are not to be frightened
by any threats or provocations" and will not indulge in saber-rattling
or pressure tactics. Peking's "adventurist, chauvinist" line, the
article concludes, i1s inflicting great harm to the socialist camp*

and creating "a real threat t- the Chinese people themselves." There
is no mention of a threat to socialism in China.

Chinese damage to the communist cause is also the subject of a

28 March SOVIET RUSSIA article accusing the Maoists of dividing the
soclalist and revolutionary movements. Echoing a charge raised
during the full-scale polemical campaigns prior to the opening of the
talks, the article claims that the Chinese have opened "a second
front" against the socialist countries and calls for a "resolute"
struggle c¢n this front. At a time of turbulent upheaval in Southeast
Asia, SOVIET RUSSIA blames the Chinese for the "tragedy" that befell
the Indonesian communists and for urging the Burmese communists to
rise in arms against the Ne Win regime.

An attempt to rally the communist movement around Moscow's banner

is reflected in Soviet press reports of other parties' attacks on
Peking. The 31 March PRAVDA reported the Czechoslovak~MPR communique
deploring Peking's policies and carried an article by Gomulka
condemning the Chinese for splitting the communist ranks. On the

30th PRAVDA quoted the Luxembourg CP chairman as denouncing Mao as

a heretic,

The extensive Soviet press comment on China includes a number of items
on internal developments in the PRC and commentaries implying U.S.=~
Chinese collusion in anti-Soviet activities., A 25 March LITERARY
GAZETTE article describes the continuing effects of the cultural
revolution--characterized as "a Mao Tse~tung plot against everything
that threatens his absolute rule and the military-bureasucratic
dictatorship"; KOMSOMOLSKAYA PRAVDA on the 26th exploits Chinese
press material to depict the plight cf Chinese education and youth;
and a 27 March TASS report, carried in the daily press, claims that

¥ The 15 February PRAVDA article by Tikhvinskiy on Sino-Soviet relations
also referred to the "socialist camp." Moscow appears to use the term
"socialist community" to refer to the Soviet sphere of influence in East
Furope while invoking the notion of a camp when discussing China's role.

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONIIDENTIAL I'BIS TRENDS
1 APRIL 1970
- 03 -

a new wave of public trials and exccutlons in Chinan to exterminate
Moo's political opponents reflcets "inner wtrife in the Maolot
comp." SOVIET RUSSIA on 29 March, carrying ito second article

on China in two days, attacks current Chinese calls for & new
"greot leap forward" ao being made in the nume of prepurations for
war ugainst the Soviet Union. LITERARY GAZETTE on the 25th and
NEW TIMES (No. 13, 26 March) carried articles discussing the
implicotions of a U.5.~PRC rapprochement.

PEKING The gleeful portrayal of Soviet economic troubles in the
24 March NCNA commentary--which wao also broadcast in
Radio Peking's Russlan service--comes at a time of widespread
speculation about challenges to the Brezhnev leadership resulting
from dissatisfaction over the regime's economic performance. Taking
note of Brezhnev's unpublished speech to the CPSU Central Committee
plenum last December and the sober assessment of the economic
situation given by PRAVDA in an editorial on 13 January, NCNA
claimed that "grave economic difficulties" are "striking terror
into the Soviet revisionist renegade clique." As in other polemical
attacks on the Soviets since the opening of talks--attacks which
were heretofore confined to international issues--the commentary
denounced Brezhnev by name, and it concluded from the disarray in
economic policy that "still fiercer strife" has developed within the
Soviet leadership. Purges of lower-level officials have been
instituted to absolve the leadership of blame, according to NCNA,

NCNA on 31 March returned to the attack by denouncing the "Brezhnev
renegade clique" for selling out Soviet airspace by granting Japan

an air route over Siberia. The report mentions a letter transmitted
to the Japanese premier from "Soviet revisionist chieftain Kosygin''--
a standard formulation when referring to a Soviet leader individually.
In contrast to the Albanians and to Peking's own practice before last
year, in which the Kremlin leadership was termed the "Brezhnev-Kosygin
clique," Peking identifies the Soviet collective leadership with

Brezhnev personally.

Typically, Moscow has used its Mandarin service to reply to the Chinese
on a sensitive issue. In responding to NCNA's commentary on the Soviet
economy, 2 Mandarin broadcast on 26 March sought to combine a defense
of Soviet economic performance with a denigration of the Chinese
economy; not unexpectedly, it avolded the question of Soviet leadership

conflict.

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8




Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONITDENYTIAL IFBLO 'TRENDS
L APRTL 1970

- Qh -

SINO-BURMESE RELATIONS
BURMESE INSURGENCY ANNIVERSARY MARKED BY PRC RESTRAINT

Poking's trecatment of the 22d onnlvervoary of the launching of the
communist inpurgency in Burma reflects o notably milder attltude
toward the Ne Win government thun the harsh attacks on the same
occanlon laat yenr. Peking's hundling cf this anniversary accorde
wlth other recent Indications that the PRC, while contlnuing ite
low-profile publiclty for the armed struggle led by the Burmese
Communist Party (BCP), is exercising a studied restraint toward the
Ne Win government.

Peking propaganda on the 1969 wnniversary of the Burmese communist
insurgency employed the phrase "the Ne Win fascist regime," as did
comment last August on the BCP's 30th anniversary. But since that
time Peking's appellations have become progressively milder. Thug,
a2 9 October 1969 messnage from the CCP to the BCP referred to "the
Ne Win military government," and a 28 November NCNA repurt referred
only to "the reactionary government" without mentioning Ne Win. An
NCNA article on 21 February this year, like those pegged to the
current anniversery, limited its target to "Burmese reactionaries"
and omitted any mention of Ne Win,

Peking marks the 22d anniversary on 28 March with several NCNA articles
detailing recent actions of the BCP-lied insurgents. A commentary in
NCNA's "Worker-Peasant-Soldier Battlefield Column" on the 2Tth,
broadcast in Burmese on the 28th, cites past successes and paints an
optimistic future, but tempers this with a warning of hard times for
the Burmese insurgents. The article observes that in 22 years of
hard struggle the Burmese people have won "outstanding achievements,"
have successfully warded off the threats of "imperielism, revisionism,
and reaction," and have "further expanded their revolutionary bases."
But, tempering a forecast that the revolutionary situation in Burma
"is getting better and better" with the warning that Burmese
revolutionaries '"will encounter various difficulties," the article
offers the Maoist prescription that in order to attain final victory,
the Burmese revolutionaries must "continue to display the spirit of
waging hard and protracted struggle and persevere in their armed
struggle under the leadership of the BCP," A 28 March NCNA article
details successful attacks during the past year, giving credit
separately to "the Burmese people's armed forces led by the BCP"

and the "people's armed forres of various nationalities."

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8
CONFIDENTIAL FBIS TREND3

1l APRIL 1970

- 25 -

Although NCNA acknowledges cexpresoilons of foreign communist support
to the Burmese inpurgento, it avolds implying any ald for the BCP
by the PRC itself, ond it omits anv direct expression of Chinese
support for itos armed struggle. fAu., NCNA disseminates on the
29th an article from the Albanlan newspoper BASHKIMI asperting
that the Burmese armed struggle has "entered a new and higher
stage and a new and greater tide is emerging" and claiming that
Burmese "patriots" now control "a large part of the country." The
Albonian article extended the Albanian people's "most cordial
revolutionary greetings" to the Burmese people and wished them
guccess in thelr struggles. A 30 Morch NCNA review of an item
from the clandestine radio "Volce of the People of Thailand" includes
assurances that the people of Thailand "led by the Communist Party
of Thailand" would "unite end fight shoulder to choulder" with the-
Burmese people.

CONFIDENTIAIL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8




Approved For Release 2000/08@’(918-“ilﬁlﬁiﬁpP85T0087§5¢8091§i%830013'8

L APRIL 1970
- 26 =

PRC INTERNAL AFFAIRS

CONGRESS ANNIVERSARY EDITORIAL CALLS FOR CONTINUED STRUGGLE

A 1 April PEOPLI'S DAILY editorianl on the first annlversary of the
opening of the CCP Ninth Congress indicates that desplte the
advances made over the past yecor the struggle must continue on all
fronts--political, economic, and international. Although a new
party constitution has been in effect for ncarly a year and the
party organlization is being rebuilt, the key to action is still,

as during the cultural revolution, "mcting according to Cheirman
Mao's instructions." (There has been no new release of instructions
since 1 January, end those released at that t*me were not new.)
Noting persistent dangers from factionalism and anarchism, the
editorial calls for restudy of the congress documents, including the
speeches by Mao never released in open media,

A 29 March PEOPLE'S DAILY editorial sounded a similer activist theme
on the industrial front, calling for "self-reliance and arduous
struggle" even though "a new high tide in industrial production is
rising vigorously throughout the country." Like a 7 March editorial
on agriculture carried by PEOPLE'S DAILY, the editorial warns that
the class struggle is continuing in the economic realm and that

each unit must strive to avoid wasie and rely on its own efforts and
not on .ne state. In urging efforts to fulfill "this year's plan
for industrial production,'" the editorial invokes the Anshan
Constitution, whose 10th anniversary has been widely hailed. The
Anshan program calls for party control over enterprises, with a

mass voice in decisions, and opposes the system of '"one-man manage-
ment" said to have been favored by Liu Shao-chi. The editorisal,
admitting that Liu's ideas "still perniciously influence the minds
of some of our comrades," points out to thewm the current line that
poorly equipped, small factories can turn out quality products by
abandoning foreign conventions anc. using native ingenuity.

* * *

Shanghal propagandists have heen strangely quiet in recent days.
While they have gor.c through periods of dullness and unoriginality
previously, they have normally had something to say about local
affairs on an almost-deily basis. The Shanghal radio's morning press
review has contained little but repeats of NCNA reportage over the
past 10 days. The program's last item of a nonroutine nature, on

17 March, reviewed the first of an announced series of articles in
Shanghai's LIBERATION DAILY on exchange of experience in building

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8
CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970
- 27 -

basic-level party organizutions, 8ilnce the Ninth Congress, Judglng by
published accounts of the formation of new party organs, Shanghal
has been one of the less active arcas in porty reconstruction.

On 31 March, the Harbin radio halled the fine situntion in
Hulunpeierh meng, plocing it in "our province," 'here were previous
indications in the media that Inner Mongolia had been stripved of
its three northeastern meng, but no outright statement of this

sort. While the Harbin item impllies that the entire meng is now
part of Hellungkiang, some broadcast evidence has indicated that
Tuchuan county, the southernmost area of the meng, has been attached
to Chelimu meng, now apparently part of Kirin province.

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8




Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONI'IDENTLAL I'BL{ TRENDS
8 1 APRIL 1970
- 28 -

BERLIN AND GERMANY
MOSCOW DOWNPLAYS FOUR-POWER TALKS, GDR DENIES WESTERN RIGHTS

Eost Germun medin seize upon the opening of the four-power talks on
Berlin on 26 March ag un occasion to lssue an authoritative deniul

of Weetern rights in Berlin, in sharp contrast to the virtunl silence
on these talks in Soviet mediu. Both Enst Berlin and Moscow propaganda
continue a low-key campaign to promote West German recognition of the
GDR "under intarnational law' in the wake of the Erfurt summit, with
some comment attributing Brandt's reluctance to take bolder steps to
hig concern obout U.S. interests ond his upcoming Washington visit,
Followup comments on the Erfurt mceting by various East Europ=san
media indicatle the persistence of varied viewpoints toward the FRG's
new Ostpolitik.

MIMIMAL PUBLICITY Soviet and East German media on 26 March
FOR BERLIN TALKS acknowledge briefly and factually the opening
of the first four-power Berlin talks since
1959. Virtually identical items from TAGS and ADN call the talks
"an exchange of views on West Berlin' and recall that the ambassadors
of the three Western powers "are simultaneously heads of the military
administration" of these powers in West Berlin. Followup reports
from the same sources late on the 26th stop referring to "West
Berlin" as the subject, noting instead that the first meetings are
devoted to "clarification of the standpoints of the parties,”
according to the TASS English service. Although the USSR, as a
direct participant in the talks, would seem to have better news
sources on them than the GDR, which is not a participant, TASS
attributes its report to ADN, as though thereby to enhance the
GDR's authority over Ber'in and stress USSR-GDR unity. The TASS
English account is the fullest provided by Soviet media and the U3SSR's
only one to point out that the ambassadors agreed to keep the
meetings "confidential" and provide "minimum coverage on their
course." Published reports in PRAVDA and IZVESTIYA and some other
central papers on the 2Tth (the talks were ignored by RED STAR,
among others) are far more sketchy snd buried on inside foreign
news pages, as a rule. There is no Soviet comment on the talks.

HARDTKE ARTICLE A forceful presentation of traditional GDR

DISPUTES "RIGHTS" arguments denying any "four-power responsitility"
for Germany as a whole or Berlin is offered in

a lengthy 25 March BERLINER ZEITUNG article signed by G. R. Hardtke.

While meking no specific reference to the new series of ambassador-

level talks opening the next day, the article clearly is intended as

an authoritative restatement of the GDR's views on any "West Berlin"

questions to be discussed. Hardtke retraces at great length the

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8




Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS ''RENDS
1 APRIL 1970

- 29 -

historical and legel argumenits ogalnot any "rights" the Weotern
threc powers mlght pouosess over oll Germany or Berlin. He concedes
thot "naturally it is impoosible 4o igrore" the fact that "Weot
Berlin is otill subjected temporarily to a regime of occupation."
He ooyo the concept of West Berlin as "an independent political
entity" offers the "best poosible" settlement for West Berliners,
ond notes that the GDR has "repecatedly declored its readiness" to
make a "great concessicn" and "fix the status of West Berlin as an
independent political entity in an international treaty."

Following in general terms the traditional GDR and Soviet line of
ergument on Berlin, Hardtke charges that "violation" of the Potsdam
agreement by the three Western powers '"robbed the principle of four-
power responsibility of any basis whatsoever." He calls the Paris
treaties "immaterial" as regards the '"sovereign GDR," and claims that
"certain small remnants of regulations" issued by the occupying powers
in the initial poatwar years "have actually lost their legal basis

and today are merely an anachronism" and '"cannot alter" the GDR's
statements of principle denying sny four—power responsibility. Hardtke
argues that "the three Western powers never possessed, nor do they
possess today, any 'originating' rights to occupy Berlin's western
sectors," and he points out that "there are absolutely no agreements"
on communications roads for civilian traffic between West Berlin and

the Western zones.

Curiously, Hardtke reaches back to the time of Stalin and the 1948
Berlin airlift for his most peremptory Genial of Western rights in
Berlin--a Soviet Government statement which he says was issued in
connection with the "violation" by the Western powers of an agreement
on Soviet "monetary sovereignty' over all of Berlin. He quotes the
Soviet statement: "Since the three governments have separated West
Germany from East Germany, the right of these governments to administer
Berlin loses all meaning. By their separatist proceeding in the
Western occupation zones of Germany and the three sectors of Berlin,
the United States, Great Britain, and France have destroyed the
system of the four-power administration of both Germany and Berlin
and thus have undermined the legal foundations which secured for
them the right to participate in Berlin's administration." Further
on he argues that because the USSR transferred its "rights of
sovereignty" over 'the entire territory of the former occupation
zone" to the GDR, "all of Berlin lies on GDR territory."

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8




Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970

- 30 -
GDR ATTACKS While GDR media report the talko in restrained fashlon
NATO OFFICE cimllar to that of Soviet media, they also explolt the

opportunity presented by the Western suspension of
"temporary travel documents' for GDR citizens traveling in NATO countrieg——
announced as the talks opened--to denounce this system and the NATO
travel office in West Berlin. The suspension is labeled by NEUES
DEUTSCHLAND on the 28th, according to ADN, as "a long overdue aond yet
halfhearted and grudging retreat" on this "notorious and illegal allied
travel office." The poper denies the step was "a sign of consideration
for the sake of easing tension," claiming the "hard pressure of reslities"
forced the three powers to guspend the travel office's activities--both
because it had proved unable to prevent "the strengthening of the GDR
and its irternational standing" and because of "pressure by Bonn."

NEUES DEUTSCHLAND alleges that the Western powers "chose" the opening

of the four-power talks to anncunce the suspension although they "would
have much preferred to pretend that this step was 'a result'" of the talks,
but this "attempt was rightly rejected by the Soviet Unjon." This is the
only avallable comment from GDR scurces purporting to deal with the
substance of the ambassadors' Berlin dis~cussion. A suggestion that the

GDR had advance knowledge such an announcement was imminent appears in
another NEUES DEUTSCHLAND comment on the 25th, wh' *h said it was "high
time'" to abolish the travel office,

BRANDT POSITION  The question of U.S. influence upon West Germany's
AND V.S, VISIT foreign policy is raised in a 3. March Zakharov
commentary broadcast by Moscow for German listeners.
Noting that recently Brandt has exhibited "more reserve" regarding +he
possible results of +the FRG-GDR summit talks, Zakharov suggests "othe-
motives and causes' may have "altered" Brandt's viewpoint, beyond the
opposition from CDU-~CSU Bundestag leaders. Zakharov interprets Brandt's
renarks--that his Washington visit will emphasize mainly "the role of
West Europe, and hence also of the Federal Republic, in U.S. foreign
policy plans'--to mean that Brandt's government "intends to exercise
& function in U.S. foreign policy plans.”" He adds that such an intention
"obviously cannot help" Bonn remove the "mountains of distrust" in
Europe, if Brandt persists in serving NATO and U.S. policy by his
"nonrecognition of European borders and the GDR." Like other Moscow
followup comment on Erfurt, Zakharov insists that Brandt must offer
"practical confirmation" that his efforts for detente are sincere by
"abandoning the illusion that the GDR allegedly is not a foreign
country to the FRG." PRAVDA correspondent Grigoryev, according to
TASS on the 29th, sees a "new element" in FRG politics arising from
Erfurt, in that the West German public is increasingly leaning toward
"a more sober appraisal of the existing situation" and greater
understanding of the need for "new political decisions and steps"
regarding recognition of the GDR.

CONFIDENTTAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8




Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970
- 31 -

EAST EUROPEAN MEDIA SHOW VARIED REACTION TO ERFURT SUMMIT

The most favorable oppraisals of the 19 March Erfurt swmmit arc
predictably offered by Yugoslavia and Romania, the only Eest

European socialist states maintaining diplomatie relations with
Bonn, while Hungarlen media also indicate & relatively positive
view. Polish and Czechoslovak media are less sanguine, while

limited Bulgarian comment hews closely to the Soviet line. The
necegsity for FRG recognition of the GDR is stressed repeatedly.

' YUGOSLAVIA Authoritative Yugoslav foreign ministry comments

AND ROMANIA reported by TANYUG on the 19th and 20th assess
Erfurt as "very important and useful" and of

potential "great significance"-in reaching further agreements
between the FRG and the GDR. A Belgrade domestic broadecast on
the 20th praises both Brandt and Stoph for their resolve '"not to
break the contact that was established with such difficulty," and
says both leaders 'very intensively perceilve the limits" for
movement in their talks and "want to utilize them." Romanian
Foreign Minister Manescu is quoted by AGERPRES in a speech on the
27th as "welcoming" the FRG-GDR talks and expressing hope that
"positive results" will emerge from them in the form of recognition
of borders, normalizing "inter-European relations," and recognition
of the GDR., A pre-summit comment by SCINTEIA, reported by AGERPRES
cn the 16th, had declared Romania's "extremely positive" view of the
fact that "the o0ld immobility, isolation, and rigidity in inter-
German relations have been overcome," and had specifically cited
the FRG's recent "positive evolution in political life" toward "a
realistic and lucid policy."

HUNGARTAN Hungarian press evaluations uniformly stress the
EVALUATION "great pclitical importance" of the first summit,
according to MTI on the 20th. It adds, in a comment
on Brandt's remarks that is manifestly in sharp contradiction to the
GDR's own view, that Hungarian press reports "particularly emphasize"
Brandt's statement advocating "that we search for those areas in
which reciprocal interests make progress possible from the viewpoint
of peace and humanity." (GDR commentators and Ulbricht himself have
denounced Brandt's emphasis on such "side issues"” and "fourth or
fifth steps" and his unwillingness to recognize the GDR.) NEPSZABADSAG
on 21 March says an awareness "that facts be faced rationally" is
"emerging in the FRG at last,” while it notes that a "Iong road"
still must be traveled by the FRG if it is to become "a creative
element of a European security system." The same paper notes that
"both sides" at Erfurt realized their difficulties and also "expressed
their willingness to reconcile their dissimilar positions' and move
closer at later meetings.

CONFIDENTTAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8




Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
30 1 APRIL 1970

POLISH, CZECH Polloh comment on Erfurt reveals evidence ot plque
VIEWPOINTS at the slow progreus of Warsaw's own negotlations
with the FRG on trade and political questions, Thus,
PAP commentator Guz on the 20th charges that "contrary to the
agsurances of its chancellor," the FRG is "still chicaning the GDR
in countless fields" of political and economic life and must settle
"quite a number of matters" if it 'really wants" to normalize relations
with the GDR. Several Polish comments stress the significance of
Brandt's visit to Erfurt itself, a 20 Murch ZYCIE WARSZAWY commentator
calling this "e formal, material expression of recognitlon of the
existonce of two states" on German soil and thereby "a great historical
victory of the socialist camp." A weekly POLITYKA commentator on the
27th makee the same point but adds that 'by coming to Erfurt" Brandt
"has proved his political realism" demonstrated in“his early policy
statements. More typically, most other Pollsh commentators assert
that Brandt must still prove ais realism by recognizing Polish borders
and the GDR,

Czechoslovak comment, uniformly stressing the need for FRG recognition
of the GDR and the theme that Brandt must prove his words by deeds,
expresses doubt that he has offered much so far. Bratislava PRAVDA
commentator Sliuka notes on the 20th that Brandt failed to make any
statement on recognition of the status quo or Europe's present
division, but adds hopes that at future talks Brandt will maintain
"a more reallstic policy." As have previous Czechoslovek comments on
Brandt, post-Erfurt evaluations credit him with "a more realistic
outlook on facts as they are in Europe" than his predecessors. A
SMENA commentator on the 20th ties the Erfurt summlt with FRG talks
with Moscow and Warsew, noting that Brandt "needs positive results"
from the Moscow talks before his Washington visit so he can meet
President Nixon "with at least some sort of success" in his Eastern
policy. He terms the Erfurt results "extraordinarily significant"
in broader respects then Just German internal matters.

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970
- 33 -

CZECHOSLOVAKIA

RUDE PRAVO EDITORIAL IMPUTES TROTSKIYISM TO L.IBERAL REFCRMERS

The most serlous charge agelnst the 1968 Czechoslovak liberals to
date is made in a 28 March RUDE PRAVO editorisl by the paper's chief
editor, CPCZ Secretariat member Miroslav Moc, who declares in effect
that the liberals' depradations were similar to and worse than those
of the alleged 1931 Trotskiyite plot in the Soviet Union. In
summarizing the editorial the same dey, CTK underscores this central
point by citing it both in the lead paragraph and the body of its
summary. Moc's authoritative editorial raises the possibility of
criminal trials of liberals who have been expelled from the CPCZ--
most notably Josef Smrkovsky, whose expulsion was ennounced on 21 Merch,
and Dubcek, whose "suspension" from the party was announced the same
day. The progressive downgrading of Dubcek since April 1969 has
followed step by step that of Smrkovsky.

Where the Trotskiyite movement of some 40 years ago was only a plot ,
Moc notes, similar ideas were actually implemented by the modern
"rightists": "In 1931, the Trotskiyite plans for a counterrevolution
in the Soviet Union were masked in a slogan of 'politica. reform' and
led to demands for founding a 'new workers party.'" He adds that

"we could see & similar process also in our country in 1968, but
already put into practice and adapted to present conditions."

All but branding the Dubcek liberalization directly with the
Trotskiyite label, Moc says "it is not difficult to determine its
roots and unoriginal character," recalling that the "utopian"
Trotskiyite plot's "theory of 'antibureaucratism' [also employed as
the main line of attack against Novotny in 1968] influenced the
final transition of its exponents to the platform of open, militant
anticommunism." Presaging further intensification of the purge, the
editorial adds that "only in the future shall we be able to assess
and express in figures what 1968 had cost us, when opportunism had
allowed counterrevolution to turn self-criticism into a murderous
weapon." It extols the "cleansing political process" currently being
carried out through the exchange of party membership cards.

Soviet broadcast media have not so far been heard to mention the

Moc editorial. They have in the past manifested caution regarding

a "Trotskiyite" role in the Czechoslovak liberalization. Soviet media
did not mention an alleged Trotskiyite plot surfaced by Prague media
in Jenuary which purportedly had aimed, with Western aid, at

hampering the jost-invasion "normalization" process and which had
allegedly played a major role in the August 1969 riots on the first
anniversary of the Warsaw Pact invasion. Prague's publicity for the
January "plot" did not--unlike the present RUDE PRAVO editorial--impute
Trotskiyism to the whole 1968 liberalization movement itself.

CONFIDENTIAL :
Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8




Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8
CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1570

- 3 -
SMRKOVSKY ATTACKED The catalog of charges sagainst Smrkovsky is spelled
IN RADIO TALKS out in a serles of two talks carried in the

Prague domestic service on 28 and 29 March by
Karel Janik, entitled "We Are No Longer With You; We Know You Now,"
The first talk tekes a passing swipe at such other expellees from the
party as Kriegel, Boruvka, Cisar, Mlynar, and Spacek in leading up co
its main attack on "a politician who became the prototype for myths
and illusions--Josef Smrkovsky." The second talk winds up with the
ultimate charge that Smrkovsky's transgressions "were tantamount to a
betrayal of the party."

Smrkovsky's continued popularity, as manifested by the fact that he
s still "hands out his autographs," is revealed anew as a major sore
R point to the conservatives through Jenik's efforts to demonstrate

o Smrkovsky's rank opportunism and consequent unworthiness of such
popularity. Among other things, the commentator charges that the
fallen liberal leader, despite his imprisonment in the 1950's, was
"one of the obedient crowd surrounding Novotny" and, before the
Januery 1968 plenum which ousted Novotny as party leader, "offered
his personal help in exchenge for one of the offices held by Novotny."
After the latter "rebuffed" him, Smrkovesky '"Joined the so-called men
of January," The commentator also points out that the "two-faced"
leader had initially condemned the ultraliberal "2,000 Words" document
of June 1968, an attitude which brought him "into conflict with the
Journalists and pseucnpoliticians," including "Dubcek, Cernik, and
others." Thus, a few uays later he publicly "made common cause" with
the signatories of "this counterrevolutionary document."

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



s

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970
- 35 =

POLEMIC ON CZECHOSLOVAKIA
PRAGUE REOPENS DISPUTE WITH BRITISH COMMUNIST PARTY

The Czechoslovek party press, which engaged in a heated polemical
exchange with the Italian CP press only a month ago,¥ reopens its
controversy with the British CP on 26 March with articles in the
party paper RUDE PRAVO and the party youth organ MLADA FRONTA.

While the polemic erupting last September between the Czechoslovak °
and British party press centered mainly on the latter's refusal to
accept Czechoslovek materials Justifying the August invasion ,*#*

the current furor appears to arise chiefly from British criticisms
of actions by the present Prague regime,

For example, a RUDE PRAVO article by the paper's London correspondent
Dusan Rovensky takes issue with an editorial in the British party
paper MORNING STAR on 23 March which decried Dubcek's suspension
from the party as an act "bound to arouse concern among communists
outside Czechoslovakia," even though the conduct of Czechoslovak
party affairs is "a matter for its members to decide." Rovensky

in effect reiterates Prague's arguments of last year which implied
that MORNING STAR had engaged in a biased evaluation of 1968 develop-
ments. '"'"The greatest assistance" the British party press could
provide to Czechoslovak communists, he argued, would be to reveal
"what forces actually brought Czechoslovakia to the verge of
economic and political catastrophe" and to show '"the real profile of
opportunism and its exponents."

The MLADA FRONTA article rebuts an article from the British CP youth
publication COGITO, which is said to have charged that the changes

in the Czechoslovak CP leadership last April had resulted from
"pressure from outside," and to have made an "insulting" reference to
a "Quisling government" which would "have to go." Stating that
COGITO even "advises forces hostile to socialism [in Czechoslovskia]
how they should proceed," MLADA FRONTA concludes that the British CP

¥  TFor e discussion of the polemic with the Italian CP, see the FBIS
SURVEY OF COMMUNIST PROPAGANDA for 12 March 1970, pages 10-12,

¥¥ TPFor a discussion of last year's exchange between the British and
the Czechoslovek party press, see the TRENDS of 31 December 1969,
pages 24-25, and the FBIS SURVEY OF COMMUNIST PROPAGANDA of U4 December
1969, pages 18-20.

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8
CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970

- 36 =

"should not remain silent" on this egregious violation of "communist
norms.'" Like previous Prague censures of the British party press,
this one alleges that COGITO distorted "the events of August 1968
and the circumstances which led to them" and virtually ignored "the
danger of the rightist center.' Although MORNING STAR on the 28th
carried a brief summary of the RUDE PRAVO and MLADA FRONTA articles,
no comment on the Czechoslovak criticisms is available as yet.

Background: Among Moscow and its East European allies, Prague is
virtually alone in attempting to rebut the continuing criticisms of
Czechoslovak events appearing in some West European CP papers.

While Moscow has frequently attacked anti-Soviet West European
communist intellectuals repudiated by their own parties, such as

the French CP's Roger Garaudy, ousted Austrian CP member Ernst
Fischer, and the IL MANIFESTO group expelled from the Itelian CP,

it has not acknowledged the continuing criticisms of the Czechoslovek
gituation appearing in the press of several West European CP's. It
evidently prefers to continue to depict the anti-Soviet dissidence

in the West European parties that arose from the August 1968 invasion
as being confined tc only a few isolated heretics.

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDEN'PIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970

- 37 -
ROMANIA AND USSR

ROMANIA REAFFIRMS RIGHT TO POLITICAL., ECONOMIC AUTONOMY

An article in the Romanien party monthly LUPTA DE CLASA and a spcech by
Romenian Foreign Minister Manescu, both publicized on 28 March,
register new Romanian deflunce to Soviet integrationist pressurcs by
reasserting the country's right to control its own armed forces,
economic resources, and relations with other states,

From the Soviet side, another apparent salvo in the latest round of
propaganda pressurecs egainst Bucherest is fired by Warsaw Pact
Commander in Chief Yakubovskiy in an article in KOMMUNIST No. S, which
escalates the Soviet line on the need to strengthen "collective"
defense measures in the face of a growing imperialist threat. 1In
the context of discussing the need to strengthen the Warsaw Pact,
the article, as reviewed by TASS on 31 March, points out that

"the concern for strengthening defenses is not only & national task
of one or another socialist state but a matter of vital concern

to the entire community." The TASS account singles out for direct
quotation Yakubovskiy's blunt warning that "eny weakening of this
unity, even the slightest disregard for our common internationalist
interests as far as the military defense of socialism is concerned,
is inadmissible." The implications of such language for Romania
seem to be clear.

ARTICLE IN 4 lengthy erticle in the Romanian Communist Party
LUPTA DE CLASA theoretical monthly LUPTA DE CLASA, as summarized

by AGERPRES on 28 March, vigorously rejects any
view of proletarian internationalism thet limits national sovereignty
and pointedly reaffirms Romania's right to develop relations with
sociallist countries outside the Soviet bloc, Tt also reaffirms each
state's right to control its own armed forces* and to use its natural
resources as it sees fit., The article does not name the Soviet
Union, but appears to be responsive to Soviet pressures for economic
and military integration. It may also be read as a defense of
Romania's apparent continuing reluctance to allow Warsaw act maneuvers
on its soil and its refusal to abandon iis neutralist posture on the
Sino-Soviet dispute at a time when Moscow is trying to organize its
East Buropean allies to meet the Chinese challenge.

/

* President Ceausescu, addressing militery commanders and staff
officers on 5 February, had expressed the same view in underlining that
membership in the Warsaw Pact did not compromise Romania's right to
control its own armed forces,

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/98,; 1A RDP85T00875R000300030013-8
38 1 APRIL 1970

Entitled "Soverelgnty--An Innlicnuble Attribute of the States in the
World Toduy," the article in effect challenges the Brezhnev doctrine
by ssserting that "natlionnl soverelgnty cannot be reckonced as merely
an ideallstlic '"invention,' and wun 'obotract,' 'formal,' 'narrow'
category of bourgeols law."# Socinliot internotionnliom, it goes on
to expluin, does not diminich the sovercignty of u socialist state:
"Ihe world sociolist system is not and cannot be o bloc where
individual otoates weld into a whole, ccasing to cxert their powers,
their right to Independently declde on the problems of domestic
development und of internationaol policy."

Asgperting Romania's right to cconomic outonomy despite iti membership
in CEMA, the Journal stresses thot national sovereignty "presupposes
the exclusive right of the soclalist state to exert to the full its
prerogutives concerning its national territory, the riches of its

poil and subsoil . . . and to freely use all its availsble resources.'
It also presupposes the right "to independently exercise command of
its armed forces, and to take necessary meesures--both individual

and collective=-for defending the gains of socialism and peace."

A belief in Marxism-Leniniem and membership in the socialist common-
wealth, the article underlines, have "nothing in common with the
creation of suprastate bodies or organizations or with a supranational
leading center to which prerogetives, responsibilities, or attributes
of the individual communist parties or governments of the responsible
countries would be transferred."

Mutual assistance and cooperation between states, the article concludes,
can only be based on "steadfast observance of the principle of

national sovereignty, in the spirit of noninterference in the internal
affairs of other states," and can only be concluded by party and
"constitutional state bodies of the respective countries"--an

apparent reminder that the National Assembly must authorize any

Warsaw Pact maneuvers on Romanian soil,

By implication defending its close ties with the maverick Yugoslavs
and its improving relations with the PRC and Albania, the journal
insists that cooperation should not be "limited to a restricted group
of socialist states, but should be expanded among all the socialist
countries."

* Typical of the Soviet propagande on this subject is a 29 January

article in SOVIET RUSSIA by O. Pavlov which observed that the notion
of sovereignty is meaningless "merely as a category in international
law" divorced from its essential "class content."

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8




Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970
- 39 -
MANESCU In o report to the Grund National Assembly on 27 March,
SPEECH l'orelgn Minister Mancocu relterates o proposal made by

Romunla ot the Geneve disarmament conference on 5 March
that would bun mancuvers on the territory of other states, According
to a 28 Murch SCINTEIA account of his remarks, he also reaffirms
that Romania is ready to develop "colloboration" with the Warsaw
Puct states and to fight with them to repel aggression by "the
imperinlist" forces unleashed in "Burope" against a member state.

He sdds that Romania also extends its "collaboration with the armies
of all the socialist states'"--a familiar Romanian reminder that it
has military friends outside the Soviet bloc.

Echoing a theme in the LUPTA DE CLASA sarticle, Manescu underlines
Romania's "steadfast assertion" of "the right of the people to
determine for themselves theilr rfate, th> roads of eccnomic and
socialist development, to Le masters of thelr resources, and to use
these resources for the benefit of their progress and of
international collaboration and security."

The only new element in Manescu's report is a more conciliatory posture
toward the Arab world, which he alleges has "misunderstood" Romanian
policies, The Romanian Government, he says, is making efforts to
remove such misunderstandings and is achieving "positive results,"
adding that "possibilities exist for the full normalization of
relations with all the Arab countries." Manescu may have had in

mind the signing of a UAR-Romanian five-year trade and payments protocol
in Cairo on 5 March., Cairo medls treated the event factually,
reporting details of the agreement and briefly noting that Nasir
received Romanian Foreign Trade Minister Burtica. Bucharest, on

the other hand, embellished its accounts: AGERPRES noted the "spirit
of cordiality and mutual understanding" in which the sides examined
trade and economic relations, and the "constructive spirit" in

which the meeting proceeded, while Bucharest radio described the
Nasir-Burticae meeting as held "in a cordial and sincere atmosphere."

A Romanian effort to improve relations with the Arab world may be
interpreted as an effort to ease an area of tension with Moscow on

a peripheral issue while remaining steadfast on the more central
questions of relations with tthe PRC and of military and economic
integration, questions which go to the heart of the problem of national
sovereignty.

ROMANIAN MINISTER As if to underline Romanian determination to pursue
IN FPEKING good relations with the PRC, Romanian media on

27 March publicized Foreign Trade Minister Burtica's
visit to Peking, where he was given high-level attention. Radio Bucharest
reported on the 28th thatBurtica was received by Premier Chou En-lai
and Vice Premier Li Hsien-nien and was later feted at a dinner given
by the acting foreign minister which was reportedly held "in an atmosphere
of warm friendship." The radio also reported that a new trade pact signed
between the two countries calls for "increased and diversified" trade in
1970.

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS

1 APRIL 1970
- 40 -

MIDDLE EAST

MOSCOW CALLS PHANTOM DECISION AN ATTEMPT TO PLACATE ARABS

Moscow initietes only a modest amount of comment on the U.S. decision
on military and economic aid to Israel. Soviet media note Arab
assegements that the decision signifilies no change in Washington's
commitment to Israel. TASS on the 28th cites the Cairo AL-AHRAM .
as reporting that the United States and Israel have reached a secret
agreement on "deliveries of 'new combat planes from U.S. strategic
reserves' to Tel Aviv" early in 1971, under whilich Israel will receive
replacement aircraft for those lost in military operations. And on
the 318t TASS reports without comment from Washington that a State
Department spokesman said deliveries of U.S. arms, including artillery,

armored cars, and spare parts for tanks and combat plenes, began in
mid-January this year.

Commentators on the Moscow domestic service roundtable program on the
29th pursue the line that the decision is an attempt to placate the
Arabs and view it in the context of an attempt to "soften the
impression" of U.S. unconditional support for Israel in light of a
hardening Arab stance toward U.S. oil interests. A Matveyev article
in IZVESTIYA on the 26th assesses the "contradictory' nature of the
U.S. decision: If it really meant a rejection of aircraft deliveries
to Israel, he says, Washington could be said to show en understanding
of the dangercus consequences of further aggravation of the situation.
But in fact, he says, the Unlted States is not refusing Israel's
request for planes but "reserving it for the very near future."
Matveyev acknowledges that Secretary Rogers in his 23 March press
conference '"proposed talks on limiting srms supplies" to the Middle
East, but goes on simply to remark that the Secretary said nothing
about Israeli withdrawal, the "primary foundation" for any efforts to
normalize the situation. TASS on the 26th also notes without comment
that Nasir, in a 24 March speech before the Arab Socialist Union (ASU)
parliamentary body, said the United States supports Israel by calling
for a restriction on arms deliveries to the Middle East. (TASS omits
Nasir's remark that the U.S. call comes at a time when the United
States "admits that Israel 1s by far superior to the Arabs in weapons
and air power.")

For its part, Moscow continues to insist on the righteousness of
Soviet deliveries of "defensive" arms to the Arabs. A Samilovskiy
foreign-language commentary on the 27th declares that "Zionist
propaganda' is making a "terrible fuss" about Soviet arms deliveries
to the UAR, ignoring the fact that the weapons are supplied "to the
vietims of aggression and for their self defense." Following the

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

’

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
1 APRIL 1970
-1 -

established pattern of citing UAR medlie and spokesmen for reports
of military actions, TASS attributes to a UAR Interior Ministry
spokesman a report on Israel's 31 March ralds "on the northern
part of the Nile River delta," targets identified in Israell
accounts as SA-2 missile bases,

USSR INTERESTS Moscow \gein defends the purity of its motives
IN MIDEAST in the middle East end rejects any notion that

it is seeking to further its own interests thered
The Samilovskiy commentary on the 2Tth accuses "imperialist
propaganda” of attempting to foster Arab mistrust of the Soviet
Union and "to spread lies about special Soviet interests in the
Arab East." He dismisses this "slander" as an effort to cover up
the "aggressive plans" of the "imperialists and Zionists" in the
area, Moscow also publicizes statements by UAR officials to
demonstrate its selfless stance: TASS on the 26th, reporting a
statement in Cairo by UAR Ambassador to the Soviet Union Ghalib,
says he "emphasized that the Soviet Union pursues no selfish goals"
in the region and that he "pointed to the fiultlessness" of
"imperialist attempts to sow distrust" in UAR-Soviet relations.
On the 29th TASS quotes UAR Vice President as-Sadat as telling a
Cairo rally that any attempts to "cast doubt on the noble Soviet
attitude toward the UAR only serve the interests of our enemieg,"

Panelists on the 29 March roundtable program complain of the
"remarkable shamelessness" of some American newspapers in asserting
that the Soviet Union "is edging its way toward Middle East oil"
and therefore is reluctant to see a settlement of the conflict
there. Commentator Shragin asserts that the Nasir speech unmasked
such attempts to disrupt UAR-Soviet relations. He adds that Nagir
said the United States had gone so far as to present the UAR with
"an obviously unacceptable plan" for settlement of the crisis and
to assert that it had been agreed upon with the Soviet Union and
constituted a joint draft of the two powers. Nasir added, says
Shragin, that the USSR "certainly does not regard this plan as one
which expresses its view." (Nasir actually stated that "the truth
became known when we asked the Soviet Union about it; it became
clear that it was a U.S. plan and the Soviet Union did not consider
it as representing its viewpoint.") Moscow made the same charge
earlier, in a Tyssovskiy domestic service commentary on 27 January
which claimed that the United States tried to create the impression
that the U.S. proposals regarding the UAR and Jordan "were allegedly
agreed upon with the Soviet Union," a "falsification" soon exposed
by the Arab countries. The TASS account of the Nasir speech does
not pick up this passage, although it remarks that Nasir "exposed
and ridiculed attempts by the United States and its allies" to
drive a wedge in UAR-Soviet relations.

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS

1 APRIL 1970
- o -

TASS represents Nasir as stating that the UAR agrees with the
Soviet Union on the need for a political solution, but omits

his qualifier "if there is a possibility of such a solution," and
also his statement that the only alternative to a political
solution is to regaln Arab rights by force. Nasir also stated
that the UAR "fully agrees with the Soviet Union on two points"--
complete Israeli withdrawel and Arab rejection o.' direct
negotiations with Israel. The TASS account dissociates the

USSR from the position on direct talks, presenting Nasir as
saying there is complete UAR-Soviet accord on a political solution
based on complete Israeli withdrawal, and as adding that the Arabs
will not yield an inch of their land and will not agree to direct
talks with Israel.

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS

1 APRIL 1970
13 - 97

PODGGRNYY IN IRAN
USSR HAILS BILATERAL RELATIONS DURING PODGORNYY VISIT TO IRAN

Moscow gives voluminous publiclty to the 25-31 March of"icial visit to
Iran by Podgornyy, rebroadcasting his speeches at various functions and,
as during past Sovliet-Iranian visit exchanges, playing up the advantages
to Iran of friendship and cooperation with the USSR and the positive
erample this sets for the Middle East. The propaganda highlights
Podgornyy's visit in Isfahan to the steel mill and a pumping station

of the trans-Iranian gas pipeline, projects being undertaken with

Soviet assistance; these projects, and the Arak River hydroelectric
project, are cited in the communique, and were also featured in material
surrounding Kosygin's April 1968 visit to Iran, TASS recounts Podgornyy's
visit to Kharg Island in the Persian Gulf, noting that it is one of the
country's oil export centers and that the Soviet guests "welcomed with
interest" the Iranian suggestion to visit Kharg and inspect industrial
enterprises. Podgornyy is not reported as having suggested Soviet
readiness to assist Iran in making use of its natural resources of

"oil, gas, and nonferrous metals,'" as Kosygin did during his visit.

Publicity for the visit--nine percent of total comment in the week
ending 29 March--considersbly exceeds that for Kosygin's April 1968
visit and the Shah's visit to the USSR in October of the same year,
the former representing four percent and the latter less than three
percent of total comment. The propagenda does not suggest any new
developments in bilateral relations emanating from the wvisit, but the
lavish propaganda treatment mey conceivably underline a Soviet desire
to stake out its interests in Iran in light ¢f the scheduled British
withdrawal from the Persian Gulf. Broadcasts in Persian, which began
playing up the impending visit from the time it was announced on

25 February, largely avoided touching on sensitive issues: Only in
an 11 March broadcast did Moscow refer to "dangerous" CENTO plans for
the region, and comment on 8 and 18 March routinely attacked "imperialist"
exploitaetion of Iranian oil.

Outlining views on various international questions as well as on
bilateral relastions, the unremarkable communique on the visit, carried
by Moscow domestic servics on the 31lst, falls more in the pattern of

the communique on Kosygin's visit than that concluding the Shah's Soviet
trip in October 1968. During the Shah's visit, according to that
communique, a "useful exchange of opinions' was held on bilateral
relations and international problems, but other than a brief reference
to the United Nations the communique was confined to bilateral--
primarily economic~--topics.

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8

CONFIDENTIAL FBIS TRENDS

1 APRIL 1970
- Ul -

The current communique, like that on Koeygin's visit, sums up views

on the Middle East, Vietnam, and colonialism, and additionally

touches on a European security conference and digarmament., The

views of the sides are said to be identical or close "on a number of
problems"; in the April 1968 communique this was rendered "on the
problems discussed.'" One of Moscow's infrequent references to a
nuclear-free zone in the Middle East appears in the disarmament
passage, in which the sides confirmed that disormament, as well as
"the creation of zones free of nuclear arms, including those in

the Near and Middle East," would constitute effective steps toward
strengthening international security. The passage on the Middle

East conflict reflects Moscow's standard position on implementation

of "all provisions" of the November 1967 Security Council resolution
and the view that israeli withdrawal constitutes the "main condition"
for a settlement. The sides also call for respecting the lawful
rights of the Arab peoples, including the population of Palestine,

and for observance of "relevant UN resolutions," which are not further
identified, thus avoiding placing the Soviets on record as subscribing
to the cease~fire as well as other UN resolutions.

On bilateral relations, the sides note "with special satisfaction' that
the Soviet-Iranian frontier is one of peace and cooperation. Podgornyy
remarked in & banquet speech on the 25th that there had been no disputed
border questions for a long time, and "the questions currently arising"
are being resolved, he said, in a spirit of mutual understanding and
good neighborliness. The communique also expresses the satisfaction of
both sides with successes achieved within the framework of the joint
economic cooperation commission in discovering prospects for expanding
economic relations "for the next 12 to 15 years." The communique on the
Shah's October 1968 visit had called on this commission to determine such
prospects for a 12- to 15-year period, "having in mind a greater use of
natural resources and other economic and technical resources" of both
countries., Prior to Podgornyy's visit, Soviet Foreign Trade Minister
Patolichev held talks in Teheran in mid-March on a new five-year trade
agreement for 1971-1975, and Teheran radio had reported that a draft
would be prepared "in the near future" and signed in Moscow. The
communique notes that the recent Teheran trade talks will be continued
in Moscow "with a view to signing a new trade agreement.”" With regard
to scientific and technical cooperation, the sides deemed it necessary,
the communique says, "to hold further talks" with a view to concluding ,
an appropriate agreement.

CONFIDENTTAL

Approved For Release 2000/08/09 : CIA-RDP85T00875R000300030013-8



