Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

TASS: ITS ROLE, STRUCTURE AND OPERATIONS

June 1959

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



Appro'ved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

TASS: ITS ROLE, STRUCTURE AND OPERATIONS
Conteqﬁg

I. TASS in the Soviet Monolith page 1
A, History 1
Role 1

B.
C. Relationship to Other Organizations
D

. Distortion of News 4

II. Structure 9
A, Administrative Organization 9

1. Edltorial Departments 9

2. Speclalized Departments 11

3. Technlcal Departments 13

4, Auxiliary Departments 13

B. Personnel 14

III. Operations 16
A. Internal Operations 16

1. Collection Network 16

2. Republic Telegraph Agencies 16

3. Dissemination Services 17

4, Press Uniformity 18

5. Filnances 19

B. Foreign Operations 19

l. Journalistic Activities 19

2. Subversive Activities : 24

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8
TASS: ITS ROLE, STRUCTURE AND OPERATIONS

I. TASS in the Soviet Monolilith

A, Hlstory

Since the 1nception of the Soviet state the Communists
have demonstrated a keen awareness of the value of properly
handled propaganda and the need to control the press and all
sources of information. A maJor element of the vast propa-
ganda and control mechanism 1s the Telegraphic Agency of
the ?oviet Union (Telegrafnoile Agenstvo Sovetskavo Soyuza -
TASS) , ‘

As early as 1 December 1917 a decree signed by Lenin
designated the already existing Petrograd Telegraph Agency
(PTA) as an official news agency attached to the Council
of People's Commissars (now the Council of Ministers).
Four months later, on 7 April 1918, another decree merged
the Press Bureau of the All-Russlan Central Executilve Com-
mittee wlth the PTA to form the Russlan Telegraph Agency
(Rossiykoye Telegrafnole Agenburo - ROSTA).

The present TASS organlzation was established on
10 July 1925 by a Joint decree of the Central Executilve
Committee and the Councll of People!s Commissars. A
subsequent joint decree of 15 January 1935 superseded both
the basic decree of July 1925 and later modlfylng amend-
ments and constitutes the charter under whlch TASS, insofar
as 1s known, 8still operates.

Upon the establishment of TASS, ROSTA contlnued to
exist as the national telegraph agency for the RSFSR.
However, following the 1935 decree, ROSTA was liquidated
and TASS has contlnued to function not only as the All-
Union agency but also as the national agency of the RSFSR.

B. Role

The 1935 decree describes TASS as the "central informa-
tion organ of the USSR"; while the Large Soviet Encyclopedia
terms it the "basilc source of information of the Soviet press

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

on the polltlcal, economic and cultural life of the USSR and
abroad," TASS thus has the dual function of operating both
domestically and abroad. TASS 1s specifically charged with
the gathering and dissemlnation at home and abroad of all
types of news relating both to the Soviet Union and its
constituent republics and to foreign countries.

Although the 1935 charter gilves TASS a monopoly in
these fields, thls monopoly 1s somewhat qualified in
practice. Abroad it shares news collection with a limited
number of correspondents representing major Moscow news-
papers (Pravda, Izvestia, Trud and Komsomol'skaya Pravda),
and news dilssemination with several Sovinform (Sovlet
Information Bureau) offices as well as reports sent abroad
by forelgn correspondents statlioned in the Soviet Unilon,
Within the Soviet Union the TASS monopoly 1s infringed by
activities of the Administration for Radlo News in the
Ministry of Culture and the Soviet Informatlon Bureau.

Jurldically TASS is a state-owned enterprise, attached
directly to the Councill of Ministers, 1Its status as an
official arm of the Soviet Government 1ls manifested by
the fact that whenever TASS correspondents abroad have
gotten 1nto trouble, the local Soviet diplomatic misslon
has appeared to claim diplomatic immunity for TASS and its
employees, Although foreign states have not always accepted
this clalm, the British Court. of Appeals, in 1ts June 1949
declsion in the GraJina libel case brought agalnst TASS,
ruled in favor of the defendant on the grounds that TASS
1s Indeed an agency of the Soviet Government. and, as such,
entitled to immunity. The Court indicated that 1ts de-
cislon was based primarily upon the certification of the
Soviet Ambassador that -

"The Telegraph Agency of the USSR, commonly known
as TASS, or the TASS Agency, constitutes a depart-
ment of the Sovliet State, i.e., the Union of Soviet
Socialist Republics, exercising the rights of a
legal entity." i

Although TASS claims to be a news agency similar to

UP, AP, Reuters, etec., it 1s not a bona fide news agency
in the accepted Western sense. For wEile 1t performs

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



Apprdved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

conventional news-gathering and distributing functions, it
also acts to further the political objectives of the Sovlet
state. In effect, 1t 18 an officlal spokesman of the Sovlet
Government--officlal in the sense of being an authentilc
volce of the government, but unofflcial in the sense of
having only limited responsibility for the truth and con-
sequences of 1ts statements. :

It may also be noted that within the Soviet Unlon,
TASS 1is, as 1lts name suggests, essentially a telegraphic
rather than a news agency. It has very limited editorial
functions and, to a large extent, 1s concerned merely wlth
transmitting material selected by other organizations.
Hence the phrase "TASS Report'" in no way means that the
agency 1itself has necessarlly prepared the materlal trans-
mitted. The actual orlglnator may be anyone of a number
of offices--Glavlit, Press Department of the Central '
Committee, Forelgn Minlstry Press Office, etec.

C. Relationship to Other Organizations

Although -the 1935 decree provides that TASS 1s directly
subordinated to the Councill of Minlsters, the nature of the
Soviet state makes i1t inevitable that there should be a
close Party supervision over its operatlons, It is be-
lieved likely that the Council of Ministers concerns 1t-
self principally with the managerlal aspects of TASS
(financial solvency, communlcation problems, etc.), while
actual ‘policy control rests in the Agltatlion and Propa-
ganda Section /Agitprop/ of the Party Control Committee.

As a Party rather than a government organ, Agitprop
for the most part does not engage 1tself 1in propaganda
operations but functions as a planner, guide, supervisor
and policeman over all appropriate government agenciles,
including TASS. Wlth responsibllity for propaganda policiles
and declsions and for disseminating Party policy throughout
the USSR, Agitprop is belleved to have the task of determin-
ing how TASS reports should be edited to make them ldeologil-
cally correct,

Another agency which appears to exerclse some measure

of control over TASS 1s the Soviet Forelgn Ministry. One
unconfirmed report by a former member of the Forelgn Ministry

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

has stated that news gathered abroad by TASS 1s subJect to

censorshlp control by the Ministry, presumably in its

Press Office, before publication. The Forelgn Ministry

1s also required to approve, formally at least, TASS corres-
pondents for assignment abroad, although actual control
probably lies elsewhere, The interchangeabllity of Jjobs
between the Forelgn Minlstry and TASS also suggests a

close relationship, with the Ministry using TASS as a
training institute (see Section II B).

Glavliit (Main Administration for Affairs of Literature

and Publishing) 1s another agency which probably shares in
the control of TASS. As the main government censorship
agency with the right of "political, ideological, military
and economic control™ over all published material as well

as the right to prohibit publication, Glavlit 1s authorized
to statlon its representatives at all places of publication;
the law makes specific reference to "telegraph agencies."

It 1s not known whether, in the case of TASS, Glavlit avails
1tself of thls right or of 1ts right to appoinf;responsible
editors of publications to act as 1ts agents. At the very
least, 1t seems probable that TASS materials, like those

of the party press, are subJect to Glavlit pre-publication
censorship to prevent disclosure of military secrets.

Distortion of News

Since the Soviet dictatorship requires that all infor-

mation contained in the press must conform to, and promote,
the Party's ldeology and political line, TASS also functions
as a propaganda agency., This task 1s performed both by

the selection of the news disseminatgd and by outright

distortion, |

In his article on TASS, Palgunov, the agency's present

director, admitted that TASS's Job was '"not to disseminate
Information which by its content and nature 1s llke a mere
photographic process....but information, based upon Marxlist-
Leninist theory, which provides an ahalysis of events...."
He continued:

"The force of our Press lies in the fact that 1t
lg directed by the Communist Party always and in

everything.... Information musF not simply illumlnate

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



Apprdved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

this or that fact or event, though there might be
reason for such 1llumlnation; 1t must also pursue
a-definite end. Information must serve and help
the solutlon of the fundamental tasks whilch face
our Soviet soclety and our Sovliet communlsm. In-
formation must be didactic and instructive.
(Author's 1talics)

In othef WOrds, information dissemlnated by TASS to the
Soviet presa‘must above all serve as Party propaganda,

The extent to which TASS complies with thils requirement
has, on occaslon, led to criticism., In 1946, for example,
Kultura e zhizn, organ of the Central Committee's Propa-
ganda Adminlstration, severely attacked TASS for what was
described as "unsatisfactory domestic and forelgn news
reports," The Journal complained that not only were TASS
reports stereotyped and too greatly based on materials
already published in the Moscow press but that they did
not give a rounded plcture of events abroad. As an
example, 1t noted in regard to the 1945 Parls Peace Con-
ference that "from TASS reviews 1t was hard to understand
what really took place."

Below are some examples of the way TASS treats Soviet
Internal news. -

1. Rapa va-Rukhadze Trial

The trilal and execution in Georgla of eight
senior offilcials as counter-revolutlonary asso-
clates of Beria in November 1955 was never re-
ported outside Georgia though the trial was
conducted by the USSR Supreme Court and, more
- 8lgnificantly, 1t gave the filrst hint that
Stalin's pre-war purges were under revliew, three
months before Khrushchev delivered hils secret
speech.

2. Khrushchev's Secret Speech

The Party censorship would not allow TASS to
release Khrushchev's "de-Stalinization" speech
at the 20th Party Congress 1n February, 1956,
and 1t has never appeared in the Soviet Press,

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

3. Bagirov Trial

The trial and execution in May 1956, of the former
Flrst Secretary of the Azerbaldzhan Communist
Party as a traltor and accomplice of Beria was
never reported by TASS for the Soviet central or
republican Press. The only mention of what in

any other country would have been a sensational
event was made in the local Party paper of
Azerbaldzhan, where the trial took place.

4, Poznan Rlots and the Hungarian Uprising

The Soviet people have not been permitted to
learn the true causes and nature of these two
uprisings in the Soviet orbit, TASS said the
Polish Rlots on 28 June 1956 were "a hostile
provocation committed by 1lmperialist agents in
Poznan." All subsequent reports continued this
line,

The Hungarilan revolt which began on 23 October
1956 had been in progress two days before TASS
made any mention of it, While fighting against
Soviet troops was at 1ts height, TASS sald the
"anti-democratic adventure in Budapest had
falled" and went on:

"Underground reactionary organizations
attempted to start in Budapest a counter-
revolutionary revolt against the people's
regime., - This enemy adventure had obviously
been prepared for some time. The forces of
foreign reaction had been systematically
meeting anti-democratic ‘elements for action
against the lawful authority...."

Subsequehtly, the Soviet priess always referred to
the "Imperlialist Fascist putsch in Hungary."

5. . Speeches by Leading Figures

TASS texts of speeches by important flgures--
Soviet and foreign--have also been "doctored" on
several occasions, On 6 November 1955 when

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



ApproVed For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

Kaganovich made the key-note speech on the 38th
Annlversary of the Octcber Revolutlon, there were
- discrepancles between the live verslon and the

TASS report. In the part of the speech dealing
Wwith forelgn affairs two passages, containing
~belllcose statements about the West, were 1lnserted
- 1n the TASS version, whlle two passages on lnternal
-affalrs uttered by Kaganovich were suppressed by
TASS and Pravda. Referrlng to the growing require-
‘ments of The Soviet Unlon, Kaganovich's phrase

"and we do not satisfy them fully" was replaced by
"and economically we are stlill lagging behind the
prineipal capltalist countries." Discussing the
“increase 1n cultilvatlon of the virgin lands,
Kaganovich sald "and no matter how much talk

there 18 about the difficulty of this work, the
Party 1s successfully reclalming these lands,™

Thls remark was cut out by TASS and Pravda, pre-

sumably because 1t showed Party pollcy on the
virgin lands was meetling wlith opposltion.

In September 1956 President Sukarno of Indonesia,
durlng his visit to the USSR, made a speech at
Tashkent which ended with these words: "I know
that there are among you many Moslems for whom

it 18 necessary to go to pray and for this reason
I will detain you here no longer." This passage,
though printed in Pravda (September 6) was omitted
in the UZTAG /Telegraph Agency of Uzbekistan - a
local branch of TAS§7 verslion which appeared in
Pravda Vostoka, the organ of the Communist Party
of Uzbeklstan. Uzbekistan is a republlic in which
the Soviet regime has persistently sought to
destroy the Moslem faith. Sukarno's statement
that bellef in God was one of the filve princilples
on which the Indonesian State was based was also
omltted from the Uzbek paper,

Another example 1s the TASS treatment of a

speech made by Khrushchev on 2 December 1955
during his vislit to Burma. In the course of the
speech, Khrushchev remarked, "The English did

not exlst as a country until Willlam the Congueror;
your temples are twlce as o0ld as thelrs...yet

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

they call you savages and barbarians." The TASS
report of the speech, as printed in Pravda,
attributed this remark to an anonymous "Burmese
diplomat"., Referring to the fact that Reuters
had reported Khrushchev had said it (as indeed
he had), Pravda declared that "bourgeois corres-
pondents™ had "ascribed to Comrade Khrushchev
what he did not say and flagrantly distorted what
was actually sald." The flagrant TASS«Pravda
falsification was made quite clear by the fact
that other Communist papers, notably the Czech
Rude Pravo on 4 December and the British Daily
Worker on 3 December, had already published
accounts of Khrushchev's speech identical with
the Reuters report. f

Approved For Release 1999/08/24 : CIAERDP78-02771R000100330004-8



ApprO\)ed For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

II. Structure

A, Administrative Organization

The central TASS office, emp Loying approximately 1,800

people,

18 divided functionally into editorial, specialized

technical and auxiliary departments.

1.

Editorial Departments

a. Forelgn News Department (Redaktsiya Inostrannoy
Informatslil TASS - INOTASS) processes all news re-

celved from TASS foreign correspondents and from
forelgn news agencles. News received in foreilgn
languages 1s translated into Russian by the depart-
ment's own staff of translators. The department

1s divided into a number of geographical sections,
each of which handles news on a particular country
or group of countrles. There 1s also a foreign
bress reading section.

Personnel assigned to the department must have
an adequate area knowledge and a working knowledge
of the language of the country from which they are
editing the news., They are divided on the basis
of qualifications and experlence into four grades:
Junior editors, editors, senior editors, and sec-
tlon heads and thelr deputies.

b. News For Abroad Department (Redaktsiya Informatsii

dlya Zagranlitsy -~ RIDZ), which has formed a part orf
INOTASS since November 1954, has the mission of
transmitting Sovliet domestlc and foreign news
reports to the foreign press., The personnel are
chiefly translators since TASS news 18 transmitted
abroad 1n English, French, German and Spanish as
well as In Russian,

RIDZ has no domestic or forelgn correspondents

'but obtains 1ts forelgn news from the INOTASS news

report and its domestlc news from correspondents
attached to the Domestic News Department. RIDZ

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



Approved For Release 1999/08/24 : CIAfRDP78-02771R000100330004-8

does, however,

have a local reportorial staff to

cover central government officos and other Moscow

news.

RIDZ transmits its news labroad by means of tele-

type, Morse code and Hellschreiber.

Morse and

Hellschrelber daily transmissions totalled 120

hours in 1954,

190 hours in 1955, and 240 hours in

1956, In June 1953 the followlng was the daily
schedule of transmlssions:

 Region
North America

Latin America

Europe

Near East

Far Rast

Time
Code ? Hours Minutes
English Morse 3 40
Russlan :
(Romanized) Morse 2
Spanish Moﬁse 3
English Morse 15
English :
Hellschreiber 22 45
French or German
Hellschrelber 20 30
Russlan ; :
Hellschrelber 22 10
French Morse 8 15
French ;
Hellschreiber 7 15
English Monse 14 15
English
Hellschreiber 2 45

In additlon to the above, an irregular TASS
service of 5 hours 30 minutes in Russian or English

Morse was broadcast to Shanghal or Peiping.

Also,

the daily 18 hours 30 minutes in Russilan Morse to
the Soviet Far East was believed to include propa-
ganda directives and other forms of instructions
to Soviet and Chinese offilcials in Pelping.

10

Approved For Release 1999/08/24 : CIA{RDP78-02771R000100330004-8




ApprO\}ed For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

c. Domestic News Department (Redaktslya Soyuznoy
Informatsil - RSI) gathers and edits domestic news,
transmits 1t to the press, and supervises the domes-

. tlc TASS correspondents within the RSFSR as well as

- the work of the various republic agencles. RSI 1s
also charged wilth the training and professional
Improvement of correspondents and with the conven-
ing of conferences and conventions of correspondents.

, The department is divided into a number of
speciallzed news sections: party and government,
industrial and transportation, farm, cultural,
milltary, sports and youth, It also has a local
reportorial staff (numbering 25 in 1955) in Moscow
and a network of part-time correspondents in large
v 1ndustrial plants

RSI distributes its news by radlo and other com-
munications medla and by a dally informational
. bulletin, Vestnik, which contains 100 to 120 pages--
~about 20,000 to 24 000 words-=and 130 to 200 news
1tems from all over the USSR.

d.. Local Press Department (Redaktsiya Informatsil
dlya Mestnoy Pechati -- RIMP) edits for republic,
kray, clty and rayon newspapers news selected
from the forelgn and domestic news reports ilssued
by INOTASS and RSI. RIMP 1is also charged with
circulating the importahnt lead items and editori-
als from Pravda and other central organs to the
lower press, As of 1955, RIMP was serviclng about
400 republic, kray and oblast newspapers and

4, 100 rayon and city newspapers.

2. Specialized Departments

a. Photo Service (Fotokhronika TASS) is the largest
of the specialized departments, wilith a network of
photographers in Moscow and 1n the major indus-
trial, cultural and administrative centers of the
USSR. According to Palgunov, the Service issues
about 25,000 pictures a year and has a file of
negatives covering 80,000 domestic subJects.

11

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



Approved For Release 1999/08/24 : CIA;RDP78-02771R000100330004-8

The Service operates abroad on an extensive
basls, malntaining contacts with foreign picture
agencies and sometimes sending 1ts own photographers
abroad to supply the Soviet press with pictures of
life abroad. In the United States an organization
known as Sovfoto (or the Am-Rus Literary and Music
Agency) appears to act for Fotokhronika as a
central distribution service for plctures on the
Soviet Unlon for the entire Western Hemisphere.

In Japan photos are distributed through the Japan-
Soviet News Agency, established in 1954, -

Fotokhronika was originally gset up 1in the
early 1930's as an independent organization called
Soyuzfoto. In 1937 it was made a department of the
International Book Trust (Mezhdunarodnaya Kniga, or
Mezhknig). It recelved 1ts present name 1n 1941
when 1t was placed under the Jurisdiction of TASS.

b. Press Cliche Department, whlch was made a part
of the Photo Service 1n 1954, supplies the non-Moscow
press with finlshed plastlc mats for plctures,
artlicles, cartoons, etc. The service makes possible
great economies since the mats are supplled at low
cost (1.80 rubles each for a rayon newspaper) and
since the cllent papers are thus relieved of the
need of maintalning indlvidual staffs of draftsmen,
artists, cartoonlsts, engravers, etc. However, the
Sservice 18 also responsible for much of the monoto-
nous similarity which is so striking in the non-
Moscow Soviet press (see Section IIT A).

c. Press Bureau supplles the peripheral press wlth
feature articles of an ideologlcal nature or on
economic, political, culturdl and forelign affailrs.
The 800 to 1,000 articles supplled each year are
written not only by Bureau personnel but also by
outstanding leaders and experts 1n every fleld of
Soviet 1ife and soclety.

d. Radio Information i& the fourth speclalized
department; no informatlion is avallable as to 1ts
functions.

12

Approved For Release 1999/08/24 : CIA%RDP78-02771R000100330004-8



Appro-ved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

3. Technical Departments

According to Palgunov, the Communlcations Department
includes 35 percent of the total central offlce person-
nel, Incoming and outgolng domestlc and forelgn news
is handled by radlotelegraph, radio, telephone, radio-
teletype, cable telephone, etc. TASS has 1ts own private
teleprinter facllities within the Soviet Unlon and 1ts
own radio center with at least 24 shortwave transmitters,
of which 17 are devoted to broadcasts abroad and 7 to
news summarles for the domestlc press.,

At least flve days a week TASS broadcasts a total
of 7 hours 40 minutes of news to the provincial, republic
and regional press and between 2 hours and 3 hours 45
minutes to the clty and district press (the longer
servlce occurs only two or three times a week). In
addition, there 1s an irregular 2-hour transmission from
Khabarovsk to publications in Palana, Siberia., As of
‘1941, 1t was reported that only 270 out of some 3,000
papers recelved thelr news by telegraph.

: On a dally basis, TASS transmlts to its clilent news-
papers by all medla a total of 217,000 to 225,000 words.
The department, however, actually dally transmits 996, 000
words and receives 677,000 words in all directlons and

by all means.

By speclal agreement between the Ministry of Commu~
nicatlions and TASS, government communlcations have
prlority over informatlon sent by TASS and the republic
agencles regardless of how transmlitted. TASS trans-
missions contailnling decrees and governmental edicts,
however, have equal priorlty with governmental
communications.

There are two other technical services: Large
and Small Circulatlon Departments; no informatlion 1s
avallable on their functions.

4,  Auxiliary Departments
In his articlé on TASS, Palgunov refers, without

detalling their specific functions, to seven auxll-
lary departments, of whilch he names flve: planning

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

and finance, administration, foreilgn reference, domesg-
tic reference, and auditing. No other information is
avallable on any of the auxiliary departments.

B. Egrsonnel

According to the 1935 decree TASS 1s headed by a
director (now N. G. Palgunov), who is responsible for all
activlity, and two assistant directors (believed now to be
K. Shiryakev and V. Sellverstov), appointed officially by
the Council of Minlsters but probably actually selected
by Agltprop. Heads of the various republic telegraph
agencles are appointed by thelr respective governments in
consultation with the TASS director.

TASS has responsibility for training the cadres of
"nomenclatured workers™ for the entire system of tele-
graphic agencles and also asslsts the republic agencies
in tralning thelr correspondents. The Soviet Union has,
in general, placed great Stress on attracting competent
wrlters and ldeologlsts 1nto journallism and has encouraged
each level of the press to glve on-the-job tralning; TASS
is expected to do 1ts share in thils process. As 1in most
lines of government work, TASS employees are belleved to be
subjected early in their careers to pressure to join the
Party.

TASS correspondents and employees sent abroad are
nominated by a b-man sub-commlttee attached to the Party
Presldium, which, in fact, must approve the appointment
abroad of any Soviet citizen. The ‘committee 1s headed by
a Pregldium member, with other members representing the
Intelligence Center and the Minilstrles of State Security
(MVD), Forelgn Affairs, and Foreign Trade, According to
the Internatlional Press Institute, the MVD and Intelligence
Center 1nvarlably have the deciding voice 1n the choice
of candidates. :

Because of this appolntment procedure, TASS corres-
pondents sent abroad appear to be chosen chilefly on the
basis of political reliability (and, at times, intelll-
gence usefulness), wlth journalistic qualifications being
quite secondary. In many cases, in fact, they have had
no Journalistic experience whatever. The first TASS
correspondent sent to Egypt, for example, was Dr., Mikhall

14

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



ApproVed For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

Korostovtsev, a renowned Egyptologist, who boasted of the
fact that he had never before had anything to do with the
press. Only two of the Russlans appolnted to the TASS
London office between 1942 and 1950 had any previous ex-
perience; of four assigned there in 1945 one had formerly
been a village schoolteacher, ancther a railway englneer,
a third a barely literate demobillized ex-farm laborer,
and the fourth an official of the Minlstry of State
Securlty. -

Forelgn natlonals employed by TASS offlices abroad are
expected to be members of the Communist Parties of their
respective countries, although not always open menmbers, _
and well-qualifiled Journalists. In the United States, for
example, Americans employed by TASS have, since 1941,
been required technically to resign from the Party.
Forelgn natlonal employees are not expected to know
‘Russlan and reportedly are actively discouraged from
learning 1t.

TASS personnel both in Moscow and abroad include a
strong diplomatic element. TASS's wartime director, for
example, was Constantine Oumansky, who had Just previously
served as. Ambassadecr to the US. His successor, Palgunov,
had been head of the Forelgh Ministry's Press Office;
and one of hls asslstants there later became Ambassador
to China. Yakov Lomakln, once in the American Division
of TASS 1n Moscow and later head of the TASS New York
office, subsequently (1946) became Soviet Consul
General in‘the US.

Other examples can also be cited. .F. Orekhov, an
asslstant to Palgunov in TASS, was made Counselor of
the Soviet Embassy in Washington. T. S. Chernyshev,
after a tour as Ambassador to Sweden, served as assist-
ant director of TASS and then as UN Undersecretary.
Moreover, many of the persons working ln the UN Secre-
tarlat under the Soviet quota were originally listed as
TASS correspondents,

Thls interchangeabllity of Jobs suggests that a TASS

Job 1s regarded as an important assignment In the foreign
fileld, providing useful training for a diplomatic career.

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



Approved For Release 1999/08/24 : CIAiRDP78-02771R000100330004-8

III. Operations

Internal Operations

l. Collection Network

According to the Palgunov article, TASS was recelv-
ing at the tlime the article was wrltten a dally news
file of from 677,000 to 700,000 words from its combined
domestic and foreign services. A UNESCO study published
in 1953 estimated that the TASS central office received
only about 260,000 words a week from all of 1ts Soviet
centers, which suggests that the overwhelming proportion
of incoming TASS reports comes from abroad.

To collect 1ts domestlc news TASS relles on a staff
of more than 800 correspondents wlthiln the Soviet Union.
As of 1955, these included 66 correspondents statiloned
in every oblast center and autonomous republic in the
RSFSR, correspondents of the TASS bureaus mailntained
in Leningrad, Khabarovsk, Vladivostok, Irkutsk,
Novosibirsk and Tashkent, and correspondents of the
15 republic telegraph agencies. ;| TASS also recelves
reports from the speclal correspondents which the
major Moscow newspapers have 1n large factories, col-
lective farms and other enterprises.

Within the RSFSR the network of bureaus and corres-
pondents 1s directly subordinate| to the central TASS
office, In the other union republics, the networks of
correspondents are 1ntegrated administratively into
the respective republic agencles. TASS appoints these
correspondents from lists of applicants submitted by
the respectlve agencies. In case of necessity TASS
can and does send speclal correspondents to posts any-
where 1n the UISR.

2. Republic Telegraph Agencies |
The 15 republic telegraph agencies, which were
created as a gesture towards.the theoretically

federal structure of the USSR, are in practice no
more than branch offices of TASS. Thelr directors

16

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



Apprdved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

are appointed by the respective republic governments on
the recommendation of the TASS director. Since TASS
doubles as the natlonal agency for the RSFSR, 1t has

a plenipotentiary attached to the RSFSR Government,
appolnted by the TASS director subject to the approval
of the RSFSR Government.

TASS 18, by law, directly responsible for the oper-
ations of these agencies and glves them speciflc assign-
ments for the gathering and dissemlnatlion of news, all
of 'which must be implemented. Each of them receives
its news on the outside world exclusively from TASS and
cannot alter TASS reports in any way. Financlal rela-
tionships are regulated by contract.

The follow1ng are the 15 separate national agencles:

Ratau EUkraine) Belta (Belorussia)
Uztag (Uzbekistan) Kaztag (Kazakhstan)

- Gruztag (Georgla Aztag (Azerbaijan;
El'ta (Lithuania Moldtag (Moldavia
Leta (Latvia) Kirtag (Kirgizia)
Tadzhikta Tadzhikistan) Armentag (Armenia)
Karel- Finta (Karelia) Eta (Estonia)
Turkmentag %Turkmenistan)

3. Dissemination Services

A large percentage of TASS dlsseminations are
drawn from the Moscow press, from which TASS daily
sends out selections. The leading article of the
Party organ Pravda 13 disseminated by all media to the
entire peripheral press. The leading editorial i1n
Komsomol'skaya Pravda i1s sent to all youth organs and
that 1n Krasnaya Zvesda to all military Journals. In
addlition, a dally press review containing summaries of
the contents of these three papers as well as of
Izvestia and Trud are sent to the press of the entlre

- USBR, except that papers in Siberlia and the Far East
get only abbreviated versions of the most important
articles.

In addition to the central press materlal, TASS
dissemlnates a daily bulletin on internal and forelgn
affalrs and a weekly survey of international affairs,

17

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

which local papers are obllged to use. At intervals i
1t also issues summaries of the: contents of some of the
major periodicals, for example, New Times., (Other
materials provided by the Photo Service, Press.Cliche,
Press Bureau, etc., have been discusged in Section II A
of this report.) !

TASS 1s belleved to divide its clients into five
classes based on perlodiclty and circulation, with
each class getting a dlfferent type of service sulted
tc 1ts requirements. Thus, weeklies, for example, get
a news summary of 125 to 150 lines.

TASS 1s believed to issue for high Party officials
only a dally secret news summary, Red TASS, consisting
of dlgests of forelgn press comment, diplomatic cables,
and selected telegrams from TASS correspondents abroad.
Its name derives from the coloriof the paper on which
1t 1s printed. A second secret summary printed on green
paper for less important offlclals has alsoc been reported.

4, Press Uniformlty

Because all of the Soviet Unlon's approximately
7,163 newspapers and magazlnes must use TASS reports
and because of the wildespread use of the services pro-
vided by the Press Cllche Department, the non-Moscow
press evidences a striking similarity, both in content
and appearance. The Party Journal Kommunist (No. 6,
1955, p. 101), in a survey of local papers published
on the same day, complained that "if 1t were not for
the headlings and names of different rayons, enterprises
and collective farms, any of these papers could be
changed over one for the other and nelther the readers
nor the editorlal staffs would notice it."

During a call on TASS director Palgunov in Moscow
in 1955, William Benton, former US Senator and publisher
of Encyclopedla Britannica, called the director's atten-
tion to coples of the previous day's papers from all
over the country, each of which bore the identilcal head-
line 1n the identical type, size and page posiltion and
the same pilcture of the same event in the same size and
position., The embarrassed Palguncv could only venture
the lame excuse that it must have been a coincidence.

18

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



ApproVed For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

‘While the uniformlity of the peripheral press reflects
in part a lack of 1nitiative by indivlidual editors and
a fear of violating the Party line, 1t also reflects
the extent of TASS's influence on the content and form
of the entire Soviet peripheral press.

5. Finances

TASS and the republlic agencles are required by the
1935 decree to operate on a self-sustaining basis.
HRevenue comes from fees pald for their news and services
by cllent newspapers. Rates are set by speclal decree
of the Councill of Ministers; some are as low -as 4 rubles
60 kopeks weekly ($1.00 at officilal rate, 25¢ actually)
for papers coming out only once or twice a week, How-
ever, 8lince much of TASS's activity lncludes Intelli-
gence collectlom-and propaganda dissemination, it would -
seem likely that 1t receives an unreported subsidy from
the government.

Although TASS does not report any detalls of 1ts
budget, a guess as to its size can be made. Palgunov
told Benton that the AP budget was blgger than his
while that of the Agence France-Presse (AFP) was
2.5 times less. In 1951 AP expendltures totalled
$24 693,6L5; while in 1952 the AFP budget was
approximately $7,400,000. Palgunov's remarks,
coupled wilth these figures, would suggest that the
TASS budget is probably in the vicinity of $18,000,000.

By virtue of the 1935 decree, information tele-
grams of TASS, the republlc agencles and thelr corres-
pondents are sent at identical preferential rates
established by the Council of Ministers.

B. Forelgn Operations

1. Journalilstic Activities

The TASS network of foreign correspondents func-
tions to a large extent as an adjunct of the Soviet
Foreign Ministry. This is reflected not only in the
interchangeablllity of personnel (see Section II B
above), but also 1n the fact that PASS correspondents

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

abroad live and operate in close contact with Soviet
diplomatic personnel. TASS men and Soviet diplomats
are of'ten billleted in the same bullding, while TASS
offices are usually located on mission premilses or
adJacent to them. In many instances TASS makes use

of avallable diplomatic facilitles such as the pouch
and telecommunications. As a rule TASS correspondents
carry Soviet "service" passports and, on occaslon,
diplomatilc passports. RGN

Unlike the average Western Journalist, the TASS
correspondent does not as a rule get out and "dig"
for a story. For the most part, TASS relies on a
careful scrutiny of local press and publications,
coupled with attendance at press conferences, polit-
lcal and parliamentary meetings, etc. Where report-
ing to Moscow 1s expected to be published, it
apparently 1s heavlly edlted to make 1t palatable.

In contrast, considerable factual material--parlia-
mentary debates, technical stories, trade statistics,
etc.~--1s8 sent verbatim, suggesting that 1t 1is probably
for information rather than publioation.

In addition to the news sources mentioned above,
TASS appears also to rely quite heavily on Western
news agencles, to which it subscribes. The TASS
charter specifically glves 1t the right to sign
contracts with forelgn news agencies for the exchange
of news, and 1t has used this right extensively. Ex-
change agreements are belleved to exist (or to have
existed) with the following agencies: :

Country News Agency

Afghanistan Bakhtar

Albania Agence Telegraphique
Albanaise

Austria Austria Presse Agentur

Bulgaria Bulgarskl Telegrafitscheka
Agentzila

Communist China Hsin Hua (New China) News
Agency

Czechoslovakia Ceska Tiskova Kancelar
20

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



Country

~East Germany

North Korea

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

News Agency

Allgemeine Deutsche
Nachrichtendlenst

Egypt Mlddle East News Agency

‘Finland Suomen Tletotolmlsto-Finska
Notlisbyran

France Agence France-Presse

Hungary Magyar Taviratl Iroda

Indonesla Kantorberita Antara

Iran Fars

Italy Agenzla Nazlonale Stampa

L ' Assoclata

Japan Kyodo News Service

Netherlands Algemeen Nederlandsch

Persbureau
Chung-Yang Tongshin

Norway Norsk Telegrambyra

Poland Polska AgencJa Prasowa
Rumania Agentle de Informatil
' Telegrafice

United Kingdom Reuters

United States Assoclated Press

Unlted Press

TASS apears to use the Free World agencles for lnforma-
tlon purposes only and very rarely reproduces extracts
in 1ts own service.

The TASS office 1n Moscow receives an average of
1,677,000 words dally from its foreign correspondents,
according to a statement by William Benton. The US
offlces, accordling to testimony by a TASS employee
before a Senate committee in 1955, has an estimated
dailly quota of 5,000 to 6,000 words, with a total
monthly transmission of about 175,000 words, through
normal commerclal channels.

To provide thls dally flow of words from abroad,
TASS maintalns approximately 200 correspondents in
various cltles throughout the world. In 1955, accord-
ing to Palgunov, TASS offices or individual corres-
pondents were located in the following cities (an
asterlisk indicates a known full-fledged bureau):

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

Area Cities
Western Hemlsphere New York,* Washington,* (subor-

dinate to New York), Ottawa,
Buenos Alres, Montevideo

Free Europe London,* Paris,¥* Vienna,* Berne,
Rome, Brussels, The Hague, Copen-
hagen, Stockholm, Oslo, Helsinki,
Athens, Belgrade

Middle East Istanbul, Ankara, Beirut, Tel
Aviv, Cagliro, Karachi, New Delhi,
Teheran

Southeast Asia Djakarta, Bangkok

Communist Bloc Peiping,* Shanghal, East Berlin,*

Tirana, Soflia, Prague, Budapest,
Warsaw, Bucharest, Ulan-Bator,

Pyongyang

Since the Palgunov article was written, TASS also
has established offices in Pretoria;, Damascus (September
1956), Addis Ababa (1957) and Phnom Penh (1957). TASS
offices, elther as recognized establishments or as part
of the local embassy, are belleved to exist also in
Mexico, West Germany, Libya, New Zealand, Burma, Japan,
Ceylon, Iceland and Ghana. :

- Desplte the large amount of iwordage regularly trans-
mitted abroad by RIDZ, TASS forelign operations are pri-
marlly concerned with collectlon. Most of the wordage
would appear to be for the edification of the TASS staff
abroad and the local Soviet diplomatic missions. Al-
though the overseas offices 1ln many cases do clrculate
dally bulletins based on these RIDZ transmlissions, actual
distribution activity wvaries widely.

In the Unlted States, the TASS offices distribute
very little. The same 18 true of the Latin American
offices, although these do service a few Communist and
left-wing newspapers. The situation 1n Europe 1s much
the same. In Paris and Helslnki, some TASS reports are

22

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



*

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

clrculated, although by the local Sovinform offices
rather than by TASS 1ltself. In Rome, ANSA, by agree-
ment wlith TASS, picks up Russian Hellschreiber broad-
casts and delivers the tapes to the TASS office, which
then forwards them to the Communist organ Unlta.

In contrast, TASS engages in considerable distribu-
tlon activity in the Middle East. The TASS offices 1n
Belirut and Calro, for example, distribute free to a
large number of newspapers and individuals a Soviet
News Bulletin in French and Arablc, whlch also reaches
reclplents in Syria. In India TASS's News and Views
from:the Soviet Union is published dally in English,
twice weekly in Hindi, Urdu, Bengall, Telegu, Marathi.
and Gujerati, and once weekly in Punjabi. TASS also
1ssues Sovliet Land 1n English, Hlindi, Telegu and
Bengall, and on occasion also dlstributes speclal
pamphlets,

In Japan (as of 1956) TASS news was received through
Shanghal by the Soviet News Agency, an indigenous front
organlzation, which dlstributed 1t., The agency also
distributes photographs and other features which are
sent to Japan once a month by alrmall. The present
situatlon 1s uncertaln, since TASS 1s reported to
have re-established a Tokyo offilce following the re-
sumptlon of Japanese-Soviet diplomatlc relations.

A special sltuation obtalns 1n the Soviet Union's
European satellites. 1In each a natlonal agency exists
to diffuse Party dlrectives and government decrees to
the provincial press and to relay provincilal news to
the capital. For the transmission of this informatilion
to Moscow and the diffusion of Soviet material in the
gatelllites, TASS is the channel.

As far as 1s known, actual control of the sgsatel-~
lite natlonal agencles 1s exercised through the local
Communilst Party and Soviet mission, with TASS serving
merely as a transmission channel. However, in 1950
TASS reportedly took the lead in organizing the
national agencles of Albania, Bulgarlia, Communist
China, Czechoslovakila, East (Germany, Hungary, North
Korea, Poland and Rumania into a coordinating group,
which has linked them very closely together.

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

The influence of TASS in the satellites 1s best
reflected in the forelgn news columns of the satel-
lite papers. In 19582, for example, TASS reports
constituted 46 percent in Czech papers, 75 percent in
Rumanian papers, and 64.5 percent in Bulgarilan papers.

2. Subversive Actlvitilies

In its 1954 report on TASS, the International
Press Institute noted that only. a fraction of the
Information sent to Moscow by TASS forelgn corres-
pondents 1s ever printed in the Soviet press and con-
cluded that "the greater part /of this information/
can be regarded as milltary, political and economilc
Intelligence intended for functlonal use by the appro-
priate Soviet ministries and other governmental
departments.’

Not only are TASS reports of an intelligence

- character but TASS correspondents are frequently
active members of one or ancother Soviet intelligence
agency rather than bona filde Journalists. In fact
one postwar survey of TASS correspcndents, conducted
on a world-wide basls, revealed that at least 25
percent of such correspondents had a background of
active intelligence training.

The true figure is probably: much higher. Lt. Col.
Yurl Rastvorov, who defected whille serving in Tokyo
as a Soviet military intelligenge officer under the
gulse of an Embassy Second Secretdry, has stated that
at least 85 to 90 percent of all TASS personnel abroad
are agents either of Soviet military intelligence (GRU),
or political intelligence (MVD)., 1Ismaill Ege (Ismall
Gusseynovich Akhmedov), another former GRU officer who
defected, estimated the percentage from 80 to 85.
Vladimir Petrov, who defected while serving as a
Soviet Embassy Secretary in Australia, told a Royal
Ccmmission that all TASS correspondents abroad act
as MVD agents.

While the exact percentage may be unknown, there
ig reason to believe it is high. Many examples can
be cited where TASS employment hag served to mark
the real activity of a Soviet agent. In one country,

24

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



~

ApprdVed For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

at the opening of World War II, for example, GRU i1s
known to have had a spy network of flve persons, of
whom two operated as TASS representatives. At the
gsame time and the same place the MVD had a 6-man
network, of whom one was the director of the TASS
office and another a TASS correspondent.

Accordlng to revelations made by him in later

years, Ege (Akhmedov), then Chlef of the GRU's Fourth

- Section, was sent to Germany in May 1941 under the
name of Georgl Nikolayev in the gulse of a TASS corres-
pondent. Ege also ldentified a number of TASS corres-
pondents who had served in Berlin, Istanbul, Ankara
and Vichy before 3 June 1943 (the date of his defection),
whom he had known personally to be intelligence agents.

The use of TASS cover during the war years was
widespread. 1In the postwar years, TASS cover has
continued to be used, although probably less exten-
sively than during the war. In most non-Communlst
countries there 1s a close lialson between TASS
personnel and 1lndlgenous Communlst elements; and 1n
some countries, TASS is believed to play the role of
Intermediary and paymaster in its relatlons with
local Communlsts.

Rastvorov, for example, has revealed that the TASS
office in postwar Japan was heavlly staffed with
intellligence agents. An early TASS representative
there, Konstantin Samolivov, was ldentified by
Rastvorov as a GRU staff colonel whose redl name was
Sonini. Samollvov'!'s successor, Yakov Kisilev, was
also an intelllgence agent, as was Evgenly Egorov,
who succeeded Kisilev in March 1949, According to
Rastvorov, Egorov was actually a captaln in the GRU.

The Report of the Royal Commission on Esplonage,
issued on 22 August 1955 and based on disclosures by
Vliadimlr Petrov, indicated that during the period
1949-1952 three successive TASS representatives in
Australia--Nosov, Pakhomov and Antonov--were all
MVD personnel,

Since the end of World War 1I, there have been

three notorious cases concerning TASS representatives
involved in esplonage:

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

The Gouzenko Case

This case arose from disclosures made to
Canadian authorities by Igor Gouzenko, a -
clpher clerk employed in the Soviet Military
Attache's offlce 1n Ottawa, about esplonage
activities organized by the Soviet Embassy
staff. Gouzenko named, among others, Nikolal
Zhevelnov, who served as a TASS8 correspondent
in Canada from 1942 to 1945. According to
Gouzenko, Zheveinov was a member of the sgy
ring and, under the code name of "Martin,

had been charged wilth the direction and super-
vislon of undercover agents.-

Another member of the spy ring identified by
Gouzenko was Sergel Kudryavtsev, the Embassy
First Secretary. Testifylng before a US
Senate committee in February 1956, Ismall

Ege 1dentifled Kudryavtsev as a former TASS

representative in Berlin and Turkey where,
according to Ege, he had actually served as
an MVD agent. .

The BAnlsimov Case

In 1951 and 1952, Viktor Anisimov, head of

the TASS office 1in Stockholm was involved in
two esplonage cases 1n which a number of Swedes
were convicted of esplonage on behalf of the
USSR. ‘ '

The first of these cases concerned Ernst
Hilding Andersson, a Swedlish Navy petty offl-
cer, who was convicted of espionage on 1
November 1951. I% was publlcly disclosed that
Andersson, a Communlst since 1929, had been
contacted in 1946 first by Soviet diplomats
and later by Anlsimov, to supply information
on the Swedish~Navy, coast defense installa-
tlons, secret water lanes, etc,

Anisimov had left Sweden before Andersson's
arrest, and the Swedish Government took no

action against TASS, On 21 September 1951,

26

Approved For Release 1999/08/24 : CIAfRDP78-02771R000100330004-8



%

Apprdved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

however, 1t 414 demand the recall of Anisimov's
guccessor as contact man, Nikolal Orlov, a
- Soviet Embassy clerk.

Anisimov and Orlov were also lnvolved in the
gsecond affalr, namely, the case of Fritlof
Enbom, a Communist journalilist arrested and
convicted, along with six others, in 1952.

The Swedlah democratlc press was outspoken

in 1ts denunciation of Anisimov and of TASS
In general. As an example can be clted the
geml-officlal Socilal Democratic organ, Morgon-
Tidningen, which declared 1n 1ts 1ssue of %1
October 10951:

"We know, from the Russian Press and Radilo,
that 'news' about Sweden dispatched by TASS
i1s highly distorted and false. !'News' not
intended for publication, l.e. spy reports,
however, 1s both correct and detalled,
Judging from Andersson's confessions.

TASS correspondents'! real task thus does
not appear to be the operatlon of g news
servlice in the accepted sense, but to conduct
propaganda agalnst the countrles where they
are stationed to spy. There are no guaran-
tees that Anisimov's successors will differ
from their predecessors in that respect."

¢. The Pilssarev Case

On 23 December 1952, L. K. Plssgarev, chief TASS
representative at The Hague, was arrested by
Dutch police while he was meeting a Dutch con-
tact, a minor ministry officlal, whom Plssarev
had requested to procure secret information for
him., Unfortunately for Pissarev, his Dutch con-
tact, belng a loyal cltlzen and not a Communilst
traitor, had reported Plssarevis activity Tc the
police. 1In February 1953, Plssarev was deported
without being brought to trial, the Dutch author-
1tles having decided to be lenient ilnasmuch as
the pollce had ended hls 1illegal activities at
the outset.

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



Approved For Release 1999/08/24 : CIA-;RDP78-02771R000100330004-8

It must be kept in mind that these three cases are only
those which have become public. In view of the wildespread
use of TASS cover by the Sovliet intelligence organizations,
other 1llegal activity by TASS representatives probably
exlists but has gone undetected. As Petrov told the Royal
Commission 1n Australia, even if TASS representatives are
not permanently employed by the MVD, ‘they are invarilably
required to assist 1in its work.

28

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



Approved For Release 'If99108/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8
ﬁﬁ;f”&ﬁﬁli;;/’ SOURCES

1. N.G. Palgunov. OfM@V¥ informatsii v gazete - TASS lige%o rol!
e Basis Tor Newspaper lniormation - TASS an s Role/
Moscow, 1955,

State, IR-6320.2 "Survey of Operations of the Soviet Agency TTASSHY,
17 December 1953, Unclassified.

UNESCO, News Agencles: Their Structure and Operations. Paris, 1953,
p. 50,

2. OINOVNIYA DIREKTIVEY 1 ZAKJ RILSTVG o PEZHATY /Baslc Decrees and
' Tegislation on the Presd;/, Moscow, 1937, p. 153-55.

3. Bﬁgsﬁgﬁg SOYRUSHYA ENPSKIOPEUIYA, Moscow, 1946, Vol. 53, p. 615.

4, Palgunov, op. cilt.

—

5. International Press Institute, "Taseg Monopoly on News Ralses
Questions for East-West Understanding.” Cilted hereafter as
IPI Report

6. Ibid.
TR-6320.2, op. cit.

7. IPI Report
A. GAEV, "Soviet Press Control," Bulletin of the Institute for
the Hlstory and Culture of the USSR, Vol II, No 5 (May 55).

8. Great Briltain, Forelgn Office. Forty Years of Tass, Nov 57, Unclassified
(Not for Attribution)

"The Kremlin's Professional Staff," American Politlcal Sclence
Revilew, Mar 50.

Alan Little, "The Soviet Propaszanda Machine," Department of State
Bulletin, 3 Sep Hl.

Ladlslas Farago, "Soviet Propazanda," Unlted Nations World, Sep 48.

9. IR-6320.2, op. cit.
10, Ibid.
11. Palgunov, op. cit.

12. Quoted in New York Times, 22 Nov 46, p. 20, 3ee Louls Nemgzer,
Structure otf Soviet Foreign Propaganda Organizatlon (University
of Chlcago thnesis, 1943), p. 2l7-18, 232-33,

13. Forty Years of Tass, op. cit.

14, Ibid.

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



15.

16.

17.

18.

19.

20,

21.

22,

23.

24,

25.

26,

27.

28.

29.

30,

31.

32.

33.

34,

35.

36.

37.

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

Palgunov, op. cit.

Evron Kirkpatrick (ed.), Target: the World (New York, 1956), p. 79-80.
, Year of Orisis (New York, 1957, p. 346,

IR-6320.2, op. clt.
Ibid.
Palgunov, op. cit.

Ibid.

Nemzer, op. clt., p. 223

See also IR-6320.2, op. cit.

Target: the World, op._cit., p. 193

Nemzer, op. clt. p. 222-23

Palgunov, op. cit.
Ibid.
IR-6320.2 op. cit.

Palgunov, op. clt

.

IPI Report

ibid.

Ibid.

Ibid.

U.S. Congress,. Senate. Internal Security Annual Report for 1956.

Report #131, 85th Congress, 1Bt Jession. washington, 1957.
Cited hereafter as "Senate Report."

IPI Report

Nemzer, op. clt., p. 216,
IR-6320.2, op. cit.
UNESCO Report, p. 57

Palgunov, op. clt.

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8



38.

39.

4o.

41,

4o,

43.

uly,

45,

46,

.

48,

49.

50,

51.

52.

53.

54,

55.

56.

57.

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

Nemzer, op. cit., p. 216

Th-£30.3, 85, 5.
Palgunov, op. clt.
Ibld.

Ibid.

IR-6320.2 op. cit.
UNESCQ Report, p. 57

IR-6320.2, op. clt.

Leo Gruliow, “The Sovlet Press: Propagandis®t,
Journal of International Affairs Vol X,

IR-6320.2, op. cit.
Palgunov, op. cif.

IR-6320.,2, op. clt.
IPI Report

UNESCO Report, p. 58
Palgunov, op. cit.

Year of Crisls, op. cit., p. 136
UNESCO Report, loc. cilt.

Editor and Publisher, 17 Dec 55, p. 65

Senate Report, p. 122
Palgunov, op. cit.

IPI Report

Year of Crisils, op. cit., p. 136 and 165

USIA, Communist Propaganda: A Fact Book, 1957-58 (Washington, 1958),

Offlcial Use Only

UNESCO Report, p. H7.

Nemzer, op. clt., p. 220

UNESCO Report, loc. cit.

Target: the World, op. cit., p. 222

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

Agitator, Organiger,”
No 2 (1956)



58.

59.
60.
61.
62,
63.

6L,
65.

66.

7.

68.

69.

70.

71,

T2,

3

*

v

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

USIA, New Delhl despatch TOUSI 32, 15 January 54, Unclagsifled

Target: the World, op. cit., p.

Target: the World, op. cit., p.

IPI Report

UNESCO Report, p. 58
IPI Report
IR-6320.2, op. cit.

Senate Report, p. 22 and 120

Time, 2 Aug 54, p. 55

Senate Report, p. 119-20
IR-6320.2, op. cit.

Ibid.

Senate Report, p. 120

Quoted in IR-6320.2, op. cit.

IR-6320.2, op. cilt.

Time, 2 Aug 54, p. 55

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

178

193



