50X1
Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 :
CIA-RDP73-00475R000200330002-8

0\0

<

Next 1 Page(s) In Document Denied

Q"&

Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 :
CIA-RDP73-00475R000200330002-8




2 d
W yens ©

GWILYM A. PRICE
Chairman of the Board

EUGENE HOLMAN
Chairman, Executive Committee

ARTHUR W. PAGE
President

JOHN M. PATTERSON
Executive Vice President

Corporate Members

WILLIAM M. ALLEN
STANLEY C. ALLYN
ROGER M. BLOUGH
HAROLD BOESCHENSTEIN
ERNEST R. BREECH
HOWARD BRUCE
HARRY A. BULLIS
GEORGE CHAMPION
NORMAN CHANDLER
PAUL F. CLARK

L. L. COLBERT

JOHN S. COLEMAN
JAMES B. CONANT

C. R. COX

EDWARD A. DARR
MORSE G. DIAL
CHARLES H. DIEFENDORF
F. J. EMMERICH

JAMES A. FARLEY
HARVEY S. FIRESTONE, JR.
WILFRED D. GILLEN
CRAWFORD H. GREENEWALT
THOMAS J. HARGRAVE
A. J. HAYES

JOHN HOLMES

PRESTON HOTCHKIS

T. V. HOUSER

GEORGE M. HUMPHREY
CLARK HUNGERFORD
ERIC JOHNSTON
DEVEREUX C. JOSEPHS
FREDERICK R. KAPPEL
WALTER K. KOCH
AUGUSTUS C. LONG
THOMAS B. McCABE
NEIL McELROY

DONALD H. McGANNON
PAUL B. McKEE
CHARLES G. MORTIMER
HERSCHEL D. NEWSOM
FRANK PACE, JR.

T. S. PETERSEN

MRS. R. I. C. PROUT
SAMUEL F. PRYOR, JR.
DAVID SARNOFF
WALTER BEDELL SMITH
KENNETH A. SPENCER
HERMAN W. STEINKRAUS
CHARLES A. THOMAS
THOMAS J. WATSON, JR.
EDWIN L. WEISL
CHARLES M. WHITE
WILLIAM K. WHITEFORD
BRAYTON WILBUR
ROBERT E. WILSON

R. W. WOODRUFF

BEN H. WOOTEN

HENRY M. WRISTON

T ™ 7ZETTERRACH

Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 : CIA-RDP73-00475R000200330002-8

CRUSADE FOR FREEDOM, INC.

In Support of Radio Free Europe and Free Europe Press

345 EAST 467" STREET, NEW YORK 17, N. Y., OXFORD 7-3939

February 21, 1958

RV

Mr. Frank C. McLearn
General Manager

King Features Syndicate MAR 10 1958

235 East 45th Street i e e min

New York, N, Y. @)LL:?&J \ E '
WASHINGTON, D. C.

Dear Mr. McLearn:

On October 2, 1957, Fulton Lewis, Jr. began a series of articles in
his syndicated King Features column critical of Radio Free Europe,
its parent organization -- Free Europe Committee -- and the Crusade
for Freedom -- the organization through which the American people

make their voluntary contributions in financial support of Radio
Free Europe.

In all, 23 articles have appeared so far, to the best of my knowledge,
the last on February 18,

Neither the Crusade for Freedom nor Radio Free Europe intends to be
drawn into a public debate with Mr. Lewis. In the opinion of the
Board of Directors of both organizations, such public wrangling could

in no way contribute to the fight against Communism. Mr. Lewis has
been told this by me. ‘

Many hundreds of thousands of good American citizens all over the
country are giving their time and money to voluntary support of the
Crusade for Freedom. Some of them have written us, very much puzzled
by Mr. Lewis' statements. They are entitled to an answer, and Willis
D. Crittenberger, President of Free Europe Committee is sending the
attached memorandum to members of Crusade for Freedom and to contrib-

utors to Radio Free Europe. He is also sending a copy of the memo-
randum to Mr. Lewis.

I am sending copies of this letter to the editors of newspapers
carrying Mr. Lewis' column.

Sincerely yours,

Arthur W. Page

Board of Directors HARLOW H. CURTICE

LESTON P. FANEUF

WILLIS D. CRITTENBERGER BENJAMIN F. FAIRLESS

EUGENE HOLMAN ROY LARSEN CECIL MORGAN EARL NEWSOM

ARTHIIR W PAGF GWIT.YM A PRICE HOWARD C. SHEPERD FRANK STANTON

Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 : CIA-RDP73-00475R000200330002-8



GWILYM A. PRICE
Chairman of the Board

EUGENE HOLMAN

Chairman, Executive Committee

ARTHUR W. PAGE
President

JOHN M. PATTERSON
Executive Vice President

Corporate Members

WILLIAM M. ALLEN
STANLEY C. ALLYN
ROGER M. BLOUGH
HAROLD BOESCHENSTEIN
ERNEST R. BREECH
HOWARD BRUCE

HARRY A. BULLIS
GEORGE CHAMPION
NORMAN CHANDLER
PAUL F. CLARK

L. L éOLBERT

JOHN S. COLEMAN
JAMES B. CONANT

C. R. COX

EDWARD A. DARR
MORSE G. DIAL
CHARLES H. DIEFENDORF
F. J. EMMERICH

JAMES A. FARLEY
HARVEY S. FIRESTONE, JR.
WILFRED D. GILLEN

CRAWFORD H. GREENEWALT

THOMAS J. HARGRAVE
A. J. HAYES

JOHN HOLMES
PRESTON HOTCHKIS

T. V. HOUSER

GEORGE M. HUMPHREY
CLARK HUNGERFORD
ERIC JOHNSTON
DEVEREUX C. JOSEPHS
FREDERICK R. KAPPEL
WALTER K. KOCH
AUGUSTUS C. LONG
THOMAS B. McCABE
NEIL McELROY
DONALD H. McGANNON
PAUL B. McKEE
CHARLES G. MORTIMER
HERSCHEL D. NEWSOM
FRANK PACE, JR.

T. S. PETERSEN

MRS. R. I. C. PROUT
SAMUEL F. PRYOR, JR.
DAVID SARNOFF
WALTER BEDELL SMITH
KENNETH A. SPENCER
HERMAN W. STEINKRAUS
CHARLES A. THOMAS
THOMAS J. WATSON, JR.
EDWIN L. WEISL
CHARLES M. WHITE
WILLIAM K. WHITEFORD
BRAYTON WILBUR
ROBERT E. WILSON

R. W. WOODRUFF

BEN H. WOOTEN
HENRY M. WRISTON

T ™ 7ET1I EDRANH

CRUSADE FOR FREEDOM, INC.

In Support of Radio Free Europe and Free Europe Press

345 EAST 46™ STREET, NEW YORK 17, N. Y., OXFORD 7-3939

February 21, 1958

Mr. Paul Roberts, President
Mutual Broadcasting System, Inc.
1440 Broadway

New York, N. Y.

Dear Mr. Roberts:

On October 31, 1957, Fulton Lewis, Jr., began to use his evening
radio broadcasts over the Mutual Network to attack Radio Free Europe,
its parent organization, Free Europe Committee, and the Crusade for
Freedom -- the organization through which the American people make
their voluntary contributions in financial support of Radio Free
Europe. Since then, he has devoted over forty broadcasts to this
subject, up to and including February 20th.

Neither the Crusade for Freedom nor Radio Free Europe intends to be
drawn into a public debate with Mr. Lewis. In the opinion of the
Board of Directors of both organizations, such public wrangling

could in no way contribute to the fight against Communism. Mr. Lewis
has been told this by me. '

Many hundreds of thousands of good American citizens all over the
country are giving their time and money to voluntary support of the
Crusade for Freedom. Some of them have written us, very much puzzled
by Mr. Lewis' statements. They are entitled to an answer, and Willis
D. Crittenberger, President of Free Europe Committee, is sending the
attached memorandum to members of Crusade for Freedom and to contrib-
utors to Radio Free Europe. He is also sending a copy of the
memorandum to Mr. Lewis.

May I request that you send copies of this letter and the fact sheet
to the managers of all of your stations carrying Mr. Lewis' broad-
casts. If you will let my office know how many you need, I will

send them to you at once.
Sincerely yours,

Arthur W. Page

Board of Directors
LESTON P. FANEUF

WILLIS D. CRITTENBERGER
EUGENE HOLMAN

HARLOW H. CURTICE BENJAMIN F. FAIRLESS

ROY LARSEN CECIL MORGAN EARL NEWSOM

ARTHIIR W PAGFE GWITVM A PRICF HOWARD €. SHEPFRD FRANK STANTON

Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 : CIA-RDP73-00475R000200330002-8



Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 : CIA-RDP73-00475R000200330002-8

Free Europe Committee, Inec.

TWO PARK AVENUE . NEW YCRK 16, N.Y. TELEPHONE: LExington 2--8902
CABLE ADDRESS: NATFECOMM

February 19, 1958

MEMORANDUM
' to
‘Members of Crusade for Freedom
and
Contributors to Free Europe Committee, Inc,

On October 2, 1957, Fulton Lewis, Jr. began a series of
articles 1In his syndicated King Features column critical of
Free Europe Committee, Inc., parent organization of Radio
Free Europe, and critical of the Crusade for Freedom -=- the
organization through which the American people make their
voluntary contributions in financial support of Free Europe
Committee, Inc. In all, twenty-three articles have appeared
so far, the last on February 18, 1958,

On October 31, 1957, Mr, Lewis began to use his evening radio
broadcast over the Mutual Network for the same purpose. Since
then he has devoted time to expanding his criticism in forty-
three broadcasts, up to and including February 18, 1958.

Neither the Crusade for Freedom nor Free Europe Committee, Inc.
intends to be drawn into public debate with Mr, Lewis, In

the opinion of the Board of Directors of both organizations,
-such public debate could in no way contribute to the fight
against Communism. Mr, Lewis has been told this by the

President of Crusade for Freedom.

All of the many good American citizens who are giving their
time and money in voluntary support of Crusade for Freedom are
entitled to know what Mr. Lewis has been saying, and to
compare these statements with the facts. That 1s the purpose
of this memorandum. The major charges made in sixty-six
Separate articles and broadcasts have been grouped into ten
categories, - :

Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 : CIA-RDP73-00475R000200330002-8



! Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 : CIA-RDP73-00475R000200330002-8

-2 -

I.
Mr., Lewils Savys:

" o « Radio Free Europe i1s playing the propaganda line that
the way to freedom is to adopt Tito-Communism « o o'
-~ Column, Oct. 29
"e « « the very objection to RFE is that its propaganda line
1s to wean the people behind the Iron Curtain away from Moscow
Conmmunism by persuading them to establish their own national
brand of Communism . o " ' '
== Column, Nov. 19
e o« o And yet let me read to you from a directive which Radio
| Free Europe distributed to its employees and editors and
" broadcasters and writers in the Munich headquarters . .
'"Titoism in Yugoslavia has proven 1tself, and is defending the
country against Stalinist Bolshevism . « « It 1s necessary to
glorify the figure of Marshal Tito in the eyes of Yugoslavia
and the Western World « o« » Tito is a hero who has saved the
nation from exploitation from foreign barbarians., . « '"
-~ Broadcast, Nov, 5

Here Are The Facts:

Radio Free Europe does not promote Tito, Titoism, "National
Communism" or socialism.

The document which Mr, Lewls identifies as a Radio Free Europe
directive was never 1ssued by Radlo Free Europe or any other
division of the Free Europe Committee. At no time did any

| - such document serve as the basls for any approved policy
whatsoever,

Policies governing the broadcasts of Radio Free BEurope are ‘
fully consistent with the United States policy objective toward
eastern and central Europe. Periodic consultations with the

| Department of State are undertaken to insure such consistency.

Tépe récordings of all broadcasts are kept available for review
on request of the United States governmment or the West German
government, since broadcasts originate in that country.

Radio Free Europe's mission remalns unchanged since 1its first

broadcast in 1950: to contribute to the eventual achlievement

of full, endurable freedom and independence for the Soviet
enslaved peoples of eastern and central Europe.

Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 : CIA-RDP73-00475R000200330002-8



|
" Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 : CIA-RDP73-00475R000200330002-8

11,

Mr. Lewié Savyss

", « « (RFE) editors, broadcasters, writers, propagandists . . .
turned coat to the Communist government in Prague.” He names
the following: "Ladislav Zapletal, script writer." "Karel !
Molin, chief of the RFE Citizen-Service Department in Salzburg." |
"Marie Dvorakova, expert linguist who served as liaison between
American administrative personnel and foreign language
employees." "Karel Folta, worker on the editorial desk,
preparing skits and scripts for the Youth Hour. . " "Oldrich
Kucera, alias Hornlk, who was editor in charge of the 'Workers?
Program. « " "Jira Kalas was administrative assistant to the

- head of the Refugee Department at RFE in Munich and interrogated
witnesses at the Valka-Nuremberg camp.” ' '

: -~ Column, Oct. 6

( Here Are The Facts:

The exiles named can be identified as follows:

Zapletal This man was never an employee of Free Europe
Committee, any of 1its operating divisions or
associated activities,

Molin A search of the records does not disclose that
: ' he was ever employed by RFE.

Dvorakova A typlst in a typing pool. She returned to
» Czechoslovakia after resigning from RFE,

Folta ;- A young actor employed by RFE from November 1951
- to October 1952, He was fifteen years old.
Subsequently he worked as an actor on a free-
lance basis until 1955, He returned to
Czechoslovakia at the age of nineteen because’
of homesickness,

Kucersa A refugee who was interviewed by RFE on life in

: . Czechoslovakia and paid for his interviews. He
disappeared mysteriously in 1955. Shortly
before this he asked RFE to tape record a
statement disavowing anything he might say in
the future conceming RFE and his life in West
Germany., Later he was heard over Radio Prague
making propaganda broadcasts. When RFE played

: . his recorded statement on the air, these

! broadcasts stopped, :

Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 : CIA-RDP73-00475R000200330002-8 - -



Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 : CIA-RDP73-00475R000200330002-8

°

- L -

Kalas Once a free-lance "stringer" for RFE living at
Camp Valka., He was not an editor, writer,
broadcaster or propagandist. He returned to
Czechoslovakla in April, 1956,

Anyone who returns to a Communist country is featured by the
Communist regime in a dellberate effort to persuade people that
among other things, the West is weak, urges nuclear warfare,
and is oblivious to the fate of people in Eastern Europe. RFE
is often the object of such attacks. ‘ :

/ III.

Mr, Lewis Says:

", « « The charges that have been made agalnst Mr. Peroutka
(Ferdinand Peroutka, chief of RFE's Czechoslovaklan desk) are
that he was a collaborator with the Communists before he left
Prague to become an exile and that his line of approach in
his propaganda work since that time has been to advocate
national Communism in Czechoslovakia as sagainst Moscow-
controlled Communism. . "

-~ Broadcast, Dec. 23

Here Are The Facts:

Peroutka, an editor and writer, is the Radio Free Europe

employee most consistently attacked by the Communist Czechoslovak
radio and press. In Czechoslovak Communist medla avallable to
the Free Europe Committee, Mr. Peroutka was attacked 59 times

in 1956 and 71 times in 1?57. His broadcasts have never
advocated a "Titoilst”" or "national Communist" policy.

Iv.

Mr. Lewis Says:

"There 1s a chlef of the economic sectlon of the Czechoslovak
broadcast desk of RFE who decides economic policy. « o He 1is
Milos Vadek, described by the exile newspaper, Slovak, as
being one of the most important officlals of the entire Munich
operation., And who is Milos Vadek? . . « Mllos Vadek was one
of the original signers, along with Lenin, Trotsky, Zapotockil
and Rakosi, one of the original signers, along with these, of
the second Comintern Manifesto of 1921. One of the authentlc
originals, In fact, he is the only one of them still alive."
-- Broadcast, Jan. 1k

Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 : CIA-RDP73-00475R000200330002-8 -




Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 : CIA-RDP73-00475R000200330002-8

.

Here Are The Facts:

Vanek (not Vadek) was a Communist at that time and did sign
that Manifesto. However, he left the Communist Party in the
mid-twenties and has been anti-Communist for over thirty
years. Rakosi, Incldentally, 1s belleved to be alive and
1iving in Russia,

(the Free Europe Commlttee employs qualified security officers

- who have previously served with the F. B. I., Naval Intelligence
.or the Army Counter Intelligence Corps. Each employee of Free
Europe Committee 1s carefully screened and thoroughly checked,)

Ve

Mr, Lewis Says:

"The fact is, there is no reason to believe that the Free Europe
broadcasts are being heard behind the Iron Curtain to any’
appreciable extent. Their transmitters are all short-wave, and
short-wave receivers in Satellite countries are very scarce.
The only radio sets available for purchase are standard
'Peoplets Sets, ! capable of picking up the frequencies of the
Communist government stations on the regular broadcast band.
These are useless for short-wave."

~= Column, Nov, 19

Here Are The Facts:

l. RFE transmitters are not all short-wave. RFE has a powerful
medlum-wave transmitter that has been on the air since 1951.

2+ Short-wave receivers are not scarce behind the Iron Curtain.
The Soviet Union itself uses short-wave frequencies in
much of its broadcasting to Satellite countries, Analysis
of refugee interrogation, reports of visitors to the :
Satellites, discussions with American and other officials
In those countries, statistics issued in the target
countries, and other pertinent information indicate the
following:

The number of radio sets in Radio Free
Europe's target countries increased during
1957 and 1s estimated as follows:

Poland -~ 2,416,000; Hungary - 1,936,000;
Czechoslovakia - 3,000,000; Rumania - 600,000;
Bulgaria - 57,000, .

Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 : CIA-RDP73-00475R000200330002-8 -



Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 : CIA-RDP73-00475R000200330002-8

‘.

;6-

The percentages of these radio sets with
short-wave bands are estimated to be:
Poland - 82%; Hungary - 90%; Czechoslo-
‘vakia - j9%; Rumania - 76%; and Bulgarla -

0 e

VI.

Mr, Lewis Says:

"One routine defense, for example, is that Radlio Free Europe
broadcasts must be effective or the Russians would not be
spending mi1llions of dollars a year 1n efforts to 'jam' them.
On the first glance, this seems reasonable. On second, 1t 1s
hogwash, In the first place, there is no evidence that the
Russians are spending 'millions of dollars!' to that end and
no possible way to prove it. . "

-- Column, Nov. 19

Here Are The Facts:

There 1s plenty of evidence that Radlo Free Europe's signal is
heard in all of its target countries despite Sovliet bloe
Jamming, and that the Soviet bloc spends mlillions of dollara

"to jam Radlio Free Europe and other Western broadcasts.

The Polish press has stated that they saved about 80 million
zlotys (about $20,000,000) a year through cessation of jamming
of Western broadcasts. (Jamming of Radlo Free Europe's
broadcasts to Poland continues from other Satelllte states and
from Russia,) '

With the exception of Poland, there is no indication that the
Jamming has significantly lessened anywhere In the orblt.

The ease with which RFE may be received depends on the country,

the transmitter, the time and the location of the receiver in
city or rural regilon.

It is significant that the Communist press and radio attack
Radio Free Europe oftens During the past three and a half
years, there have been over five thousand Communist radio and
press attacks against Radio Free Europe and the Free Europe
Committee from within the five Satellite countries. Communilst
offlcials send formal notes of protest to American embassies

behind the Iron Curtain concerning the operations of the Free

Europe Committee. The Soviet Union and 1ts Sgtellites have
conducted an anti-Free Europe Committee campaign on the floor
of the United Nations, a valld testimony to the effectlveness
of Radlo Free Europe.

' Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 : CIA-RDP73-00475R000200330002-8



|
| Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 : CIA-RDP73-00475R000200330002-8

| v

VII.

. Mr., Lewls Says:

" . « o you probably have no firsthand experience in the

management of a radlio station . « . you probably have seen
one of the local radio stations in your community. You
probably do have a reasonable idea of how many peorle work
there. I know of some radio statlons that are operated by a
husband and wife alone, though ordinsrily the staff, of course,
would be something larger than that. . . Now, do you know how
many are really employed there at Munich and in Lisbon, drawing
salaries that are paid for out of the contributions that are
coaxed from you? . . . Well the answer is more than 2,000."

: ~- Broadcast, Dec. 19

Here Are The Facts:

- The comparison between Radli o Free Europe and a local American
radlo station operated by a handful of people 1s completely
- unrealistic, ' . ’

1. RFE operates five networks requiring facilities in New
York, Munich, Holzkirchen, Biblis and Schleissheim in
Germany; Gloria, Maxoqueira and Lisbon, Portugal. There
are 29 transmitters on the air more than 2,600 hours a
week.

2. RFE broadcasts in six forelgn languages --'Polish, Czech,
Slovak, Hungarian, Rumanian and Bulgarian.

3e ‘RFE has ten news and information bureaus throughout Europe
gathering information on the Satellites from. refugees and
‘other sources. '

s RFE monitors sixty Communist radio stations and news
- agencles behind the Iron Curtain and analyzes hundreds
of newspapers and publications obtained from the Soviet
bloc.

" 5. In addition to announcers, news writers and producers,
‘ RFE must employ translators, researchers, audlence analysts
| ) and political specialists, together with engineers, a
‘ ' large technical staff, security officers and guards,

Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 : CIA-RDP73-00475R000200330002-8



| , .
| Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 : CIA-RDP73-00475R000200330002-8

‘1 9

VIII.

Mr. Lewis Says:

", . (Nine) members of the Munich staff were involved in a
‘ cigarette black market scandal. « « Free Europe headquarters
: in New York dispatched its own general counsel, Richard
’ Greenlee, from New York to defend the nine, his trip costing
| 'several thousand dollars.' There was also a German attorney.
| A1l nine were conv1cted and fined by the German court. . o
: -- Column, Nov. 20

Here Are The Facts:

It is regrettable that nine employees of Free Europe Press
were gullty of 1llegalities in connection with custom payments
due on cigarettes in Germany., As soon as the case was settled
with the German customs authorities, all nine of the employees
were relieved of their duties in Germany. Six were terminated
and the other three brought back to the United States for
reassignment. Mr. Greenlee went to Munich to protect the
interest of the Free Surope Committee. The defendants hired
and paid for their own counsel and also pald their own fines.

IX.

Mr., Lewis Says:

", .. They (Crusade for Freedom) will not, however, make any

public accounting of thelir funds whatsoever. They do not issue

any balance sheet, they do not provide even the most skeletal
financial statements, they will not tell you how the money 1is

-belng used or what it is being spent for, or even how much

they take in. They won't even glve any figures on how much

money they supply to Radio Free Hurope to finance that operation. . .

.Even the Fund for_ the Republic makes an annual financlal report --
but not the Crusade for Freedom . . "
: ‘ -- Broadcast, Dec. 18

Here Are The Facts:

The books of the Crusade for Freedom and Free Burope Commlttee
are audited annually by a nationally known firm of certified
public accountants, which provides to the management of these
organizations statements confirming that all monies received
have been properly accounted for in accordance with sound
business practices. Thelr reports are scrutinized by the
respective boards of directors, all men of the highest probity.
In their judgment the publication of financial details would
greatly benefit the Communists,

Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 : CIA-RDP73-00475R000200330002-8



’ Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 : CIA-RDP73-00475R000200330002-8
J‘/ " [

.
- A

Mr, Lewis Says:

K "Fletcher Bartholomew, meteorologist for the Free Europe
balloon operatlon in Munich. . . was lured into the Army hospital
in Munich on Saturday, July 28, 1956. . « He was held in the
hospital, heavily drugged and under 2L-hour guard, until
Thursday, August 2, and then shipped home under the most

distressing circumstances imeginable. . . The Army's only excuse
is that the Consul General, . « o 'said he had some trouble on
his hands and asked us to help.' The Consul General didn't
) have any authority (to do So)e o+ " .
: -~ Column, Feb. 10

Here Are The Facts:

On July 27, 1956 the American Consul General, after discussion
with Mpr, Bartholomew and after the request of Free Europe
Committee, recommended to the appropriate military authoritles
‘that- Mr., Bartholomew be given a medical examination. This was
arranged through a United States Army Catholic chaplain known
to Mr., Bartholomew. Competent Army medical suthorities
diagnosed an illness which in their opinion required evacuation
of Mr., Bartholomew to the United States. This was done in the
interests of Mr, Bartholomew himself, the United States
Goverrnment and Free Burope Committee.

Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release @ 50-Yr 2014/02/10 : CIA-RDP73-00475R000200330002-8 - -



