
Offici' Do ument of FBIS
Return FI3IS/BSRC/LII(
Room I Reston .4
Job4 # O5
Bov' 3 Folderj.

II ' PPROVED FOR
RELEASE-

FOR EIGN HISTORICAL
l FO EIGNCOLLECTION
BROADCAST DIVISION DATE:

INFORMATION 6-18-2012

SERVICE

SPECIAL REPORT
on Communist Propaganda

THE I. A LEKSANDROV AR TICLE IN PRAVDA:

INCEPTION OFA NEW STAGE IN PRESSURE ON CZECHOSLOVAKIA

18 July 1968

CD.288



FOREWORD

This report examines the new stage in Soviet propaganda pressure

on Czechoslovakia launched on 11 July with the publication of the
authoritative PRAVDA article under the signature of I. Aleksandrov
and escalated on 17 July with the release of the letter sent to the

Prague leadership by the Soviet, Polish, East German, Hungarian,

and Bulgarian parties.

The new stage is marked by both explicit and implied analogy with

the Hungarian events of November 1956. Part I of this report
recapitulates, as background, the record of Soviet propaganda
behavior in the days preceding the intervention in Hungary. Part

II summarizes the background and content of the Soviet propaganda
appraisal of the present situation in Czechoslovakia, as set
forth in the Aleksandrov article on the 11th and spelled out

bluntly and ominously in the letter released on the 17th.

A final section examines the status of the Soviet propaganda
pressure on Czechoslovakia at this juncture as groundwork and
justification for Soviet action. Moscow's appraisal of the

situation keeps all options open, up to and including the most
drastic, and provides the Soviets with a propaganda setting for

movement in any direction. An emergent "counterrevolutionary"

situation is described, said to be opposed by "healthy" forces

among the "workers" and in the party. So far the "healthy"
forces--and the "counterrevolutionaries"--in the leadership are
unnamed, and Dubcek is aligned with neither category. Moscow has
thus established a propaganda base from which it can back off
should the Dubcek regime succumb to the pressure and succeed in

controlling the situation. And it has established a propaganda
base for action by portraying the "socialist system" and the

Warsaw Pact alliance as threatened.



FBIS SPECIAL REPORT
18 JULY 1968

- 1 -

THE I. ALEANDROV ARTICLE IN PRAVDA:

INCEPTION OF A NEW STAGE IN PRESSURE ON CZECHOSLOVAKIA

I. BACKGROUND: MOSCOW'S PROPAGANDA RESPONSE TO THE HUNGARIAN EVENTS

Since the Hungarian Revolution was a spontaneous uprising for
which Moscow propagandists were of necessity unprepared, their

initial reaction was silence. Radio Moscow's first account of

the 23 October 1956 antigovernment demonstration in Budapest,
broadcast two days after the event, merely informed the Soviet
domestic audience that attempts of "underground reactionary
organizations" to start a counterrevolutionary revolt against
the-people's regime had been frustrated and that calm had been

.restored. Subsequent selective reportage in Soviet media sought
to'convey the impression that the Hungarian people were opposed
to the uprising from the start. The first authoritative
interpretation of the rebellion appeared in a 28 October PRAVDA
article, which set a basic pattern that was preserved throughout
and following the revolution.

According to the article, the 23 October demonstration by "loyal"
Hungarian youth was seized upon by "counterrevolutionary gangs"
led by "Horthyite officers," financed by the West, to provoke
"counterrevolution" and restore capitalism. The majority in the
party and populace, pictured as opposed to the counterrevolutionary
trend, were described as both "loyal" and "honest"--language
echoed in subsequent comment, which also called them "healthy."
Explaining the Soviet role, the article declared:

In defending the popular democratic regime..., the Hungarian
Government was obliged to make use of the armed forces.

Units of the Hungarian army began the liquidation of the

counterrevolutionary rebellion. The Hungarian Government
asked the USSR Government for assistance. In response
to this request, Soviet military units stationed in
Hungary under the Warsaw Treaty came to the aid of the
Hungarian troops and Hungarian workers who were defending
their people's state. The use of Soviet troops in the

struggle against the counterrevolution, as pointed out in

the speech of Comrade Imre Nagy broadcast on 25 October,



FBIS SPECIAL REPORT
18 JULY 1968

-2 -

became "necessary" for the vital interests of our socialist
regime.

The PRAVDA article went on to point out that as a result of the
measures adopted by the "leaders" of the party and government,
"the adventure was crushed" and a new government was established
on a broad democratic basis led by "Comrade Imre Nagy."

On 29 October the Soviet domestic audience was told that the
situation in the Hungarian capital was returning to normal.
The following day the Soviet Government issued a conciliatory..
statement pledging "equality" in relations among socialist
states, the withdrawal of Soviet troops from Budapest, and
"negotiations" on the presence of Soviet forces in Hungary.

On 1 November Radio Moscow, in its first broadcast to the
Hungarians on the rebellion, responded to Western "bourgeois
propaganda lies":

How many dirty charges have been leveled against the
Soviet Union in connection with events in Hungary!
The Soviet Government has faithfully followed Lenin's
principle concerning respect for other nations'
sovereignty, and it is far from the thought of forcing
its will on Hungary, of interfering in its internal
affairs.

Following Nagy's 31 October Kossuth Square speech which broached
the subject of Hungary's withdrawal from the Warsaw Pact, his
1 November demand presented to the Soviet Ambassador that
Soviet troops leave the country, and his statement giving
"immediate notice" that Hungary was terminating its
participationi in the Warsaw Pact, Moscow's propaganda assumed
an ominous tone, building up the specific justification for the
Soviet military intervention on h November.

Where Moscow's earlier propaganda professed confidence that
the Hungarian Government was capable of overcoming all "difficulties"
and talked about the quelling of an abortive coup, Radio Moscow
on 2 November informed its domestic listeners that the foundations
of people's rule in Hungary were being threatened:

...it is quite clear that the enemies of Hungary are
ncw trying to assume a disguise and to push the
Hungarian People's Republic away from the path of
building communism into the camp of imperialism and
reaction....



FBIS SPECIAL REPORT
18 JULY 1968

-3 -

Various dark forces, which do not represent the interests
of the Hungarian people at all, have hastened to
associate themselves with the just discontent expressed
by healthy elements of the Hungarian people, in
connection with certain shortcomings in the work of the
state apparatus of Hungary. The disorders in Budapest
and in other parts of the country have been used by
enemies of the Hungarian working people and by their
foreign sponsors... and a situation is now arising which
threatens the achievements attained by the Hungarian
working people during the years of people's rule.

...The Soviet people have sincere sympathy for the
fraternal Hungarian people and trust that they will be
able to emerge with honor from all the difficulties
artificially created by their enemies.

In attempting to convey the impression that Hungary's socialist
"friends" were unanimous in this appraisal, the broadcast
quoted the Czechoslovak RUDE PRAVO: "The fate of an allied
country is not and cannot be of no concern to our people...
the recent events clearly testify that the road leading to the
construction of socialism in Hungary is seriously threatened."
The radio then quoted a PZPR Central Committee statement
similarly charging that "the foundations of the socialist regime
are threatened," warning that Hungary is moving to "catastrophe,"
and expressing confidence that "the working class" will be able
to "rebuff" the attempts of reaction.

On 3 November, the Hungarian audience was put on notice
regarding the shift in Moscow's line. Where earlier Radio Moscow
had assured Hungarians that the government had the insurrection
under control and that the Soviet Union had no intention of trying
to impose its will on Hungary, a broadcast to Hungary on
3 November warned:

Reactionary elements are getting the upper hand more
and more obviously in Hungary. The foundations of
the socialist order are in danger. Chaos and turmoil
prevails throughout the country. Reactionary gangs
are murdering communists with bestial cruelty.

Other Moscow radio comment for listeners in Hungary began to
focus on the threat Hungarian developments posed for socialism,
quoting comment from East European communist papers which echoed
Moscow's warnings of the danger of reaction getting the upper



FBIS SPECIAL REPORT
18 JULY 1968

-4-

hand in the country. On 3 November Soviet domestic comment

continued to stress the "counterrevolution" theme.

On 4 November, the day Moscow intervened to crush the rebellion
and depose the Nagy regime, PRAVDA rationalized the intervention
in a widely broadcast editorial which repeated virtually all the
charges leveled against the "counterrevolutionaries" in the

PRAVDA article of 28 October. Nagy, however, pictured on 28 October

as a loyal member of the Communist Party, was now labeled an
"accomplice" of the rebels and his government was said to have

collapsed: "The government of Imre Nagy, which cleared the way
for reaction and counterrevolution, has disintegrated and

ceased to exist." Faced with "mortal danger" threatening
People's Hungary, PRAVDA declared, the "true Hungarian patriots,"

under Janos Kadar, "serried their ranks," formed a new government,
asked for Soviet assistance, and smashed the counterrevolution.

In its broadcasts to Hungary Moscow offered a rationale for the
Soviet intervention in the same terms but made a more elaborate
defense of the Warsaw Pact than Moscow broadcast to other
audiences. A typical commentary was devoted to explaining the

necessity for the Pact's existence so long as NATO remained
extant. It was under the Warsaw Pact, the commentator pointed
out, that the Hungarian Government was able to call upon Soviet
troops for help. Other broadcasts tailored for Hungary, including
"friendly" messages to Hungarian workers from their Soviet
counterparts, played up Soviet-Hungarian affinity stemming from a
common cause.

I. THE ALEKSANDROV ARTICLE: DIRECT AND IMPLICIT REINDERS OF HUNGARY

The appearance of the I. Aleksandrov article in the 11 July 1968
PRAVDA followed a steady increase in Soviet expressions of concern
over the situation in Czechoslovakia. There was a hiatus in the
last two weeks of May, from Kosygin's Czechoslovak visit until
the end of the month when the Czechoslovak Central Committee plenum
suspended Novotny's party membership. After that the pressure
mounted. On 14 June Konstantinov's PRAVDA article leveled Moscow's
first direct attack at a ranking member of the Czechoslovak regime,
denouncing party Secretary Cisar for "revisionist" views expressed
in a speech more than a month earlier. During the period surrounding
the start of the Warsaw Pact maneuvers on 20 June, Moscow
propaganda media waged an active campaign against tendencies in
Czechoslovakia allegedly running counter to socialism and Czechoslovak-
Soviet solidarity.



FBIS SPECIAL REPORT
18 JULY 1968

- 5 -

The Aleksandrov article was preceded by wide, prolonged Soviet

radio and press publicity for letters from Soviet citizens responding
sympathetically to a letter from the conservative Czechoslovak
People's Militia, published in PRAVDA on 21 June, expressing
concern over "antisocialist" phenomena in Czechoslovakia and
efforts to undermine Czechoslovak-Soviet friendship. On 7 July
PRAVDA editorially assured the "communists" of Czechoslovakia
that they could rely on the Soviet "people's" support.

Until 10 July Moscow media ignored the ultraliberal "2,000 Words"
document published in Prague on 27 June calling for a radical
speedup of liberalization through grassroots action--a document
decried by the Czechoslovak party Presidium and by Dubcek as
conducive to anarchy. On the 10th, an article by "Journalist"
in LITERARY GAZETTE mounted the first Soviet attack on the
document, depicting it as "counterrevolutionary," and Radio
Moscow broadcast the article in Czech and Slovak.

The Aleksandrov article appeared the next day, against this
background and against the backdrop of Prague's refusal to
attend a bloc summit meeting on the Czechoslovak situation, its
calls for the departure of Soviet troops following the Pact
exercises, and the continuing pressure in Czechoslovakia for
the ouster of party diehards prior to the crucial September party
congress. The article's authoritativeness was confirmed by
Kosygin on 13 July, at his press conference in Stockholm at
the windup of a state visit, when he declared that it "reflects
our assessment" of the Czechoslovak events.

Entitled "The Attack Against the Socialist Foundations of
Czechoslovakia," the article used the "2,000 Words" statement as the
peg for a major escalation of the Soviet attack on developments
in Czechoslovakia. Where the preceding day's LITERARY GAZETTE
attack foreshadowing the Aleksandrov article was confined largely
to the "2,000 Words" itself, Aleksandrov treated the document as
"by no means an isolated phenomenon"--as evidence, rather, of "the
activation of rightwing and actually counterrevolutionary forces
in Czechoslovakia which are evidently associated with imperialist
reaction." The forces "hostile" to the Czechoslovak people,
the article said, seem to be in a hurry to exploit the "unstable
situation" which has arisen in order to "reach their counter-
revolutionary objectives."

The article pointed explicitly to a parallel with the.1956
Hungarian events in stating that tactics used by elements like the
authors of the "2,000 Words"--paying lip service to the building



FBIS SPECIAL REPORT
18 JULY 1968

-6 -

of socialism while plotting to overthrow the socialist system--"are
not new" but "were used at one time by counterrevolutionary
elements in Hungary who attempted to undermine the Hungarian

people's socialist achievements in 1956."

Aleksandrov described the "healthy forces in the party and the
country" as fully aware of the dangers in the "2,000 Words"
statement, and he took due note of the fact that the "anticommunist"
nature of the document had been denounced by the Czechoslovak
Communist Party Presidium. Elsewhere the article observed, however,
that "certain leading figures in Czechoslovakia"--unnamed--had
made "ambiguous statements in which they try to minimize the
danger in the counterrevolutionary '2,000 Words.'" While also
acknowledging the party Central Committee's warning about
"anticommunist" elements at its May plenum, the article suggested
that the leadership's control over the situation was slipping

by pointing to "increased malicious, intensive attacks against
the Communist Party and the socialist system" since that plenum.

Aleksandrov cited other bloc papers--Sofia's RABOTNICHESKO DELO
and Budapest's NEPSZABADSAG--backing the Soviet position in the
current crisis. He stressed the "awareness" of the Soviet people
and those of other socialist countries that antisocialist forces
"can seriously upset the further development of fraternal
Czechoslovakia," and he asserted their "confidence that Czechoslovak
communists and all workers of Czechoslovakia... will know how to
give a decisive rebuff" to reactionary antisocialist forces there.

I T I. THE BLOC LETER: COLLECTIVE ESCALATION OF THE- PRESSURE

Followed up in the Soviet central press on 12 July, in
Kalitin's SOVIET RUSSIA article entitled "The Diversionists
Are Looking for a Crack" and in an article in IZVESTIYA, the
Aleksandrov article was reprinted in full in the Polish, East
German, and Bulgarian party dailies and in abridged form in



FBIS SPECIAL REPORT
18 JULY 1968

-7 -

the Hungarian party organ.* The Warsaw TRYBUNA LUDU stated
editorially on 14 July that "the barrier created" by Poland,
the GDR, and Czechoslovakia in alliance with the Soviet
Union against the West German threat "cannot be weakened in
any sector" and asserted each party's "responsibility" to
defend socialism in the other socialist countries. East
Berlin's NEUES DEUTSCHLAND published an editorial article on
13 July picturing the GDR as threatened by "imperialism's"
offensive against Czechoslovakia.

NEUES DEUTSCHLAND invoked the GDR's bilateral mutual assistance
treaty with Czechoslovakia in declaring: "We will at all times
to the best of our ability and power aid the just and great
cause of socialism in Czechoslovakia." TRYBUNA LUDU declared
that the strength of bilateral alliances and the Warsaw Pact
depend "on the internal strength of the socialist system" in
each country and declared that the Polish people had suffered
too much to be "indifferent to what is happening beyond our
southern frontier."

Moscow set'out to document its portrayal of concerted bloc
concern, with broadcasts on 15 July reporting a PRAVDA survey of
bloc editorial comment and noting that TRYBUNA LUDU and NEUES
DEUTSCHLAND had both expressed "alarm over the spread of
antisocialist statements in Czechoslovakia."

The collective pressure culminated in the release on 17 July--
first by the Budapest MTI and shortly thereafter by the Soviet
domestic radio--of the 15 July letter sent to the Czechoslovak
leadership by the Soviet Union and its hardlining allies following
the summit conference in Warsaw. The text appeared in the Soviet
press on the 18th.

* While the Aleksandrov article cited NEPSZABADSAG in seeking to
document a picture of collective bloc concern over the Czechoslovak
events, Hungarian propaganda has retained elements of moderation
and restraint. On 13 July, two days after the appearance of the
Aleksandrov article, the Budapest MTI publicized a speech by
NEPSZABADSAG chief editor Gonstonyi denying that developments in
Czechoslovakia had reached the stage of "counterrevolution." In
Moscow on 3 July--transparently reacting to a 15 June article in the
Prague LITERARNI LISTI which had sought to rehabilitate the image
of Imre Nagy--Kadar had asserted "our right and duty" to resort "even
to instruments of power" in defending socialism, but had stipulated
that such action would be warranted only when class enemies started
to attack the foundations of socialism "in an organized fashion
and with acts of force."



FBIS SPECIAL REPORT
18 JULY 1968

-8 -

The Aleksandrov article's authoritative interpretation of the
dangers inherent in the Czechoslovak situation is spelled out
bluntly and specifically in the letter. The basic rationale for
Moscow's right to interfere in the internal affairs of another
communist state is reasserted: "Counterrevolutionary forces
supported by imperialism" are attempting to "undermine the
socialist foundations" of Czechoslovakia. But where the
Aleksandrov article merely implied that the Czech situation
was a concern of the whole socialist community, the letter
declares: "This is no longer your affair alone. This is the
affair of all communist and workers parties and all countries
which are linked by alliance, cooperation, and friendship."
The threat to the leading role of the Communist Party, the letter
adds, "leads to the liquidation of the socialist system in
Czechoslovakia," and "through this the foundations of our
alliance and the security of our countries are threatened."

Picturing a situation in Czechoslovakia that is "completely
unacceptable for a socialist country," the letter states
that "reactionary" and "counterrevolutionary" forces are
intensifying their activities and have launched a campaign
against "the Czechoslovak Communist Party and all its honest,
devoted cadres." "Revisionists," moreover, are said to have
seized Czechoslovak media and to be using them to attack the
Communist Party and "deceive" the workers. The media are
also accused of launching a campaign on the recent Warsaw
Pact exercises to create "mistrust" of the Soviet Union.

Where the Aleksandrov article implied that the leadership was lax
in meeting these attacks and hinted it was losing control, the
letter declares openly that "despite the resolution of the May
plenum by the Czechoslovak Communist Party Central Committee...,
it has not repelled the attacks of reaction." Elsewhere the
letter asks the Czechoslovak leaders: "Do you not see that the
party is losing control over the events and is tending more
and more to withdraw under pressure from anticommunist forces?"

The letter then sets forth its demands: the party must take
over the mass media, the "antisocialist forces" and all political
organizations opposed to socialism must be suppressed, and the
party must observe the principles of "Marxism-Leninism" and
"democratic centralism." Neither Dubcek nor any other top
leader is named. After stipulating its demands, the letter
invokes the "healthy" forces discerned in the Aleksandrov-
article and appeals to them directly:

We know that forces exist in Czechoslovakia capable of
defending the socialist regime and defeating antisocialist



FBIS SPECIAL REPORT
18 JULY 1968

-9 -

elements. The working class, working peasantry,
progressive intelligentsia--the overwhelming majority
of the workers... are ready to do everything for the
further development of the socialist society. The
task is today to provide these healthy forces with
clear perspectives. Let us mobilize and lead them into
battle against the counterrevolutionary forces so that
they should preserve and consolidate socialism in
Czechoslovakia.

The letter pledges that in this "struggle" the "working class"
"can count on the solidarity and complete assistance of the
fraternal socialist countries." Where the Aleksandrov article
asserted the concern and avowed the support of Czechoslovakia's
socialist friends in general terms, the letter specifically
stresses the bond of the Warsaw Pact, calling the crisis in
Czechoslovakia "a common cause of our countries, united in the
Warsaw Pact, to safeguard our alliance, European peace, and
security." This brandishing of the Pact prefaces the
declaration: "We shall never be resigned to imperialism making
a breach in the socialist system, by peaceful or unpeaceful
means, from inside or outside, and transforming power relations
in Europe to its own advantage."

IV. THE STATUS OF MOSCOW'S PROPAGANDA GROUNDVORK: FREEDOM FOR MANEUVER

The Aleksandrov article thus ushered in a new, blatantly menacing
stage in Soviet pressure on Czechoslovakia while informing the
people in the USSR and allied East European countries that a crisis
containing echoes of the 1956 Hungarian "counterrevolution" was
at hand. Coupled with the release now of the letter to the
Czechoslovak leadership invoking the Warsaw Pact, it establishes
propaganda groundwork for the Soviets to move in any direction they
may deem the situation to warrant.

THE "HEALTHY" FORCES

The Aleksandrov article not only specifically recalls the 1956
events but itself introduces elements that were present in
Moscow's 1956 propaganda beginning with the 28 October 1956
article in PRAVDA. Thus the portrayal of "healthy" forces opposed
to "counterrevolutionary" elements recalls the invocation of
"healthy," "loyal," and "honest" forces in Soviet comment on
the Hungarian events. The article singles out the Czechoslovak
People's Militia as exemplifying the "healthy" forces; and Moscow's



FBIS SPECIAL REPORT
18 JULY 1968

- 10 -

extensive publicity for Soviet popular solidarity meetings and

messages of support for the militia's letter in the 21 June

PRAVDA could be drawn upon in a future effort to represent this

group as appealing for fraternal Soviet help to save socialism

in Czechoslovakia.

The vague character of Moscow's references to "healthy" forces

and of its criticism of "certain leading figures" in the

Czechoslovak party has lent considerable flexibility to the

Soviet propaganda pressure on the Prague leadership. Thus far

Moscow media have refrained from criticizing the top leaders--

party chief Dubcek, Premier Cernik, and President Smrkovsky--by

name. The only high party officials who have been singled out
for censure have been party Secretary Cisar (upbraided in the

14 June Konstantinov article in PRAVDA) and party Presidium

member and National Front President Kriegel (taken to task by

LITERARY GAZETTE for his "virtual endorsement" of the "2,000
Words"). Soviet propaganda has thus sought to bring pressure
on the Czechoslovak leaders to abandon their permissive
approach in favor of a crackdown on increasingly assertive
liberal forces in their country.

Although Dubcek publicly deplored the "2,000 Words" statement,
his efforts to make his more moderate views prevail have elicited

no praise from Soviet media and no expressions of confidence
that his centrist line can resolve the divergent pressures.
The Aleksandrov article, by failing to acknowledge Dubcek's
attack on the document, tacitly challenges the Czechoslovak
leader to demonstrate his alignment with the "healthy" forces.
The article gives recognition to the presence of such forces
in the party by taking note of the Presidium's denunciation of
the "2,000 Words," but by leaving their identity open it
brings pressure against wavering elements to come down on the
harder line being urged by Moscow. Should they fail to do so
and should Moscow opt for action to depose them as it did Nagy,
the propaganda groundwork would be prepared for sweeping them into
the counterrevolutionary ranks.

RATIONALE FOR ACTION

The rationale advanced in 1956 for Moscow's right to interfere
in another communist country's internal affairs is similarly
invoked in the Aleksandrov article in 1968: "counterrevolutionary
elements," supported by Western "imperialists," are trying, to
"undermine the socialist foundations" of a fraternal socialist
country and restore capitalism. The parallel is strengthened



FBIS SPECIAL REPORT
18 JULY 1968

- 11 -

and becomes more ominous in the joint letter's invocation of a
threat to the socialist alliance represented by the Warsaw Pact.

The Czechoslovak leaders have displayed an acute awareness from
the outset of the importance of reiterating Czechoslovakia's
unswerving allegiance to the Pact. A Prague domestic radio
commentator on 12 May was candid in pointing to general agreement
among observers worldwide that "the USSR would have to have some
provocation for intervention," such as "the withdrawal of Czechoslovakia
from the Warsaw Pact."*

This optimistic appraisal of the situation on the part of the
Czechs appeared as recently as 15 July in bold--and in the
circumstances remarkably provocative--public proposals by Lt. Gen.
Prchlik at a Prague press conference on 15 July for "qualitative
changes" in the Pact setup, duly accompanied by an avowal that
Czechoslovakia was "meeting all its commitments" within the Pact
and by a remark ruling out "foreign interference." Prchlik,
in statements publicized by CTK, suggested that the Pact Political
Consultative Committee meet "regularly" instead of being.
"occasionally convoked." In a transparent allusion to the Warsaw
meeting of the five bloc allies, he argued for guarantees against
"factionalist activities" in the Pact framework which could "lead
in the last analysis to violating the state sovereignty" of Pact
members. He also complained about the "secondary" status of
non-Soviet officers in the Pact command and called for a genuinely
"international" composition of the joint command--a position
repeated by Defense Minister Dzur in an article in RUDE PRAVO
on 16 July. Soviet media have not so far reacted to Prchlik's
or Dzur's statements.

Moscow has used the proxy of its East German ally to recognize
a basic distinction between the context of the Hungarian rebellion
and that of the Czechoslovak reformist movement. In summarizing
NEUES DEUTSCHLAND's 13 July editorial article decrying "counterrevolutionary"

* For background on discussions of the Pact in official and
unofficial Czechoslovak media during the spring and a review of the
Soviet propaganda response, see FBIS Special Report CD.287 dated
12 July, "Soviet Propaganda on the Warsaw Pact: New Stress on the
Importance of Socialist Unity."



- 12 -

trends in Czechoslovakia, PRAVDA on the 15th included the GDR

paper's observation that "the enemy is not concentrating his

efforts on a frontal attack, as in 1956, but on prolonged and
sophisticated subversion primarily conducted by methods of

psychological warfare." Moscow's pervasive, sustained
propaganda line since the spring on the importance of shoring
up socialist unity against Western efforts at "subversion" is
reflected in the 15 July "official report" on the bloc

leaders' Warsaw meeting: the TASS text contains a reference
to "aggressive imperialist forces" striving "through subversive

actions to undermine the socialist system in separate countries
and to weaken ideological bonds and cooperation uniting socialist
states."

Moscow has now .established the propaganda groundwork for justifying
responses in virtually any direction--from the realtively subtle
and indirect to the overt and military. It has laid this groundwork
within the setting of the Soviet bloc, disseminating the relevant
propaganda to Czechoslovak and Soviet audiences and among other
East European countries in the alliance. Roughly two-thirds of
the comment on Czechoslovak events broadcast by Radio Moscow in
the one-week period ending 14 July appeared in its Czech and Slovak
services; these services have carried the Aleksandrov article
and the followup articles in SOVIET RUSSIA and IZVESTIYA. The
remaining third of Moscow's radio comment on the Czechoslovak
situation during this period was broadcast almost entirely in the
domestic service and for other East European audiences. Treatment
of Czechoslovakia accounted for less than two percent of Radio
Moscow's total commentary output during this week, on all subjects
to all audiences taken together; thus the broadcast distribution
of the comment on Czechoslovakia has reflected at once a sensitivity
to the propaganda liability that would be incurred by wide
publicity for Soviet pressure tactics and the basic immediate
objective of reinforcing and tailoring this pressure on the
Czechoslovak leadership.




